درمان مقدم بر پیشگیری!



هرچند به تعویق‌انداختن یا لغو اجتماعات و رویدادهای جمعی در شرایط کرونا و برای طولانی‌مدت، راه حل پایداری نیست اما چگونگی برگزاری این اجتماعات موضوعی است که نگرانی‌های زیادی را درباره بالا رفتن آمار بیماران مبتلا به کرونا به‌وجود آورده‌است. در حالی که رویدادها و اجتماعات در بسیاری از کشورهای جهان با قوانین سختگیرانه به شدت کنترل یا حتی به‌صورت مجازی برگزار می‌شوند، در ایران شاهد سهل‌انگاری و سردرگمی در برگزاری این نوع اجتماعات هستیم.

مقامات بهداشتی برگزاری رویدادهای مختلف در شهرهایی با رنگبندی زرد و آبی را به‌صورت محدود بلامانع دانسته و در این زمینه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعددی را صادر کرده‌اند. به‌طوری که بسیاری از رویدادها و برنامه‌های هنری، مراسم‌های عروسی و عزا و برخی مراسم‌های مذهبی در این شهرها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. حال آن که به نظر می‌رسد عبارت «پروتکل‌های بهداشتی» فقط در نقش پوششی برای اجرای سهل‌انگارانه و بدون نظارت این قبیل برنامه‌ها باشد. حواشی برگزاری جشنواره فجر و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سایه نبود نظارت کافی گواهی بر این مدعاست. در استان هرمزگان هم فعالیت تالارهای پذیرایی، مراسمات مذهبی و برنامه‌های فرهنگی و هنری نظیر برگزاری کنسرت‌ها و جشنواره‌ها مختلف، فعالیت سالن‌های سینما و اخیرا هم اجرای تئاتر از جمله رویدادهایی هستند که به گفته مسئولان ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند. مشخص نیست اما که آیا نظارت مستمری بر اجرای این پروتکل‌ها از سوی مهندسان بهداشت محیط که ناظران عالی دانشگاه علوم پزشکی هستند، انجام می‌شود یا خیر. به نظر می‌رسد که هنوز در ذهن مسئولان و مقامات بهداشتی، اهمیت پیشگیری در بیماری‌های واگیردار نهادینه نشده‌است؛ حداقل نه به اندازه‌ اهمیتی که برای درمان قائل هستند.

حقیقت این است که در حال حاضر به همان اندازه که حضور کادر درمان در بیمارستان‌ها حائز اهمیت است، حضور مهندسان و کارشناسان بهداشتی هم در اجتماعات و رویدادهای مختلف برای نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و آموزش به مردم ضروری است. بنابراین لازم است شرایطی فراهم شود تا حضور بازرسان بهداشتی از حضور و نظارت مقطعی به مستمر ارتقا یابد. تحقق این امر نیاز به اختصاص بودجه و در صورت امکان استخدام نیروهای بهداشتی مازاد دارد. این هزینه‌ها با در نظر گرفتن کاهش چشمگیر هزینه‌های درمان و بستری بیماران که به دنبال اجرای دقیق پروتکل‌ها اتفاق می‌افتد، قابل توجیه است. نمی‌توان نقش واکسن کرونا را به‌عنوان عامل مهم پیشگیری در این بیماری کتمان کرد اما حداقل تا زمان واکسیناسیون همگانی که ممکن است زمان زیادی طول بکشد، بهتر است که از اهمیت پیشگیری جدی و دقیق این بیماری واگیردار غافل نشویم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها