در نشست هم اندیشی فعالان حوزه اصناف و تجارت خارجی هرمزگان مطرح شد:

روابط اقتصادی با کشورهای همسایه از اولویت های مهم اتاق بازرگانی بندرعباس



رییس اتاق بازرگانی بندرعباس گفت: اتاق بازرگانی می تواند بسیاری از فعالیت های خرد در اقتصاد فرامرزی با کشورهای دیگر را ایجاد و جایگاه کشور را در این اقتصاد حفظ و تقویت کند.

به گزارش صبح ساحل، محمدرضا صفا که در نشست هم اندیشی با محوریت حمایت از تولید و صادرات با استفاده از پتانسیل و ظرفیت های فعالان حوزه اصناف و تجارت خارجی هرمزگان سخن می گفت  ادامه داد: گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه  که یکی از سرفصل های اصلی فعالیت اتاق بازرگانی بندرعباس است . وی از راه اندازی   تشکل انجمن مستقل خرمای هرمزگان خبر داد  و گفت:  تاکنون فعالیت این حوزه زیر نظر اتحادیه انجمن خرما ایران بود و به صورت مستقل فعالیت خود را از سال آینده آغاز خواهد کرد.این مقام مسوول در خصوص تشکیل اتحادیه کشاورزان صادر کننده نیز اظهار داشت: اتحادیه کشاورزان صادر کننده ، همچنین اتحادیه صادر کنندگان و وارد کنندگان مواد غذایی در سال آینده راه اندازی خواهد شد.صفا از  راه اندازی تشکل حمل و نقل اتاق بازرگانی  در آینده خبر داد و گفت:اتاق بازرگانی بندرعباس می تواند در صادرات خرد به کشورهای حوزه خلیج فارس نقش موثری را ایفا کند و این آمادگی را برای تحقق این امر دارد.  وی با اشاره به راه اندازی  دفتر نمایندگی در میناب به منظور پوشش بندر سیریک، تیاب در سال 1400 گفت:از دهه فجر تاکنون دفتر گواهی مبدا و دفتر اتاق بازرگانی در جاسک راه اندازی شده که امیدواریم در سال آینده دفتر نمایندگی در میناب به منظور پوشش بندر سیریک، تیاب به بهره برداری برسد.
رییس اتاق بازرگانی بندرعباس، تدوین نظام نامه تشکل آبزیان در کشور را  به عنوان نخستین نظام نامه تشکل آبزیان در حال پیگیری دانست  و با اشاره به تشکل ها و اتحادیه های اتاق بازرگانی بندرعباس، تصریح کرد: سردمدار تمامی اتحادیه ها و تشکل های اتاق بازرگانی بندرعباس اتحادیه آبزیان است که در حال رشد می باشد و در حال ایجاد اتحادیه ای بالاتر از اتحادیه کشوری است. وی  دغدغه اصلی هیئت رییسه اتاق بازرگانی شرایط کنونی، رکود اقتصادی و مشکلات اقتصادی در استان ذکر کرد.

       

   

صفا  راه اندازی کانون بانوان اتاق بازرگانی بندرعباس  را زیرساخت خوبی برای بازرگانان خانم در استان ذکرکرد. وی  در ادامه بااشاره به قدمت 140 ساله اتاق بازرگانی هرمزگان یا اتاق تجارت  گفت:  حدود ۸۰ سال است، اتاق تجارت استان به اتاق بازرگانی تبدیل شده و سومین اتاق بازر گانی کشور و همچنین بندرعباس عنوان پایتخت تجاری کشور نام گرفته است. به گفته صفا، اتاق بازرگانی بندرعباس طی یک سال و نیم گذشته با ۶۶۷ کارت بازرگانی و عضو تحویل هیئت رییسه جدید شد و از آن تاریخ تا کنون با حضور هیئت رییسه جدید حدود یک هزار و ۲۰۰ کارت بازرگانی جدید صادر شد که تمامی این تعداد به صورت ۱۰۰ درصدی عضو اتاق بازرگانی بندرعباس شدند.
ایجاد شرکت های مدیریت صادرات و پایانه های صادراتی
معاون توسعه تجارت سازمان صمت هرمزگان در ادامه این نشست گفت: با توجه به ظرفیتهای بسیار خوب و منحصر استان در تولیدات ،نیازمند ایجاد بخش های مانند شرکت های مدیریت صادرات هستیم  که باید با  برنامه ریزی  و ساماندهی و مشارکت فعالین اقتصادی  همراه باشد. محمد عباسی با بیان اینکه شرکت های مدیریت صادرات در اکثر استانها راه اندازی شده است ادامه داد:  یکی دیگر از بخش های مهم با توجه زیرساختهای قابل توجه استان، ایجاد پایانه های صادراتی است که نیاز به مشارکت فعالین اقتصادی در بخش های مهم  دارد.وی ادامه داد: در حوزه  تجارت خارجی با همکاری اتاق بازرگانی ومسوولین در چند سال اخیر زیرساختهای مناسبی پیش بینی و انجام شد. عباسی افزود: این زیرساختها با برگزاری نشستهای  فعالیتی، روابط مناسبی  با کشورهای حوزه های خلیج فارس و کشورهای هدف مانند عمان با شرق استان در جاسک ،قطربا غرب استان در بندر لنگه فراهم شد. وی اشاره ای به  زیرساختهای مناسب بنادری استان داشت و اظهار امیدواری کرد که در آینده شاهد بهره برداری از این زیرساختها  خواهیم بود.عباسی به حوزه  ملوانی، مرزنشینی و پیله وری در هرمزگان  نیز پرداخت و گفت:در این زمینه ظرفیتهای مناسبی نسبت به سایر استانها وجود دارد که باید بیشتر از این ظرفیتها استفاده کرد. وی افزود: درگذشته در  حوزه پیله وری و ملوانی  مشکلات فراوانی در واردات  و صادرات کالاها در حوزه مرزی داشتیم  اما اکنون این مشکلات کاهش یافته و مراودات و نیازهای استان وکشور از این طریق تامین  می شود. عباسی تصریح کرد: امیدواریم سالهای آینده شرایط ثبات داشته باشد و بتوانیم و از این  ظرفیت استفاده بیشتر داشته باشیم .وی این راهم گفت که امسال  حوزه پیله وری  به رسمیت شناخته شده است و سالهای آینده سهمیه بیشتری متناسب با فعالیت های استان پیش بینی می شود.

 

تحول های مناسبی  در شورای گفتگوها بخش  خصوصی

عبدالمجید جلالی رئیس اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان در این نشست با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی و اتاق تعاون و اتاق اصناف ،مثلث سه ضعلی و نقطه عطفی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی  است گفت:امسال با  حمایت های اتاق بازرگانی و استاندارهرمزگان، شاهد  اتفاق ها  و تحول های مناسبی  در شورای گفتگوهای بخش  خصوصی بودیم مانند موضوع مالیات که معاون سازمان مالیاتی کشور را پای میز مذاکره گذاشت و مشکلات فعالین اقتصادی استان  منعکس شد. وی گریزی داشت به  عدم پرداخت مالیات و ارزش افزوده  از سوی برخی شرکت‌های مهم در استان که موجب افزایش فشار بر دیگر بنگاه‌های اقتصادی استان داشته است که اکثر این شرکتهای بزرگ مالیات خود را در تهران پرداخت می‌کند .جلالی به مولفه های مانند استفاده فعالین اقتصادی از  کارت بازرگانی ، بازارچه های ملوانی ، ظرفیت های استفاده شده در اشتغال پایدار ،رفع نیاز بازار مصرف و ظرفیت جایگاه بخش خصوصی و.. نیز مطالبی عنوان کرد . وی در خصوص آموزش گفت که فعالین اقتصادی در کنار فراگیری دانش به روز و هنر علم اقتصاد و بازرگانی  موفق تر خواهندبود.
در ادامه این نشست مدیران کمیسیون ها و کمیته های اتاق بازرگانی بندرعباس و، رییس انجمن صنفی بندرعباس و دیگر فعالان اقتصادی به بیان عملکرد و دیدگاه های خود پرداختند.نهایی شدن راه‌اندازی بازارچه های بندرکنگ، بندر تیاب و بندر شیو و پیگیری راه‌اندازی خط کشتیرانی مسافری و باری منظم بین هرمزگان و قطر  از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها