بمناسبت سالروز درگذشت «فرج الله سلحشور»؛

حضرت موسی، فیلمنامه ی ناتمام کارگردان فقید سینمای ایران



فرج‌الله سلحشورنیا معروف به فرج‌الله سلحشور  هنرپیشه، چهره‌پرداز، نویسنده و کارگردان ایرانی بود که بدلیل بیماری ریوی نتوانست اخرین فیلمش با عنوان «حضرت موسی» را به اتمام برساند.

به گزارش صبح ساحل، فرج‌الله سلحشور در سال ۱۳۳۱ش در قزوین به دنیا آمد. او در سال ۱۳۶۱ش با بازی در فیلم سینمایی توبه نصوح وارد سینما شد و دو سال بعد در «گورکن» علاوه بر بازیگری به چهره‌پردازی نیز پرداخت و در سال ۱۳۶۵ش، در فیلم «پرواز در شب» ساخته رسول ملاقلی‌پور نیز به ایفای نقش پرداخت. سلحشور در سال ۱۳۶۷ش علاوه بر بازیگری در مقام تهیه‌کنندگی «انسان و اسلحه» ساخته مجتبی راعی حضور یافت.

در سال ۱۳۷۲ش، فیلم «ایوب پیامبر» را با نقش آفرینی، نویسندگی و کارگردانی خودش ساخت و رسماً وارد فضای فیلم سازی شد. سلحشور که در سال‌های بعد کوشیده بود داستان‌های قرآنی را به مجموعه‌های تلویزیونی تبدیل کند در سال ۱۳۷۶ش، مجموعه تلویزیونی «مردان آنجلس» را ساخت و ده سال بعد در سال ۱۳۸۶ش مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر» را نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی کرد.

آثار فرج الله سلحشور:

  • (۱۳۶۱) توبه نصوح (محسن مخملباف) بازیگر
  • (۱۳۶۳) گورکن (محمدرضا هنرمند) بازیگر، چهره پرداز
  • (۱۳۶۵) پرواز در شب (رسول ملاقلی‌پور) بازیگر
  • (۱۳۶۷) انسان و اسلحه (مجتبی راعی) بازیگر، تهیه کننده
  • (۱۳۷۲) ایوب پیامبر (فرج‌الله سلحشور) بازیگر کارگردان فیلمنامه نویس
  • (۱۳۷۶) دنیای وارونه (شهریار بحرانی) بازیگر
  • (۱۳۷۶) اصحاب کهف (فرج‌الله سلحشور) کارگردان
  • (۱۳۸۶) یوسف پیامبر (فرج‌الله سلحشور) بازیگر، تهیه کننده، نویسنده
  • حضرت موسی (ناتمام)

اولین فیلم سلحشور در حوزه فیلم های مذهبی :

فیلم سینمایی ایوب پیامبر (ع) اولین فیلم فرج‌الله سلحشور در حوزه فیلم‌های مذهبی به شمار می‌رود. وی این فیلم را در سال ۱۳۷۰ش ساخت و علاوه بر کارگردانی، نگارش فیلمنامه را برعهده گرفت و ایفاگر نقش حضرت ایوب در این فیلم نیز بود. محوریت این فیلم بر سختی‌های فراوان این پیامبر (ع) در طول زندگی و صبر وی بر مصائبش، تکیه دارد. این فیلم به جهت رویکرد مذهبی خود، مورد تحسین برخی علماء از جمله آیت الله خامنه‌ای نیز قرار گرفت.

اتهام سرقت ادبی:

پس از نمایش سریال یوسف پیامبر، سلحشور به سرقت ادبی فیلمنامه این مجموعه تلویزیونی متهم شد. در ۱۵ فروردین ۱۳۸۹ شعبه ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت او را به جرم سرقت ادبی از طریق رونویسی فیلمنامه یوسف پیامبر از مجموعه کتاب و فیملنامه دوجلدی «یوسف صدیق» اثر شهاب‌الدین طاهری به ۳ سال حبس و پرداخت جریمه ۱٫۵ میلیارد تومانی محکوم کرد.اما با بررسی مجدد پرونده در دادگاه تجدید نظر، حکم برائت وی صادر شد.

فیلمی که ناتمام ماند

«حضرت موسی» علیه السلام آخرین طرحی بود که فرج الله سلحشور به عنوان نویسنده و کارگردان به دنبال ساخت آن بود. به گفته وی، او فیلم نامه این مجموعه را در ۷۲ قسمت ۵۵ دقیقه‌ای نوشته و تحویل سازمان صدا و سیما داده. این مجموعه تلویزیونی داستان تولد حضرت موسی(ع)، فرار ایشان به مدائن، ازدواج با دختر شعیب، داستان موسی و خضر، ماجرای کشتن گاو و زنده شدن و سخن گفتن مرده، برج فرعون و قارون را روایت می‌کند. این پٰروژه در نهایت با بیماری و درگذشت سلحشور ناتمام ماند.

او که از 27 دی ماه امسال بر اثر وخامت حالش در بیمارستان بقیة الله (عج) بستری بود، قصد داشت مجموعه موسی پیامبر را کارگردانی کند. وی مدتی به دلیل ابتلا به بیماری سرطان ریه در بیمارستان بستری بود و سرانجام در صبح 8 اسفند ماه 94 دار فانی را وداع گفت.

کارگردانی سریال «موسی(ع)» با فیلمنامه‌ای از فرج‌الله سلحشور، حالا به ابراهیم حاتمی‌کیا واگذار شده؛ کارگردان مطرحی که به استناد کارنامه سریال‌سازی‌اش این انتخاب برایش حکم یک ریسک را هم دارد.

منبع:ویکی پدیا/راسخون/مهر

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها