حذف دفترچه های کاغذی و مشکلات پیش روی آن



  طرح نسخه نویسی الکترونیک سال هاست که در سازمان بیمه سلامت آغاز شده است و سابقه آن به خیلی قبل از دورلت یازدهم باز می گردد، شیوع بیماری کرونا و عدم تجمع مردم، یکی از اصلی ترین دلیل حذف دفترچه های کاغذی و اجرای کامل نسخه نویسی الکترونیک در کشور بود. خدماتی که راه طولانی تا عملی شدن باید طی کند.

     

به نقل از صدا و سیما، آقای محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: تا پایان نیمه دوم سال ۱۴۰۰ دفترچه کاغذی به طور کامل حذف می‌شود. هم اکنون حدود ۹۲ درصد مراکز طرف قرارداد نظیر مطب ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز تصویربرداری به سامانه نسخه نویسی الکترونیک متصل شده اند بطوری که در استان‌هایی مثل کردستان، چارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام صد در صد مراکز از این سامانه استفاده می‌کنند . این در حالی ایت که شواهد نشان می دهد حتی در استان‌هایی که بطور کامل به سامانه متصل شده اند، پزشکان و بیماران با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند. 

بیشتر مردم در این استان ها از مشکلاتی چون، قطعی‌های مکرر سامانه، اتلاف وقت بیمار، مراجعه مجدد برای دریافت نسخه کاغذی یا اعلام ثبت نشدن دارو، قطعی و کندی اینترنت، نبود برخی دارو‌ها در سامانه برای تجویز به بیماران و متصل نشدن اغلب آزمایشگاه‌ها و مراکز تصویربرداری به این سامانه خبر می دهند.

به گزارش صبح ساحل، سه سال پیش، رضا باقری اصل - دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات سخن از حذف دفترجه های سلامت کرد و گفت: این پروژه تحت شبکه داخلی وزارت بهداشت است و نیازی به اینترنت ندارد و ذی‌نفع آن وزارت بهداشت، وزارت رفاه و بیمه‌ها هستند. در حال حاضر در دوران آزمایش هستیم و برقراری آن را چک می‌کنیم.

اردیبهشت ماه سال ۹۶، بیش از سه سال می‌گذرد و هنوز هم پروژه حذف دفترچه‌های ملی به سرانجام نرسیده است، این درحالی است که حسن روحانی چندماه پیش با اشاره به توسعه دولت اکترونیک گفت:در حوزه پزشکی بیمار باید بتواند بصورت الکترونیک نسخه خود را دریافت کند و این نسخه به داروخانه منتقل شود و این دارو در اختیار او قرار بگیرد.

با توجه به پیشرفت کُند که این طرح در سازمان بیمه سلامت داد و حدود 40 میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و اشکالات فنی آن در استان هایی که طرح در حال اجراست، سوال اینجاست که در این ایام کرونایی ما به این زودی ها شاهد حذف دفترچه کاغذی آن هم با وجود این همه مشکل که برای بیماران فراهم نموده، نخواهیم بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها