سخنگوی وزارت امور خارجه ایران:

جزایر سه‌گانه بخش جدایی ناپذیر ایران هستند



"سعید خطیب زاده" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بیانیه پایانی اجلاس وزرای اتحادیه عرب را مردود خواند و تاکید کرد: جزایر سه‌گانه بخش جدایی ناپذیر از سرزمین ایران هستند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته تسنیم، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه پایانی اجلاس وزرای اتحادیه عرب و کمیته جعلی چهار جانبه که با داستان سرایی به طرح اتهامات و ادعاهای بی پایه و اساس علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته  است، تاکید کرد: جای تاسف است که برخی کشورهای عربی به جای پرداختن به معضلات اصلی که جهان عرب دامنگیر آن است، ازجمله باز کردن پای رژیم اشغالگر و تنش آفرین صهیونیستی به منطقه و کوتاهی نسبت به آ‌رمان فلسطین، ادامه جنگ ظالمانه علیه مردم عرب یمن و ایجاد فجیع ترین بحران انسانی عصر حاضر و حمایت های چندین ساله از تروریسم و گروه های تروریستی، درصدد هستند با ساختن دشمنی موهوم اذهان عمومی را از اقدامات شرورانه و مخرب خود منحرف کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با مردود شمردن کلیه اتهامات وارده خاطرنشان کرد: کشورهایی که تجاوز ویرانگر آنها در طول شش سال علاوه بر ویرانی زیرساخت های اولیه زندگی در کشور یمن ، موجب گرسنگی، بیماری، آوارگی و فقر میلیون ها انسان شده است و دستانشان به خون مردم بیگناه آغشته است، با اتهامات بی اساس درصدد هستند مسئولیت جنایت ها را از خود سلب کنند.

خطیب زاده در ادامه اظهار داشت: تکرار ادعای بی حاصل درخصوص جزایر سه گانه ایرانی هیچگونه تاثیری بر واقعیت های تاریخی، جغرافیایی و تاریخی موجود نداشته و نخواهد داشت و این جزایر بخش لاینفک سرزمین ایران هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال همسایگان مبنی بر رعایت حسن همجواری، احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، ابراز امیدواری کرد اتحادیه عرب و برخی کشورهای منطقه به جای بیانیه های بی محتوا و تحریک آمیزی که نتیجه ای جز  استمرار روند مخرب کنونی ندارد، رویکرد خود را به سمت گفتگو و همکاری های منطقه ای سوق دهند.

 

گفتنی است؛ وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب بار دیگر حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه در خلیج فارس را زیر سوال برده و بر حق حاکمیت امارات عربی متحده بر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک تاکید کردند.

به نوشته یورونیوز، در قطعنامه پایانی این نشست که در جریان جلسه اعضای این کشورها در قاهره پایتخت مصر به تصویب رسید، کشورهای عربی ایران را به نقض حاکمیت امارات متهم کردند و آن‌ را اقداماتی در جهت بی ثبات کردن منطقه و تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌الملل خواندند.

امارات عربی متحده مدعی حق مالکیت بر سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک است، ادعایی که ایران هرگز آن را جدی نگرفته است.

در بخش دیگری از این بیانیه کشورهای عربی از اقدامات امارات برای آنچه «احیای حاکمیت» بر سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک خوانده شده، حمایت کردند. همچنین وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب از ایران خواستند با حسن نیت برای بهبود روابط با کشورهای عربی گام بردارد و اقدامات عملی برای تنش زدایی با همسایگان خود صورت دهد.

در بخش دیگری از این بیانیه اعضای اتحادیه عرب اقدام ایران در گشودن دفاتری در ابوموسی را محکوم کردند و خواهان خروج نیروهای ایرانی از این جزیره شده‌اند.

 

شیخ زاید بن سلطان آل نهیان بوده با همکاری شیخ راشد بن سعید آل مکتوم در دسامبر سال ۱۹۷۱ کشوری تحت عنوان امارات عربی متحده را تاسیس کردند، این در حالیست که ایران پیش از این تاریخ در جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک حضور داشته است.

ایران همواره ادعای امارات را بی‌اساس خوانده و سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک را بخشی از خاک خود و غیر قابل گفتگو معرفی کرده است.

امارات تاکنون چندین بار این ادعای خود را نزد سازمان ملل متحد طرح کرده که شورای امنیت تاکنون اقدام چندانی برای این منظور در دستور کار خود قرار نداده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها