اخذ مجوز آزمایش انسانی واکسن کرونای «شهید فخری‌زاده»؛ تولید انبوه واکسن از مرداد ۱۴۰۰آغاز می شود



معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور گفت: مجوز ورود به فاز انسانی واکسن کرونای شهید فخری‌زاده دریافت شده و پیش‌بینی می‌شود این واکسن پس از طی مراحل بالینی، مرداد ۱۴۰۰ به تولید انبوه برسد.

به نوشته فارس، محمد کریمی‌نیا معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور، درباره آخرین وضعیت تولید واکسن کرونای شهید فخری‌زاده توضیح داد: مجوز ورود به فاز انسانی واکسن کرونای شهید فخری زاده دریافت شده است.

وی با بیان اینکه دهم اسفند از تلاش‌های فراوان محققان این واکسن نیز توانست مجوز فاز یک و کد اخلاق را دریافت کند اظهار داشت: دانشمندان و همکاران این شهید عزیز در ادامه راه ایشان و در کمتر از یکسال موفق به ساخت واکسن کووید ۱۹ شده‌اند و سه ماه پس از شهادت ایشان مجوز کمیته ملی اخلاق پزشکی را هم دریافت کردند و آماده انجام فاز اول کلینیکال تریال شده است.

کریمی‌نیا با بیان اینکه نیاز است مسوولان توجه بیشتری به واکسن داشته باشند اظهار داشت: در فاز نخست این واکسن روی ۱۳۵ نفر از داوطلبان تست خواهد شد. این واکسن از نوع ویروس کشته شده است.

معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور اظهار داشت: سازمان سپند، از سالیان قبل در حوزه‌های مختلف زیستی فعالیت کرده و تولیدات متفاوتی داشته است که تولید کیت‌های تشخیصی و آزمایشگاه سطح یک ایمنی زیستی از دیگر اقدامات افتخار آفرین این مرکز بوده است که آذر ماه 98 و مرداد 99 این آزمایشگاه‌ها به موسسه رازی و انستیتوپاستور تحویل داده شده است.

کریمی‌نیا گفت: همکاران ما از بهمن فرایند شیوع کرونا در چین  را رصد کردند و اولین کیت پی سی آر کشور را در کشور تولید کردند و از اوایل فروردین تحقیقات بر روی واکسن را آغاز کردند. این کار مراحل مختلفی را تحت نظر سازمان غذا و دارو  طی کرد و خوشبختانه مراحل پیش بالینی بر روی چهار حیوان موش، خوکچه هندی، خرگوش و میمون به خوبی طی شد و تاییدیه مربوطه را دریافت کرد و به سازمان غذا و دارو ارسال شد.

معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور افزود: در مرحله دوم به سمت دریافت مجوز فاز انسانی حرکت کردیم که این فرایند با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه علوم پزشکی ارتش انجام شده است و طی دو الی سه روز آینده تست انسانی آن آغاز می‌شود.

وی درخصوص تولید انبوه این واکسن اظهار داشت: همزمان در کنار طی شدن این مراحل زیرساخت‌های تولید انبوه واکسن شهید فخری‌زاده فراهم شده است و خط تولید واکسن به صورت  دقیق و حرفه‌ای توسط وزارت دفاع طراحی شد تا این واکسن به تولید انبوه برسد.

کریمی‌نیا تصریح کرد: پس از طی کردن سه فاز آزمایشی محصول، و با توجه به روند اضطراری که WHO پیش گرفته است تولید انبوه این واکسن از مرداد آغاز می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها