هرمزگان سومین استان شاد در کشور!



ابزار گردآوری در این طرح که در سال ۹۸ از سوی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و به سفارش موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران انجام شده، پرسشنامه آکسفورد است که ۲۹ گویه ۴ گزینه‌ای و مقیاس ۶ درجه‌ای دارد. بر اساس این پرسشنامه نمره شادکامی افراد از ۱ (کمترین) تا ۶ (بیشترین) متغیر است و به ترتیب شامل نمره‌های ۱-۲ (ناشاد)، ۲-۳ (تاحدودی ناشاد)‏، ۳-۴ (نه‌چندان شاد)، ۴ (تاحدودی شاد)، ۴-۵ (نسبتا شاد)، ۵-۶ (بسیار شاد) و ۶ (بسیار زیاد شاد) می‌شود. با توجه به این نمره‌ها میانگین کشوری شادکامی در ایران در رده «نسبتا شاد» قرار دارد.

بر اساس این پرسشنامه استان هرمزگان با رتبه شادکامی 4 و 28 صدم به عنوان سومین استان شاد کشور شناخته می‌شود.

استان قم و سیستان و بلوچستان هم به ترتیب شادترین استان‌ها در کشور محسوب می‌شوند.

ناگفته نماند که سال 94 هم یافته های پژوهش «شادکامی مردم ایران و عوامل موثر بر آن»  که از میان ۳۰ استان مورد بررسی قرار گرفت، نشان می‌داد که استان های گلستان، بوشهر، هرمزگان و کردستان از میزان شادکامی بالاتری از خط میانگین برخوردار بوده اند.
در این پژوهش افراد مطلقه و متاهل از سطح شادکامی کمتری نسبت به افراد مجرد برخوردار بودند؛ به گونه ای که افراد مطلقه ۱.۷۰ و افراد متاهل ۱.۱۱ برابر نسبت به افراد مجرد، سطح شادکامی کمتری داشتند.
شاید ذکر این نکته هم بی‌ربط نباشد که استان هرمزگان در ماه‌های متوالی رکورددار تورم بین استان‌های کشور است و در تابستان 99 با شاخص فلاکت 44 و 7 دهم درصد به عنوان مفلوک‌ترین استان کشور شناخته‌ می‌شود.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها