دومین آغاز سال نو کرونایی هم گذشت

موج سواری کرونا، یادگار نوروز



به نوشته روزنامه صبح ساحل، فروردین ماه است و سومین یکشنبه 1400. آغاز سالی که امیدوار بودیم در اولین چاپ نشریه از کاهش آمار مرگ و میر و مبتلایان  کرونا خبر دهیم ولی شمار بستری ها و فوتی های این ویروس منحوس در هرمزگان، حکایت از افزایش  حدود سه برابری فوت هایی دارد که مبتلایان بر اثر کرونای جهش یافته انگلیسی جان سپرده اند.بندرعباس از لحاظ رنگبندی  در 27  اسفندماه 1399( آخرین چاپ نشریه)، زرد بود و امروز این مرکز استان به رنگ نارنجی  تغییر یافته است. بعد از پیک بیماری در تابستان سال گذشته با یک کاهش آمار مبتلایان و بهبود تقریبا نسبی و رضایت بخش روبرو بودیم که روند این آمار نسبتا  تا چند ماه  سال ادامه داشت اما به  دلایل گوناگون، این ویروس ناشناخته دوباره راه خود به درون خانواده ها پیدا کرد و همچنان  قربانی می گیرد. در حال حاضر  با توجه به شرایط موجود، هرمزگان در وضعیت هشدار قرمز کرونایی قرار دارد و شمار بستری های کرونا در یک هفته اخیر نسبت به هفته قبل بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته   است که همه  مبتلایان نیز از نوع کرونای جهش یافته بودند.کرونای انگلیسی که در ابتدای ورود به هرمزگان تنها در مناطق غربی استان در حال چرخش بود اما با برگزاری مراسم های عروسی و عزا و انجام سفر و ترددهای غیرضروری ، امروز همه مناطق هرمزگان را درگیر خود کرده است.  بیشترین مبتلایان به این ویروس جهش یافته در شهرستان‌های بندرعباس، میناب، قشم، جزیره کیش، رودان، بندرلنگه، پارسیان و جاسک گزارش شده است.آمار فوتی های مثبت کرونا در 30 اسفندماه سال گذشته، یکهزارو 45  نفر و مبتلایان کرونای انگلیسی270 نفر بود که این آمار تا دیروز به  یک هزارو 65نفر فوتی  کرونایی انگلیسی رسید. به عبارتی در طی تعطیلات ایام نوروز، کرونا جان  20 نفر   را گرفت. بر اساس آمار دیروز، 180 مبتلا در بیمارستانهای هرمزگان بستری.43 نفر در آی سی یو  تحت مراقبت و 10 نفر بدحال   بودند. همچنین با توجه به روند صعودی ابتلا به کرونا، بخش 3 و 4 کووید بیمارستان شهید  محمدی بندرعباس در روزهای نخست سال  راه اندازی شد. میانگین سنی در بستری‌ها، مراجعه کنندگان و فوتی‌ها یک دهه کاهش یافته است . در آخرین وضعیت مناطق مختلف هرمزگان از نظر رنگ بندی کرونایی اعلام شد که  7شهرستان بندرعباس و بندرخمیر ، بندر لنگه ، قشم ، کیش ، میناب  و هرمز در وضعیت نارنجی و مابقی شهرها  زرد هستند اما این شرایط بسیار ناپایدار بوده و در صورت تداوم بی توجهی مردم به پروتکلهای بهداشتی، باید منتظر تغییر این وضعیت و بروز شرایط قرمز و بحرانی باشیم.به گفته دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شرایط استان بسیار نگران کننده است. شمار بستری های کرونا در بخش عمومی ۷۷ درصد و بستری های بخش مراقبت های ویژه ۷۵ درصد نسبت به هفته قبل تر افزایش داشته و تمام موارد جدید کرونا در استان از نوع جهش یافته است که بسیار خطرناک‌تر از نوع معمولی است.

تعطیلات نوروز 1400 نیز به پایان رسید، دومین نوروز کرونایی،نوروزی دلهره آور،سخت و غمناکی که اکثر ماها به نوعی گرفتار این ویروس بودیم. در فضای مجازی پر بود از عکس های فوت شده ها، ابراز تسلیت، کلمات کلیشه ای روحش شاد و استیکرهای غم آلود و اشکبار یا التماس دعا برای بیماران.
ایام باشکوه عید نوروز دو سالی است که برای ایرانیان خاطرات خوشی به همراه  نداشت، دو سالی که با وحشت  گذشت، وحشت از نزدیک شدن  و در آغوش گرفتن عزیزانمان. اکثر ماها 13 روز عید را در خانه ماندیم حتی به مراسم های مختلفی از جمله عروسی نرفتیم تا از انتقال کرونا جلوگیری کنیم  اما افرادی که تعدادشان نیز کم نبودند علی‌رغم توصیه‌ها و هشدار‌های وزارت بهداشت مبنی بر سفر نکردن و در خانه ماندن به دلیل قطع زنجیره شیوع کرونا و پیشگیری از افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس غیر قابل کنترل، بنا به استدلال‌ها و علل مختلف نه تنها پروتکل های بهداشتی را رعایت نکردند بلکه مسبب شیوع کرونا بودند،با سفرها و دید و بازدیدها سوغات خطرناکی را منتشرکردند. هرمزگان در نوروز امسال نسبت به پارسال روند افزایشی مسافر  را داشته است.ساده انگاری و نادیده گرفتن شیوه نامه‌ها و توصیه  های بهداشت،باعث نفوذ ویروس کرونا به کانون خانواده‌ها شده و رکورد بی سابقه ابتلا را در۶ ماه گذشته بر جای گذاشته است این امر زنگ خطری جدی برای هرمزگان است که در روزهای آینده شاهد  ورود یک موج صعودی جدید در استان باشیم آنهم از نوع جهش یافته انگلیسی که  در جای جای ایران زمین دست به دست شده و شاهد تغییر وضعیت رنگبندی شهرستان‌ها با سرعتی قابل توجه و همچنین افزایش تعدادموارد بستری حاد در شهرستان‌های گردشگرپذیر است.
البته مسوولین نیز در این مورد بی تقصیر نیستند که اعلام کردند مردم می‌توانند به سفر بروند و فقط شهر‌های قرمز و نارنجی از این قاعده مستثنی هستند. تمام راه های ورودی های استان باز بود رفت و آمدها عادی .برخی به عشق دیدن دریا و بندر هزینه های سنگین خطر این بیماری به جان خریده اند. البته در مبادی ورودی به صورت رندومی تست کرونا گرفته می شد که این امر توجیه خوبی برای تشخیص کروناییان نبود.بعضی از مسوولان به رسانه ها اعلام کردند که مسافران نباید در بوستانها و سواحل چادر بزنند اما به وفور در طی این ایام، چادرها برپا بود حتی تا جایی که پیاده رو در تصرف مسافران نوروز قرار گرفته بود.  یا در روز 13بدر که علیرغم ممنوعیت حضور افراد در اماکن مانند بوستانها، محدوده آن، شاهد دورهمی خانواده هایی بودیم که مانند سالهای بدون کرونا ، 13 را به در کردند... ظرفیت هتلها و مهمانپذیرهای تکمیل، بازارها شلوغ و تفرجگاه ها پر از ازدحام ...

  غرق شدن 4 نفر در رودخانه های استان
در این ایام به جز کرونا، خبرهای غرق شدگی  در صدر اخبار استان قرار گرفت. از جمله مرگ دو جوان خوزستانی ساکن بندرعباس بر اثر غرق شدگی در رودخانه جاماش روستای  بیخ هماگ سیاهو.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان به صبح ساحل  گفت: حوالی ششم فروردین ماه جاری  طی تماس شهروندی با سامانه  این سازمان ، گزارش غرق شدن دو نفر جوان ۲۱ و ۲۲ساله در رودخانه جاماش روستای  بیخ هماگ  سیاهو  اطلاع رسانی شد.مختار سلحشور ادامه داد:  بلافاصله دو نفر از پایگاه آب شیرین   و یک تیم پشتیبانی نیز از مرکز استان به محل مورد نظر اعزام شدند .
وی با اشاره به اینکه اجساد این دو جوان به نام های مهدی 21ساله و رضا 22ساله ساکن بندرعباس -اصالتا خوزستانی از آب بیرون آورده شد  اظهار داشت: این جوانان به همراه یک نفر از دوستانش  برای تفریح به این منطقه رفته بودند که به علت نا آشنا بودن به منطقه کوهستانی  دچار حادثه شدند.گفتنی است: این رودخانه به علت عمق  و صخره ای بودن خطر آفرین است که ناآشنایی به آن موجب اتفاقات  جبران ناپذیری خواهد شد.
همچنین ظهر یک روز بعد از این حادثه پسربچه ۱۲ ساله بردسیری در «دو رودخانه »  برنطین غرق شد و جان باخت.محمد یاسین مظفری  به همراه خانواده اش مهمان یکی از اهالی برنطین، در آن روز برای تفریح و شنا به این رودخانه(محل تلاقی دو رودخانه جغین و آبنما به سد استقلال میناب) آمده بود.به گفته  جواد خاشعی دهیار روستای برنطین ، محمد یاسین به همراه پدرش و شوهر خاله اش برای شنا و آب تنی  درون آب رفته بود  که ناگهان  لحظه ای از چشمان آنها دور شد.  حدود نیم ساعت بعد با کمک اهالی منطقه  ،بدن نیمه جانش از آب بیرون آورده شد. خاشعی گفت: این پسر بلافاصله به درمانگاه که حدود ۳ کیلومتری از منطقه فاصله نداشت انتقال داده شد اما تلاش کادر درمانی برای نجات وی بی نتیجه  ماند و جان سپرد.
وی با بیان اینکه رودخانه برنطین دارای چندین نقطه خطرآفرین برای افرادی است که قصد شنا و آبتنی دارند که خطرناک ترین آن همین محل وقوع حادثه است  افزود : دورودخانه ای برنطین، با توجه به عمق 9 متری وعرض طولانی، مرگبارترین نقطه برای شناگران است و علی رغم  آنکه در تمامی نقاط خطرناک رودخانه ، تابلوهای اخطار نصب شده، اما متاسفانه با بی توجهی افرادی روبرو هستیم که هشدارها را جدی نمی گیرند.همچنین بعدازظهر این روز دختر نوجوان 16 ساله ای  در رودخانه قلم پشتکوه از توابع بخش شمیل غرق شد که اظهار نظرهای متفاوتی در خصوص علت های غرق شدگی از سوی خانواده این نوجوان بیان شده است از جمله سلفی گرفتن و لیز خوردن پایش  از آبشار و سقوط در رودخانه  و یا نجات یکی از مردهای فامیل که درون رودخانه افتاده بود.  فاطمه زارعی به همراه خانواده از بندرعباس برای تفریح  به آن منطقه آمده بود .
«جوان ۲۶ ساله ای به دلیل توجه نکردن به تابلو‌های هشدار دهنده و منع شنا در عمق سه متری دریا در نزدیکی اسکله تفریحی کیش غرق شد.» این حادثه در آخرین روز تعطیلات رخ داد  به گفته روابط عمومی موسسه ورزش و تفریحات سالم کیش ، شخصی ۲۶ ساله، کارگر یکی از پروژه‌های کیش، عصر سیزدهم فروردین به اتفاق چند تن از همراهان خود در نزدیک اسکله تفریحی در منطقه ممنوعه شنا که به وضوح توسط تابلو بازدارنده شنا ممنوع مشخص شده بود به آب زد، ولی متاسفانه به دلیل آشنا نبودن کامل با فن شنا در عمق ۳ متری دریا غرق شد.پیکر این فرد با تلاش پرسنل امور دریایی از آب گرفته و کمک‌های اولیه تا رسیدن اورژانس در مورد این فرد انجام شد و سپس به بیمارستان کیش منتقل شد، ولی جان خود را از دست داد.

  سوانح جاده ای
عصر هفتم فروردین ماه جاری  در برخورد دو دستگاه خودرو  در محور ساحلی پارسیان ( روبروی بیمارستان رستمانی) راننده ۳۰ ساله  پژو اهل پارسیان  در دم جان سپرد و دو سرنشین مزدا مجروح و روانه مرکز درمانی شدند.سرهنگ اسماعیل تنهاجانشین پلیس راه هرمزگان علت این حادثه را ناشی از تجاوز به چپ  خودروی پژو دانست و گفت: راننده جوان پژو به علت تجاوز به چپ و همچنین سرعت غیر مجاز با خودروی مزدا که از روبرو در حال تردد بود شاخ به شاخ شد . وی ساعت این حادثه را ۱۸ شنبه هفتم فروردین ماه عنوان کرد.
همچنین  در این مورخه  راننده جوان جاسکی در برخورد با شتر جان سپرد. ماجرا از این قرار بود که یک دستگاه خودروی سواری پژو در محور چابهار بعد از روستای یکدار جاسک به یک نفر شتر و بلافاصله با یک دستگاه کامیون کشنده برخورد کرد و آتش گرفت.در این رابطه راننده ۳۵ ساله پژو به طرز دلخراشی  جان سپرد .این حادثه در ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه هفتم فروردین ماه جاری رخ داد.سرهنگ اسماعیل تنهاجانشین پلیس راه هرمزگان با بیان اینکه راننده پژو در شرق به غرب(جاسک به لیردف)  به علت عدم توجه به جلو با یک نفر شتر برخورد کرد گفت: بعد از این حادثه ، کنترل خودرو از دست راننده جوان خارج شد و به یک دستگاه کامیون کشنده در لاین مخالف  که از لیردف به سمت جاسک در حال تردد بود به شدت تصادف کرد.
وی افزود : بر اثر این اتفاق خودرو آتش گرفت و متاسفانه راننده در خودرو حبس شد و سوخت . به گفته سرهنگ تنهاعلت این حادثه ازسوی کارشناسان پلیس راه ، ۲۵ درصد مقصراین حادثه راننده  سواری پژو بعلت عدم توجه کافی به جلو، ۲۵درصد مالک شتر بعلت رهانمودن احشام در شب،۲۵درصد جهاد کشاورزی بعلت عدم سازماندهی شترها، ۲۵درصد اداره آب منطقه بعلت رها نمودن آب سد جگین در حاشیه جاده اعلام شده است.
«در تعطیلات نوروز امسال شمار جان باختگان تصادفات جاده‌ای استان ۴۰ درصد کاهش یافت». این مطلب را رئیس پلیس راه هرمزگان گفت: در این مدت تصادفات جرحی ۲۲ درصد افزایش یافته است.سرهنگ مهدی نیکبخت توجه نکردن بهجلو، خستگی وخواب آلودگی، استفاده از تلفن همراه و تخطی از سرعت مجاز از مهمترین علل تصادفات جاده‌ای استان دانست و ادامه داد: بیشترین تصادفات جاده‌ای استان در محور شرق اتفاق افتاده است و ۶۰ درصد تصافات در ۳۰ کیلومتری ورودی شهر‌ها رخ می‌دهد.وی گفت:در تعطیلات نوروز امسال ۹۶ درصد رفت و آمد‌های خودرو‌ها در جاده‌های هرمزگان نسبت به نوروز پارسال افزایش داشته است.

  مردم مراقب مأمور قلابی باشند
در ایام عید سرهنگ عبدالمجید کرمی رئیس پلیس آگاهی هرمزگان هشدار دادکه مردم مراقب مامور قلابی باشند.
وی گفت:نیروی انتظامی در تعقیب یک کلاهبردار تلفنی مأمور نماست که با معرفی خود به عنوان پلیس و بصورت تلفنی از مردم کلاهبرداری می کند و از شهروندان خواست مرافب سارقان تحت پوشش مأمور انتظامی ودیگر ادارات باشند.به گفته سرهنگ کرمی  فردی با جعل عنوان یکی از یگان های انتظامی و به صورت تلفنی شهروندان را فریب داده و مبالغی را از آنان کلاهبرداری کرده و  پلیس آگاهی شناسایی و دستگیری فرد کلاهبردار را به صورت ویژه با پیگیری سرنخ های به دست آمده در دستور کار خود قرار داده است.
رئیس پلیس آگاهی استان با بیان اینکه سرقت تحت پوشش مأمور یکی از شیوه های سارقان در رسیدن به اهدافشان است، گفت : شیوه کار برخی از سارقان این است که با وارد کردن اتهاماتی مانند حمل مواد مخدر به افرادی که از قبل شناسایی کردند ، موجب آشفتگی طعمه خود شده وپس از نزدیک شدن به آنان در یک فرصت مناسب اقدام به زور گیری وسرقت می کنند.
این مسوول انتظامی با اشاره به دیگر شیوه های این افراد شیاد عنوان کرد: مجرمان با سوء استفاده از لباس نیروهای نظامی و انتظامی و گاه در پوشش نهادهای خدمات رسان از جمله ماموران آب، برق، گاز، بهداشت، شهرداری، کمیته امداد، پستچی و سایر سازمان ها و یا حتی بصورت تلفنی خود را مأمور انتظامی معرفی و اقدام به سرقت و کلاهبرداری مردم می کنند.
سرهنگ کرمی با بیان اینکه سارقان مأمور نما معمولا با استفاده از تجهیزات قلابی (بی سیم، دستبند، شوکر، اسلحه و...)، اقدام به فریب سوژه های خود می کنند، افزود: آشنایی افراد با قوانین و مقررات، حقوق شهروندی و برخورداری از مهارت های لازم در شناسایی به موقع این گونه سارقان، نقش مهمی در ناکامی نقشه های مجرمان دارد.رئیس پلیس آگاهی هرمزگان خاطرنشان کرد: مأموران بر اساس قانون، حق ورود به حریم خصوصی افراد را نداشته و مردم می توانند با درخواست کارت شناسایی و احکام قضایی، نسبت به احراز هویت آنان اطمینان حاصل کرده و در غیر این صورت، اجازه ورود به منزل و خودروی خود را ندهند.
وی ادامه داد: ممکن است بعضی از سارقان با بررسی سوابق افراد اطلاعاتی را کسب کنند و هنگامی که قصد سرقت دارند برای جلب اطمینان یا ترساندن آنان این اطلاعات را بیان می کنند اما شهروندان در چنین مواقعی فریب این افراد رانخورند.سرهنگ کرمی ضمن تأکید بر لزوم آگاهی شهروندان برای شناخت مأموران واقعی پلیس به مردم توصیه کرد: ضمن جدی گرفتن هشدارهای پلیس به هیچ وجه به افرادی که هویت واقعی آنها را نمی‌شناسند اعتماد نکنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک، مراتب را فوری به مرکز فوریت‌های پلیس (۱۱۰ ) اطلاع دهند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها