در آستانه آغاز ثبت‌نام داوطلبان پارلمان محلی

تقلای مجلسی‌ها برای کرسی‌ شورا



بیستم اسفندماه ۱۳۹۹ آغاز ثبت‌نام نامزدها برای ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهرهاست. از مهم‌ترین اهداف شکل‌گیری پارلمان محلی شورا، استقرار نمایندگانی از بطن مردم برای مطالبه‌گری از مدیران، وضع مقررات در حوزه شهری، نظارت و شناسایی مشكلات مردم بوده است. اهدافی که به نظر می‌رسد پس از گذشت پنج دوره از شکل‌گیری این نهاد مردمی رو به فراموشی است و شوراها به مکانی برای نزاع‌های سیاسی و حزبی تبدیل‌شده‌اند. شکاف بین شهروندان و مردمی‌ترین نهاد اجرایی کشور روزبه‌روز بیشتر می‌شود. لفظ «شورای شهرداری» در بین مردم جاافتاده است و برخی از مردم دیگر شوراها را نهاد مردمی کارآمد نمی‌دانند. از طرفی اعضای شورای شهر به‌طور مداوم از کاهش اختیارات خود گلایه می‌کنند اما درعین‌حال هر چهار سال کاندید انتخابات می‌شوند. به‌طوری‌که در دوره‌های اخیر شاهد ثبت‌نام چهره‌های ثابتی هستیم.

  

فاصله قانون تا عمل

۱۷ اسفند سال ۱۳۷۷ اولين دوره انتخابات سراسری شوراهاي اسلامي كشور برگزار و ۹ اردیبهشت ۱۳۷۸ فعالیت این نهاد به‌طور رسمی آغاز شد. باگذشت دو دهه از حضور شوراها و درحالی‌که شورای پنجم در سال آخر فعالیت خود قرار دارد، به گفته کارشناسان همچنان میان جایگاهی که قانون اساسی برای این نهاد در نظر گرفته است و آنچه شوراها در مسیرش هستند فاصله زیادی وجود دارد. بر اساس اصل ‌صدم قانون اساسی، شوراها براي پیشبرد سریع برنامه‌هاي اجتماعی، اقتصادي، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی مردم منطقه خود تشکیل‌شده‌اند. برای آگاهی از میزان موفقیت شورای یک شهر کافی است گشتی در شهر بزنید تا از میزان کارآمدی این نهاد آگاه شوید. بررسی اخبار چند سال اخیر شورای شهر بندرعباس گواه دغدغه‌های تلنبار شده و تکراری اعضا است. از دغدغه‌هایی مثل نابه‌سامانی خورهای شهر و بوی فاضلاب، وضعیت زباله، آسفالت کوچه‌ها، کمبود فضای سبز و فضای تفریحی، ورودی‌های نازیبا شهر، خاموشی معابر و پارک‌ها، توسعه نامتوازن شهر، تعدد پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام گرفته تا احقاق حقوق کارگران. نکته قابل‌ تأمل این است که اعضای شورای شهر در دوره‌های مختلف کسی را برای عدم انجام این دغدغه‌ها که سالیان سال است گریبان شهر را گرفته، استیضاح نکردند. نمایندگان مردم به هر از چند گاهی نطق انتقادی در صحن شورا و اعمال ضرب‌الاجل ناموفق برای مدیران اجرایی بسنده کردهاند که این موارد نیز تاکنون کارساز نبوده است. خروجی عملکرد دو سه دوره اخیر شورای شهر این بوده که بندرعباس از کلان‌شهر تنها نامش را یدک می‌کشد و از توسعه شهری نیز چند پل غول‌پیکر نصیبش شده است.

  

مجلسی‌ها پای‌کار

با نزدیک شدن به زمان ثبت‌نام داوطلبان شوراهای شهر تب‌وتاب و گمانه‌زنی‌ها بیشتر می‌شود. شنیده‌ها حاکی از این است که نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی از هفته‌ها قبل در حال رایزنی و حضور در شهر و روستاهای حوزه انتخابیه خود برای معرفی کاندید احتمالی و ارائه فهرست نهایی هستند. برخی فعالان سیاسی شهرستان‌ها این تحرکات را تائید می‌کنند. این درحالی‌ است که اعضای شورای شهر بندرعباس بارها از دخالت مستقیم نمایندگان مجلس در امور شورا انتقاد کرده‌اند. در هر حال به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس انقلابی تحت هر شرایطی پای کار هستند. گمانه‌زنی‌ها از ثبت‌نام اکثریت اعضای فعلی شورای شهر بندرعباس خبر می‌دهد. به نظر می‌رسد به‌جز تعدادی بقیه اعضا عزم خود را برای ثبت‌نام جزم کرده‌اند. باید دید با توجه به حواشی پیش‌آمده در شورای پنجم، دستگیری شهردار دو منطقه بندرعباس و سکوت تعداد زیادی از اعضای شورا نسبت به این موضوع؛ آیا این اتفاق در تائید صلاحیت آن‌ها تأثیرگذار خواهد بود یا خیر. علاوه‌بر این بررسی داوطلبان احتمالی شهرهای هرمزگان نیز حضور پرشور نمایندگان اصولگرا را نشان می‌دهد. درنهایت باید دید بیستم تا بیست‌وششم اسفندماه چه کسانی برای ثبت‌نام پیش‌قدم خواهند شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها