کرونا، سایه مرگ سال پر اندوه 99

جهان همچنان مغلوب ویروس بی رحم



" ساعاتی به پایان سال نمانده است و صدای عمو نوروز به همراه حاجی فیروز از دور شنیده می شود که  در حال نزدیک شدن هستند  3 روز دیگر سفره هفت سین در خانه ها بر پا است اما از شور و شوق باهم بودن ، در آغوش گرفتن و روبوسی کردن، مهمانی دادن و مهمانی رفتن خبری نیست  ....کرونا این جانی بی رحم سایه افکنده بر روی دنیا  ، روزهای سختی را گذراندیم  و در پیش داریم  این روزها حال دلمان خوب نیست روزهای تلخ شنیدن آمار مرگ هموطنانمان بر اثر کووید19،  اما می توانیم  کرونا را شکست دهیم با همدلی و همیاری و صبوری.  کرونا هم مانند بیماری های مختلف رفتنی است  امیدواریم با همت هم این ویروس ناشناخته را تا اواخر فروردین ماه  از پا در آوریم    و...".

 

این جملات پایانی مطالبی بود که در  صفحه حوادث آخرین شماره روزنامه در سال گذشته با عنوان "98،سالی که آغازش با سیل، پایانش کرونا  بود" منتشر شد . زمانی که این کلمات را کنار هم قرار می دادم فکر نمی کردم امسال نیز مجبور شوم  در آخرین شماره از نشریه  99، باز از مهم ترین پدیده سال، تراژدی کرونا بگویم از روزهای سخت و پرچالش ، از هم و غم ها ، از بیم های بیماری ناشناخته  و هراس از سال جدید ، از تلخی ها و قصه های دردناک جان دادن ها ، از ایثار و فداکاریهای کادر درمان ، از ماسک و الکل و مواد ضدعفونی کننده و از  امواج  طوفانی کرونا.

 تا دریا دریاست طوفان هم هست  هر چه دریا بیگانه تر، در هنگام طوفان  تندآب هایش فراگیرتر و گرداب هایش سهمناک تر ، موج هایش بزرگتر و ناآرام تر .کرونا مانند همین دریاست غفلت ماها ناشی از شرکت در مراسمات و جشن و عزاداریها باعث طوفانی بزرگی شده است که اگر مواظب نباشیم در این گرداب  غرق می شویم. این روزها با وجود کرونای جهش یافته  خبرهای خوشی به گوشمان نمی رسد  آمار مبتلایان به این ویروس رو به افزایش است و متاسفانه اکثر هموطنان کرونا را عادی تلقی کرده اند این امر را می توان در روزهای آخر سال درسطح شهر و بازارها به وضوح دید و غیر از تاسف کاری دیگر از دستمان بر نمی آید.امیدواریم روزی برسد که همه در مقابل این بیماری واکسینه شویم و سال 1400 را سال شکست کرونا بنامیم.

   

الکترونیکی شدن  نشریات

سال کاری جدید مطبوعات آغاز شد و کرونا بر روی این نشریات مکتوب هم سایه افکند. به علت ناشناخته بودن این ویروس ، مبنی بر اینکه  این موجود مرموز ومنحوس بر روی سطوح مختلف مانند کاغذ وجود دارد و با دست زدن ، وارد بدن می شود نشریات تا چند شماره به صورت الکترونیکی در اختیار مخاطبان قرار می گرفت .بر اساس تصمیم کمیته اطلاع رسانی و مدیریت ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد انتشار نسخه کاغذی رسانه ها، نشریات هرمزگان همانند نشریات سراسر در مدت تعیین شده چاپ نشد .اخبارصبح ساحل نیز  به صورت  صفحه بندی روزنامه ای  از طریق فضای مجازی در دید همگان قرار گرفت.  اخبار حوادث اولین شماره روزنامه  (17 فروردین) ، با عنوان"سایه سنگین "کووید 19"در نوروز 99 " پر بود از اتفاقات رخ داده در 16 روز تعطیلی عید نوروز.  در همین تعطیلات 6 نفر مبتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند ، همه جا قرنطینه بود ،عده ای شایعه ساز در خصوص انتشار آمار عجیب و غریب مرگ افراد کرونایی دستگیر شدند. در این میان افراد سودجو بیکار ننشسته بودند و اقلام ضدعفونی تقلبی به دست مردم می رساندند که به دام افتادند ، حدود 356 سوئیت و منزل مبله شبانه غیر مجاز در بندرعباس و قشم پلمب شد ، 13 بدر نیز بوستانها و خیابانها خلوت از جمعیت بود و...

 

واکنش ها به سخنان ربیس جمهور

در 20 فروردین ماه امسال   صبح ساحل مطلبی با تیتر " آژیر سفید جنگ و کرونا، این کجا و آن کجا" به سخنان حسن روحانی رییس جمهور در جلسه ستاد ملی کرونا  مدیریت و مقابله با کرونا در خصوص تردد خودروها و باز بودن مدارس در استانهای سفید  پرداخته که هرمزگان را جز استان سفید نامیده بود. این سخنان  رییس جمهوری، واکنش های بسیاری از سوی مسوولان و مردم  هرمزگان  در برداشت که  با ابراز نگرانی از سفید خواندن استان شان ، خواستار حفظ تعطیلی و  ادامه طرح فاصله اجنماعی تا بهبود شرایط شدند. لید این گزارش این طور شروع شد:«شنوندگان عزیز! صدایی که هم اکنون می شنوید، صدای آژیر «وضعیت سفید» است و این بدان معناست که شرایط عادی است و می توانید پناهگاه ها را ترک کنید...»!از نظر روحانی   آژیر سفید در هرمزگان به صدا در آمده است  آژیری که در زمان جنگ علامتی بود که مخاطبان خود را به وضعیت ایمن و بی خطر وعده داده و از آنها می خواست که بدون دغدغه و با آرامش خاطر، کار و زندگی معمولی خود را  از سر گیرند..

 

گفتگوی مجازی

امسال اکثر مراسم های اداری و کنفرانس های خبری از طریق فضای مجازی بود  و دکتر حسین فرشیدی رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  در 27 فروردین  در اولین نشست مجازی از روند صعودی مبتلایان کرونا در هرمزگان خبر داد و توضیحاتی در خصوص این ویروس ارائه کرد که روزانه 200 تست کرونا در هرمزگان انجام می شود ، نباید افراد بیماری خود را مخفی کنند، امکان پلاسما درمانی در هرمزگان وجود دارد و...   دکتر فرشیدی امسال چهارده گفتگو رسانه ای  از طریق ویدئو کنفرانس انجام داد و از آخرین آمار و اقدامات و توصیه های کرونایی مطالبی بیان کرد  . 

 

شناسایی 107 کرونایی در بازار ماهی فروشان بندرعباس

این خبری بود که در 17 اردیبهشت ماه سال جاری در صدر اخبار هرمزگان قرار گرفت که  یکی از خوشه‌های اصلی شیوع «کووید_19» در استان بود."حدود  107 نفر مبتلا به کرونا از افراد مشغول و مرتبط با بازار ماهی فروشان بندرعباس شناسایی شدند ،همگی  در قرنطینه قرار گرفتند که در صورت عدم شناسایی آن‌ها به چند هزار نفر مبتلا می‌شدند».این مطلبی بود که ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت در سفر به بندرعباس عنوان کرد واین بازار را به عنوان یکی از خوشه های اصلی وکانون‌های پرخطر در شیوع کرونا نام برد. این بازار نیز تا رسیدن به شرایط استاندارد فعالیتش متوقف و تاکید شد مردم  به هیچ عنوان از دست فروشان ماهی روبروی بازار ماهی فروشان خرید نکنند.چند روز  بعد از سم زدایی بازار ماهی فروشان بر روی عموم باز شد.

    

جهان همچنان مغلوب ویروس بی رحم

 

شهادت8کادر درمان در هرمزگان

آرزو باهو پرستار 43 ساله اولین شهید سلامت استان بود که در خردادماه امسال مبتلا به این ویروس شد و جانش را از دست داد، سعادت سجادیان،لیلا بهمن زاده، اقدس حسینی ،حلیمه شب روا، منصور مغیری ، ایرج رحیمی ،طیبه صادقیان از دیگر کادر درمان استان بودند که به علت درگیر شدن با کرونا به درجه شهادت نائل آمدند.

  

بحث داغ رفتن و یا نرفتن به مدارس

اواسط شهریورماه بود که تصمیم بر این شد دانش آموزان سراسر کشور سر کلاس ها حضور یابند، این موضوع  باعث ایجاد واکنش های از سوی  خانواده ها و حتی کمپین عدم اجازه حضور دانش آموزان در مدارس ایجاد شد . اکثریت والدین حاضر نبودند فرزندان خود را به محیط مدارس بفرستند و معتقد بودن جان فرزندانشان در خطر است . چند روز بعد اعلام شد که حضور در مدارس الزامی نیست و از طریق نرم افزار شاد ،دانش آموزان می توانند به ادامه تحصیل بپردازند. اینترنت ضعیف، عدم  دسترسی اغلب دانش آموزان به  گوشی موبایل و تبلت وآماده نبودن بستر فضای مجازی و.. روزهای سخت تحصیلی را  در برداشت و اکثر والدین حاضر بودند این سختی ها را تحمل کنند ولی فرزندانشان از کرونا در امان باشند . در اواسط آبانماه دکتر فرشیدی رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان آماری از مبتلایان دانش آموزیان از زمان بازگشایی مدارس به کرونا ارائه داد در این آمار آمده بود که 223 دانش آموز، 193 معلم و 36 مدیر و کارکنان مدارس مقاطع مختلف تحصیلی در هرمزگان آلوده کرونا شدند و یک معلم نیز جان خود را از دست داد. 

   

جهان همچنان مغلوب ویروس بی رحم

 

خبرهای جدای از کرونا

در این یک سال صفحه حوادث به جز کرونا خبرهای ریز و درشت زیادی به خود دید از مرگ ناشی از در رودخانه فصلی  تا  تا سرنوشت های ابهام آمیز .در این گزارش بعضی ازحادثه های به طور تیتروار ذکر می شود.

سوم  فروردین ماه بود که بی احتیاطی اعضای یک خانواده در عبور از رودخانه فصلی موجب جان باختن دو نفر از اعضای این خانواده شد. این حادثه در حد فاصل روستای بهرغ و پشمی رخ داد که مادر ۳۲ ساله به همراه دختربچه ۵ ساله در رودخانه غرق شدند. اجساد مادر و دختر فوت شده با کمک نیرو‌های امدادی از آب گرفته شد. این خانواده با خودرو به این منطقه رفته و در حال بازگشت به طرف خودروی خود بودند.همچنین کمتر ازیک روز بعد نیروهای آتش نشانی بندرعباس چهار نفر  را از رودخانه خورگو نجات دادند. آنها  بدون هشدار‌های ایمنی در زمان بارندگی قصد عبور از رودخانه را با خودرو داشتند که با توجه به سیل از خودرو خارج شده، ولی جریان آب، آن‌ها را با خود برد . خوشبختانه توانستند در محوطه‌ای مانند جزیره در میان آب خود را قرار داده و نیرو‌های امدادی را در جریان قرار دهند.

 

11 اهدا کننده اعضای بدن

امسال 11 نفر  دچار مرگ مغزی شدند که با رضایت خانواده شان ، اعضا آنها اهدا شد و جان افراد نیازمند را از مرگ نجات دادند ، "عارف و دیانا قهرمانان کوچک قصه زندگی" این تیتر 23 فروردین ماه نشریه بود  که عارف  10 ساله بر اثر ریزش دیوار خشتی در زیارتعلی  رودخانه  دچار ضربه مغزی  شد و 11 روز بعد با تشخیص مرگ مغزی ، اعضا بدنش اهدا شد. همچنین دیانا 4 ساله  دومین اهدا کننده در سال جاری در هرمزگان بود ، این دختر بچه کهنوجی  به علت مسمومیت دچار تشنج و سپس  مرگ مغزی شده بود. جوان 39 ساله هرمزگانی به نام ابراهیم کهورزاده  با تیتر "وداع تلخ «صدرا» و «آفرینش» با پدر" سومین اهدای عضو در سالجاری بود . وی در فروردین ماه   به علت تصادف دربلوار امام حسین بندرعباس  دچارمرگ مغزی شد و دو فرزندش را تنها گذاشت اما به  3 نفر با اهدای عضو بدنش  زندگی بخشید. زن 45 ساله اهل سندرک نیز در خردادماه  نجات گر جان 3 بیمار نیازمند اهدای عضو بود .این زن عابر پیاده به نام مریم اهل میناب  پس از برخورد با موتورسیکلت در بندرعباس  دچار مرگ مغزی شد . از وی 4 فرزند به یادگار مانده است.کودک 5 ساله هرمزگانی به نام فاطمه " بخشش ، سکانس آخر زندگی "فاطمه" در خردادماه  بر اثر تصادف دچار مرگ مغزی شد و خانواده اش با رضایت اهدای عضو جگر گوشه شان به 3 نفر دیگر عمر دوباره ای دادند."اعضای بدن پسر یک ساله مینابی اهدا شد ". این نیز عنوان خبری است که در شهریورماه رخ داد و  پسر بچه مینابی مصدوم ناشی از سقوط در کانال آب دچار مرگ مغزی شد.  و...

 

تراژدی کژدم

در 31 فروردین ماه  خبری با عنوان "مرگ کودک 7 ساله بر اثر نیش عقرب در بشاگرد" به چاپ رسید مبنی بر اینکه رباب  دختر بچه  بشاگردی بر اثر نیش عقرب و دیر رسیدن به مرکز درمانی  جان باخت. خرابی مسیر باعث  دیر رسیدن او به بیمارستان شد. در سوم اردیبهشت ماه نیزخبری مبنی بر مرگ یک پسر بچه ۶ ساله جاسکی بر اثر عقرب گزیدگی انتشار یافت و این کودک از اهالی روستای تنگدف حوزه جانوری دهستان سورک جاسک بود  که به دلیل خرابی راه ابتدا با موتورسیکلت به روستای آگی بند بست منتقل و سپس با آمبولانس به مرکز بهداشتی و درمانی لیردف اعزام شد.این کودک بدحال که ضریب هوشی پایینی داشت برای ادامه درمان به مرکز استان منتقل شود که در طول مسیر جان خود را از دست داد. "تراژدی «کژدم» پایان ندارد" این تیتر گزارشی مفصلی در 6 اردیبهشت ماه سال جاری در صفحه حوادث درج شد کودکانی که به خاطر نیش عقرب، فرجامی جز مرگ نداشتند، خرابی راه و از دست رفتن زمان طلایی درمان باعث مرگ کودکانی شد. در یک شیفت کاری ۱۲ ساعته بیمارستان میناب۱۲ مورد عقرب گزیدگی ثبت شد.با توجه به فصل  گرما و هجوم عقرب‌ها به داخل منازل  ۱۲ نفر شامل کودک ۳ ساله تا سالمند ۶۵ ساله توسط عقرب‌های از گونه (الماس و گاردیوم) مورد گزش قرار گرفتند. "جان«مریم»در دستان کژدم" این نیز تیتر یک صفحه حوادث در 18 تیرماه روایتگر خانواده ای از «کوه حیدر»  است که بر اثر نیش عقرب دومین فرزند خود را ازدست داده بود.شب یکشنبه بود خانواده 12 نفره  در یک‌خانه  کوچک خنک در روستای کوه حیدر، در خواب بودند که ناگهان با صدای جیغ دختر، سراسیمه و وحشت‌زده  از خواب پریدند و چشمشان به عقربی افتاد که در حال راه رفتن در محیط خانه بود. مریم 16 ساله قفسه سینه‌اش را گرفته بود با گریه می‌گفت عقرب نیشم زده است،»ساعت حدود 2 بامداد 15 تیرماه بود که عقرب، مریم را نیش زد و ساعت 9 صبح به سمت بیمارستان سردشت  به راه افتادند و به علت خرابی جاده بعد از یک ساعت به محل رسیدند ولی جانش را از دست داد.

 

آتش‌سوزی در معبد هندوها در بندرعباس

" بازارچه بُت گورُن در آتش". این عنوان  خبری بود که در ۲۷ اردیبهشت جاری بر روی سایت خبری صبح ساحل قرار گرفت. این حادثه بدین صورت بود که ساعت 12 و  شش دقیقه  ظهر بازارچه دائمی صنایع‌دستی در معبد هندوهای بندرعباس به دلیل اتصالی برق آتش گرفت  این غرفه ها درشهریور 98 بنا نهاده شده بودند که به گفته بهره بردار و مدیریت این بازارچه قول های برای رفع ایرادات برقی از سوی مسوولین داده شده بود ولی به عمل نرسید .بر اثر این حریق خسارتهای مالی زیادی به غرفه داران وارد کرد .

 

قتل

امسال نیزصفحات حوادث روزنامه صبح ساحل  گزارشهای متعددی از  قتل هاو دستگیری قاتلان و یا ابهام در مرگ در خود جا داد. مانند " تبرئه خواستگار «ستایش» 15 ساله؛ ‌‌قاتل دستگیر شد". در  آذرماه گذشته دختر نوجوانی به همراه مادربزرگش در بندرلنگه به قتل رسید و عامل مرگ این دو نفردستگیر شد‌. این مرد 41 ساله  اهل و ساکن یکی از استانهای غرب کشور، شب حادثه با انگیزه بازپس گیری و برداشتن مدارک وارد منزل  زن مسن در محله رودباری بندرلنگه شد.وی که با مقاومت افراد خانواده روبرو شده بود دست به جنایت هولناکی زد و دو نفر اعضای خانواده را به قتل رساند . در این درگیری خونین  دو کودک که نوه زن مسن بود مجروح شدند.

"فرجام ناتمام، سربازی خدمتی که به پایان نرسید" دو جوانی که تراژدی تلخی برای خانواده سرباز وظیفه در بندرعباس رقم زده بودند به دام قانون افتادند. فروردین ماه سل جاری بود که این پسر 20 ساله "وظیفه نیروی دریایی" توسط یکی دو نفر مورد اصابت چاقو قرار گرفته بود . 

"شلیک مرگبار پدر به پسرش در جنگل دهو میناب ". گزارش این حادثه  نیز در 3 خرداد در روزنامه صبح ساحل  انعکاس یافت که مرد مینابی، پسر 22 ساله اش را با شلیک گلوله به  قتل رساند. این مرد مسن، اعتیاد شدید پسر به شیشه  و درگیری اش  با خانواده را انگیزه قتل دانست.

"مردجوانی در رودان با اسلحه شکاری ، همسرش را کشت". این حادثه غم انگیز در8  خرداد منتشر شد. حکایت این ماجر اینگونه است که زن 22 ساله ای  در روز تولدش دردردهستان آبنما رودان با شلیک گلوله اسلحه شکاری از سوی همسرش، جان خود را از دست داد.همسری که پس از ارتکاب قتل ، از صحنه متواری ولی پس از چند روز بعد شناسایی و دستگیر شد.کوثر و مجید حدود 6 سال گذشته با هم ازدواج کرده بودند که ثمره آن ، دو دختر 4 و 6 ساله است

 

مرگ در جاده نا ایمن و میانبر

براثر بارندگی و ریزش کوه در مسیر لامرد_ پارسیان 5 نفر جان باختندد این خبر ۱۸ آذر جاری بود که دو زوج جوان به همراه پسر 8 ساله سرنشینان پژو پارس و پراید وانت بودند که در جاده غیر ایمن کوهستانی لامرد به پارسیان براثر بارندگی و ریزش کوه از دره پرت شدند، همگی جان باختند و اجساد آن‌ها در اطراف پارسیان کشف شد.خانواده فرهمند واحمدپور از شهرستان لامرد به سمت پارسیان حرکت کردند، در جاده غیر ایمن فومستان بودند که 10دقیقه‌ای مانده بود تا به مقصد برسندبارندگی شروع شد، آن‌ها در پشت چشمه‌ای به نام «بنو» متوقف شدند تا بارندگی به پایان برسد ، دقایقی نگذشته بود که براثر شدت باران و راه افتادن سیلاب ، کوه ریزش و خودروها از دره سقوط کرد و...که اجساد  آنها بافاصله دور از هم پیدا شد  . این مسیربدون علائم راهنمایی و رانندگی و...  مابین  پارسیان و لامرد است که حدود 20 سال گذشته برای تردد کارکنان شرکت‌های  نفت و گاز تابناک پی‌ریزی شده بود و همچنین افراد محلی  برای زود رسیدن به مقصد از این مسیر عبور می‌کند به‌طوری‌که زمان رسیدن از لامرد تا پارسیان در جاده اصلی حدود یک ساعت و نیم است   از این جاده  فرعی حدود 45 دقیقه است .

 

از مرگ آیلار تا عمر کوتاه حسنا

مرگ کودکان یکی ازغم انگیز ترین اخبار حوادث به حساب می آید و امسال خبرهای زیادی در این مورد دراین  روزنامه منتشر شد که منجر به مرگ کودکان شده است از جمله گزارش از مرگ پر از ابهام آیلار 8 ساله در پشت بام خانه که هنوز پس از ماه ها پرونده این حادثه باز است ومسولان قضایی و انتظامی آخرین خبرهای این پرونده را اعلام نکردند.این حادثه  در 28 آبانماه سال جاری رخ داد که مرد جوان جسد دختربچه اش را بر روی پشت بام خانه شان پیدا می کند در حالی که حلق آویز بود. در همان اوایل اتفاق، پلیس از به دست نیامدن دلیل و مدرکی مبنی بر جنایت و قتل سخن گفت و بعد از چند روز خودکشی، را عامل مرگ مشکوک «آیلار» ذکر کرد که دختر همسایه باانگیزه مشکلات خانوادگی، آیلار را تشویق به خودکشی کرده و هم‌زمان باهم، دست به حلق‌آویزی از روی پشت‌بام ساختمان محل زندگی‌شان زدند ،ولی دختر 12 ساله خود را از مرگ نجات داد اما آیلار جان باخت. یکی راهی بهزیستی شد و دیگری راهی آرامستان. اما این حادثه سوالهای زیادی بر افکار عمومی داشته است که چطور دو کودک می توانند خوددکشی کنند؟

 "بازی مرگ در «خور لوران»"  پسر بچه 7 ساله ای در دریای عمان غرق شد. این خبر دردناک در 29 مهرماه منتشر شد که محمد طاها همراه والدینش برای بازی به خور لوران جاسک  آمده بود که در چنگال امواج گرفتار شد و جان باخت. خوری که در آن لحظه  بدون تابلو" خطر"بود .

مرگ دلخراش دخترک کپرنشین" گزارش دیگری بود از انفجار منزلی در دهستان چراغ‌آباد بخش توکهور میناب، جان فاطمه 5 ساله گرفت.این حادثه مربوط به  مهرماه سال جاری بود. مادر و پدر فاطمه که از کرمان آمده هر دو نفر به عنوان کارگر صبح زود بر سر زمین مشغول کار بودند  متوجه آتش سوزی شدند گویا این دختر بچه قصد درست کردن صبحانه را داشت که  هنگام روشن کردن اجاق‌گاز با استفاده از کبریت موجب انفجار شد.

"مرگ تلخ آرمین کوچولو در دریای لافت"  تیرماه بود که پسربچه اهل بندر لافت در دریا غرق شد. پسر 5 ساله‌ای که براثر شیطنت‌های کودکانه، به دور از چشم خانواده بر روی سکو قرار گرفت ناگهان به دریا سقوط کرد.

"آخرین تفریح کودکانه" هادی و مهدیه 6 و 11 ساله مینابی در دریای عمان جان سپردند. دوازدهم مردادماه اینها در کنار ساحل روستای گهردو به درون دریا رفتند و مشغول آب‌بازی شدند اما دریا آنها را بلعید .

 "جسم بی جان زهرا در آغوش سرد خاک"، کودک مینابی در سطل آب کولر جان داد. این خبر تلخ نیز در 17 شهریور ماه منتشر شد که زهرا کودک مینابی دو روز بعد از جشن تولد یک سالگی اش درون سطل آب کولر در حیاط خانه سقوط کرد و  در بهت  و حیرت  پدر و مادرش جان داد.

"بازی مرگ زیر آوار فقر؛ کودک شمیلی، زیر ستون بلوکی جان داد"، این اتفاق در 5 شهریور ماه منعکس شد که دختر 11 ساله اهل دهستان شمیل شهرستان بندرعباس در هنگام تاب بازی در چهارچوب خانه گلی و فرسوده جان خود را از دست داد.عمر کوتاه حسنا در ظهر سه شنبه بر اثر فرو ریختن سقف و ستون گلی و بلوکی به پایان رسید.و...

 

جان باختن چهار کارگر جوان در قشم

مهرماه بود که حادثه تلخی در کارخانه پودر ماهی سوزای قشم رخ داد و 4 نفر از کارگران در حال تخلیه دیگ‌های پودر ماهی دچار گاز گرفتگی ناشی از استنشاق گازهای منتشر شده از تخمیر پسماند ماهی شدند و جان باختند. صبح ساحل گزارشی مفصلی  در این مورد با عنوان "سوزا در ماتم، تکرار مسمومیت مرگبار کارخانه پودر ماهی" منتشر کرد . پس از حادثه آن کارخانه پلمب شد و علت و ابعاد مختلف حادثه شرکت پودر ماهی قشم در دست بررسی قرار گرفت.

 

مرگ سارق کابل در پست برق کوی نیایش

سارق جوانی درشهریورماه امسال در پست برق کوی نیایش بندرعباس دچار برق‌گرفتگی شد و جسدش بعد از 4 روز کشف شد. وقتی مأموران برق برای سرکشی و بررسی پست 500 کیلو وات آمپر به کوی نیایش آمده بودند با قفل‌شکسته یکی از سه درب پست روبرو شدند که پس از بازگشایی درب، صحنه دل‌خراشی مشاهده کردند. جوانی حدوداً  30 ساله با سروصورت کبود و سیاه بر روی کف اتاقک  افتاده بود.به گفته مکاری زاده مدیر دفتر امینی و کنترل ضایعات توزیع برق هرمزگان آمار سرقت کابل، سیم‌های مسی و حتی آلومینیومی و درب تابلو برق در سطح استان افزایش‌یافته است.

 

سرنوشت نامعلوم ملوان مینابی در کشتی صید ترال

یکی ازدیگر پرونده های که به آن پرداخته شد در مهرماه ،سرنوشت نامعلوم ملوان مینابی  به نام حسن ارجمندنیا 37 ساله بود که پس از گذشت بیش از یک سال  هنوز خبری از او به دست نیامده است. این ملوان جوان یک فروند کشتی صیادی ترال بود که آبان ماه سال 98 در دریای عمان ناپدید شد. ارجمند نیا که 34 روز بعد از ورود به این شناور در 18 مایلی جاسک به طور ناگهانی ناپدید شد. این جوان پس از برخاستن از خواب به قصد شستن دست و صورت از اتاقک کشتی خارج شد و دیگر برنگشت. او و برادرش به نام یوسف به همراه 8 نفر دیگر از شهرستان میناب در کشتی صیادی ترال مشغول به کار شدند که کاپیتان و خدمه آن چینی بودند. خانواده اسش هنوز چشم انتظار برگشتن او هستند و در حال حاضر این پرونده در محاکم قضایی در جریان است.

 

زندانی شدن خدمه لنج صیادی در ابوظبی

"48  ساعت رنج‌آور در زندان ابوظبی". ناگفته‌های ناخدا  از تیراندازی گارد اماراتی در دریای خلیج فارس. این عنوان  گزارشی بود که در4 شهریور ۱۳۹۹ به چاپ رسد و روایتگر اتفاقات خدمه های یک فروند لنج باسعیدو قشم در پی تیراندازی ناوچه امارات به سمت چند لنج آبهای بین‌المللی بود. این خدمه ها در فضای آرام شناورهای صیادی در حال تردد که تا ساعتی بعد تورها را در صیدگاه پهن کنند و منتظر روزی دریا باشند اما ناگهان طوفانی از وحشت در دریای خلیج‌فارس به راه می‌افتد لوله سلاح ناوچه امارات به سمت لنج‌های ایرانی قرار می‌گیرد، تیراندازی مرگباری رخ می‌دهد و خدمه یک فروند لنجی از باسعیدو قشم 48 ساعت دلهره‌آور در زندان امارات به سر می‌برند تا آنکه با رایزنی مقامات ایرانی به کشور بازمی‌گردند.

 

کشته شدن  محیط بان به دست خواهرزاده

13 شهریورماه 99 ، خبری با عنوان "شکارچی جوان پس از قتل دایی‌اش خودکشی کرد" بر روی سایت خبری صبح ساحل قرار گرفت .  جوان حدوداً 22 ساله در ارمک بندرلنگه دریک درگیری، محیط‌بانی را با شلیک تیر از پا درآورد و ساعاتی بعدازاینکه متوجه شد آن مرد محیط‌بان (محمد حسن نژاد)، دایی خودش است در کوه‌های منطقه دست به خودکشی زد و با گلوله به زندگی خود پایان داد.صدای شلیک تیرها در کوه‌های ارمک و چمبه حکایت از درگیری داشت درگیری مابین شکارچیان غیرمجاز و یگان حفاظت محیط ‌زیست و نیروی انتظامی شهرستان بندرلنگه. سه نفر اسلحه به دست، بی‌محابا در فاصله دور به سمت محافظان طبیعت شلیک می‌کردند آتش میان دو طرف در جریان بود تا آنکه در ساعت 18 و 30 دقیقه فشنگ اسلحه شکاری مرد جوان، قلب محیط‌بان 50 ساله را شکافد. محیط‌بان به نام محمد حسن نژاد 50 ساله  که 23 سال از عمرش را در حیات‌وحش گذراند و محافظ زیستگاه گونه‌های نادر پلنگ ایرانی، قوچ و... بود که کسی به خود اجازه ندهد به آنجا دست‌درازی کند...

 

"نازک" قربانی اهمال کاری

یکی از حوادث تلخ محیط زیستی قطع دست پلنگ 5 ساله به علت گیر کردن 4 روزه  در تله آهنی در روستای «دهیج» بود که دی ماه گذشته رخ داد. در این مورد گزارشی با عنوان "جامانده در تله اهمال‌کاری" در این روزنامه به چاپ رسید و با گفتگو با مسوولان استانی و کشوری از عملیات ناموفق پرتاب دارت بیهوشی تا انتقال به تهران و قطع دست ، اهمال کاری مسئولان زیست محیطی بررسی شد. که تنها نوک پیکان اتهام به سمت تله گذار و اهالی روستا نرود، عدم‌حمایت مسئولان از مالباخته‌ها، معیشت روستاییان،عدم آموزش کافی و عدم ایمنی محل نگهداری  گوسفندان و رهایی دام‌ها در مراتع و کوهستان و...از موارد وقوع حوادث زیست محیطی شده است. این پلنگ که اسمش را نازک گذاشتند درمنزلگاه جدیدش در دهکده طبیعت قزوین عمر می گذاراند.

 

سال منحوس

سال 99 سال بدی بود سالی که از فروردین تا اسفندماه در  کرونا، افول اقتصادی و گرانی ، بیکاری و.. گره خورد .روزهای سخت و پرچالشی را پشت سر گذاشتیم ، بسیاری از مناسبت ها و آیین نامه های اسلامی و ایرنی تحت الشعاع همه گیری این ویروس منحوس قرار گرفتند  ارتباطات مجازی، جایگزین روابط دوستانه و خانوادگی  مجازی شدن دانشگاه ها مدارس ، تعطیلی بسیاری از برنامه های از پیش طراحی شده و ... شیوع کرونا جهان را به تکاپوی ساخت و تولید واکسن برای پیش گیری  از انتقال این بیماری انداخت و کشورهای مختلف از جمله ایران موفق شدند واکسن مقابله با کرونا را تولید کنند... 

هرچه بود گذشت و به تاریخ پیوست . 3 روز دیگر سال کبیسه  1399  به پایان می رسد و کشور وارد سال 1400 و آخرین قرن می شود. سالی که مردم امیدوار اتفاق های مثبت و روزهای خوب اقتصادی و..هستند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها