دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد هرمزگان:

کم‌توجهی به ظرفیت دریا و اقتصاد دریا محور/ اهمیت نخبگان در بی اثری تحریم‌ها



جز ۱۰ کشور اول دنیا به لحاظ دارا بودن موقعیت اکولوژیک و بوم شناختي هستیم و جای سوال دارد که چه میزان توانسته ایم از این استعداد طبيعي بهره بگیریم؟ عمل به توصیه های مهم رهبر انقلاب در پیام نوروزی خطاب به ملت ایران، توجه به منویات معظم له در خصوص نقش مشارکت مردم در نوسازی دستگاه اجرایی و تحقق شعار سال جدید نیازمند بهره گیری از ظرفیت و نظرات جامعه نخبگانی است. پشتیبانی اصولی و مانع زدایی در مسیر تولید با شناخت دقیق ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بومی استان ها محقق می شود و استان هرمزگان با برخورداری از ظرفیت دریا و موقعیت راهبردي بنادر و جزاير همواره سهم بسزایی در اقتصاد کشور  داشته است. به منظور بررسی راهکارهای اصولی و فرآیند توسعه دریامحور، استفاده بهینه از ظرفیت منابع طبیعی و انسانی و همچنبن توجه به بایدها و نبایدهای یک انتخاب خوب با دکتر احسان کامرانی، استاد تمام رشته توليد و بهره برداري از دريا ، فارغ التحصیل دكتري حقوق بين الملل عمومي و عضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان گفتگو کرده ایم.

به نوشته جام جم آنلاین هرمزگان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در ابتدا با اشاره به منویات مقام معظم رهبری خطاب به ملت ایران گفت: در فرمایشات ایشان سه نکته اساسی و کلیدی در مقوله‌های ایران قوی ،انتخابات و در نهایت سیاست خارجی وجود دارد.

احسان کامرانی ادامه داد: در دهه هاي اخیر شاهد بوده ایم تاکید ایشان بر مسائل اقتصادی بوده است و همچنان اولویت اصلی را بر پایه توسعه اقتصادی، پشتیبانی از تولید و رفع موانع ترسیم نموده اند.

وی افزود عدم رضایت مندی مقام معظم رهبری با بیان این جمله که فرمودند «در حوزه جهش تولید کارهای صورت پذیرفت اما آنچنان که باید صورت می گرفت، صورت نپذیرفت» کاملا مشهود است و می طلبد که با شناسایی دقیق موانع به گونه‌ای عمل کنیم که جهش واقعی تولید واقع گردد.


قاچاق کالا، مانع موجود بر سر راه تولید


کامرانی خاطرنشان ساخت: از موانعی که بر سر راه تولید وجود دارد و استان هرمزگان نیز به واسطه موقعیت جغرافیایی و قرارگیری بندر شهید رجایی و باهنر و ساير ظرفيتها در جهت رفع آنها می‌تواند نقش‌آفرینی نماید، می‌توان به واردات بی رویه کالاهایی که ظرفیت تولید آن در کشور وجود دارد، قاچاق کالا و ارز از مبادی رسمی به دلیل ضعف نظارتی دولت، مقررات زائد و دست و پا گیر که گاهاً یک شبه خلق می شوند و همچنین عملکرد بد نظام بانکی در حمایت از تولید اشاره کرد.

وی با تاکید بر این نکته که مردم می‌توانند در این راه همگام با دولت نقش داشته باشند ابراز داشت: انسداد مجاری فساد، اصلاح گمرک و قوانین و مقررات گمرکی و تغییر رویکرد های نظارتی بر گمرک می تواند با مشارکت مردم تقویت شود.

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد هرمزگان؛ تعیین مشوق های قانونی برای واردات کالاهایی که تولید متوقف به آنها است، نیازسنجی جهت تأمین ماشین‌آلات مورد نیاز در راستای افزایش کیفیت تولید و بالا بردن قدرت خرید مردم برای مصرف تولیدات داخلی را مهم دانست و یادآور شد: در حوزه تولید باید به دنبال برجسته کردن توانایی ها و قدرت جمهوری اسلامی ایران بوده و با دور کردن تفکر ضعف به دنبال القای امید در کشور باشیم.
 
کامرانی ادامه داد: طبق آمار و ارقام اعلام شده از سوی موسسات بین المللی، ایران در حال حاضر رتبه هجدهم اقتصاد دنیا را دارا میباشد. توجه به این نکته که این جایگاه در شرایط تحریم های سخت حاصل شده است، گویای استعدادهای درونی و منابع طبیعی و انسانی در داخل کشور است.

وی تصریح کرد: امکان کشاورزی چهار فصل، تنوع زیست بوم ها و زیر ساخت های فراهم شده در طول ۴۰ سالی که از انقلاب می گذرد، نشان دهنده این مهم است که با اعتماد به جوانان، انتخاب مدیران قوی و ضد فساد و فعال کردن استعدادهای درونی، قابلیت ارتقاء این رتبه تا جایگاه هشتم اقتصاد جهان در آينده اي نه چندان دور وجود دارد.


کم توجهی به ظرفیت های طبیعی و دریایی


کامرانی با گلایه از کم توجهی به ظرفیت دریا و اقتصاد دریا محور تاکید کرد: یکی از ظرفیت های استان هرمزگان که متاسفانه به آن خوب پرداخته نشده است، دریا است که می توانیم با فعال کردن حوزه های دریایی و مدیریت منابع، گامی موثر در جهت تقویت اقتصاد و معیشت مردم برداریم.

استاد تمام دانشگاه هرمزگان گفت: کشور ما با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان، ۷ درصد منابع طبیعی و معدنی دنیا را در خود جای داده است و یکی از کشورهای کم نظیر در بخش ظرفیت های سرزمینی است. از طرف دیگر دسترسی به آب های آزاد در شمال و جنوب و همسایگی با ۱۵ کشور و راه داشتن به درياي آزاد از طريق دریای عمان و اقیانوس هند فرصت مناسبی را برای تبادل و صادرات در اختیار می گذارد.

وی یادآور شد: جزو ۱۰ کشور اول دنیا به لحاظ دارا بودن موقعیت اکولوژیک و بوم شناختي هستیم و جای سوال دارد که چه میزان توانستیم از این ظرفیت ها بهره بگیریم؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان با اعلام اینکه، ۷۰ درصد جمعیت کشور در گستره سنی ۱۵ تا ۶۴ سال است افزود: ۲۵ سال است که این پنجره طلایی جمعیت در کشور ما وجود دارد و همچنین وجود سه و نیم الی چهار میلیون دانشجو در دانشگاه های کشور می تواند زمینه‌های تحول علمی پژوهشی و فناوری را رقم بزند.


توسعه، نباید معطل رفع تحریم ها بماند


وی گفت: محاصره اقتصادی دشمنان، لزوم توجه به نخبگان و جوانان صاحب فکر را دوچندان می‌کند و مهمترین تلنگر آن نیز این خواهد بود که با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تقویت نهادهای علمی و نخبگانی، تهدیدها به فرصت تبدیل خواهد شد. میدان دادن به نخبگان و جوانان  در تصمیم گیری های حوزه فناوری هسته ای، نانو و سایر تکنولوژی های پیشرفته جواب داده است.

کامرانی ادامه دارد: مقام معظم رهبری بارها اشاره کردهاند که شکوفایی اقتصادی کشور نباید به رفع تحریم ها گره زده شود لذا نباید معطل رفع تحریم ها باشیم و پشتیبانی و رفع موانع باید سرلوحه کارها در تقویت پایه های اقتصادی ایران اسلامی قرار گیرد.


انتخابات، بایدها و نبایدها


این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه ، مولفه انتخابات را در راستای سیاست های کلان ایران قوی دانست و توجه ویژه به آگاهی سازی عمومی برای شناختن ملاکهای یک انتخاب خوب را مهم ارزیابی کرد.
کامرانی با اشاره به اصول ۱۱۳ الی ۱۵۵ قانون اساسی کشور در رابطه با وظایف و اختیارات ریاست جمهوری متذکر شد: پس از رهبری، رئیس جمهور عالی ترین مقام رسمی کشور به شمار می رود و اختیارات رئیس قوه مجریه در جنبه های داخلی و خارجی و تصمیم سازی در همه حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... تاثیر گذار می باشد.
وی به تلاش‌های دشمنان برای دلسردی مردم و بی رونق کردن فضای انتخابات اشاره كرد و اظهار داشت: حضور حداکثری مردم نشان اقتدار ملی است. انتخابات مظهر اقتدار بوده و ماهیت آن نو شدن، نو سازی و برگزیدن افراد پر انگیزه و تازه‌نفس برای مدیریت اجرایی کشور است.
       


ویژگی ها و خصوصیات رئیس جمهور خوب


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان از مدیریت نامناسب فضای مجازی در کشور نیز انتقاد و بیان کرد: رهبری در بیانات خود از اصطلاح «ول بودن مديريت فضای مجازی» استفاده کردند. لذا لازم است با مدیریت صحیح آن، از این ظرفیت در جهت مثبت و افزایش شور اجتماعی خصوصاً در ماه‌های منتهی به انتخابات استفاده شود.

احسان کامرانی در پایان مردم را جهت توجه به توصیه های مقام معظم رهبری و شاخص های تعیین شده از طرف ایشان در انتخابات تشویق، و مهمترین ویژگی های یک رئیس جمهور خوب را آشنا بودن با مسائل و مشکلات کشور، برنامه محوری، داشتن راه حل مسائل اقتصادی، اشراف به اهمیت امنیت کشور، آشنا بودن به فرهنگ در کنار سیاست خارجی و دارا بودن روحیه جهادی و انقلابی عنوان کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها