اغاز دومین ماه رمضان در سایه شوم کرونا

وعده های واهی؛ سفره های خالی


نویسنده: راضیه نیرومند

رمضان در تقویم مسلمانان مهمترین ماه است.امسال نیز همانند سال گذشته بواسطه ی شیوع ویروس کرونا، برخی از سنت های مخصوص این ماه دست مایه تغییرات متفاوتی شده است. مساجد و حسینیه ها برای کاهش میزان ابتلا،پذیرای تعداد محدودی از روزه داران هستند و بسیاری از مومنان اعمال شب های قدر را در محفل امن خانه هایشان تجربه می کنند.

   

به گزارش صبح ساحل، میزان رفت و آمدها در سطح شهرکاهش یافته است و برای مصون ماندن از شر این ویروس منحوس بسیاری از کسب و کارها نیز تعطیل شده اند.

افزایش قیمت روزانه اجناس

مشکلات مالی،امروزه تبدیل به دغدغه ی مشترک بسیاری از شهروندان شده است.با افزایش ناگهانی قیمت های اجناس،حباب تورم هر روز بزرگ و بزرگتر می شود و امیدواریم سرانجام به حدی رسد که گوش فلک را کر که نه، بلکه اندکی بازکند،چشمهایش را گشادتر کند تا نزدیک تر شود و خود را جزئی از مردم بداند. فردا اولین روز از ماه مبارک رمضان است.از رمضان به عنوان ماه ضیافت یاد می کنند اما ضیافت که با سفره های خالی جور در نمی آید. واقعیت این است که اینگونه سفره ها مختص کسانی است که یک سر و گردن بالاتر هستند و دخل و خرجشان کفاف یک ماه روزه داری آن هم در شرایط ممنوعیت پایین کشیدن کرکره های مغازه هایشان را می دهد.کسبه و کارگرانی که به واسطه شرایط شیوع ویروس کرونا مجبور به تعطیلی کسب و کار شده اند و به تبع سفره هایی که هر روز کوچک تر می شوند.

اسلام با فقر موافق نیست

حضرت محمد(ص) می فرماید:فقر از هر دری وارد شود،ایمان از در دیگرخارج می شود.با فقر انسان دچار یاس و ناامیدی می شود و کم کم ایمانش سست می شود.آیا  این میزان فقر برای کشور قدرتمندی همچون ایران قابل قبول است؟در حالی که اقتصاد ایران با اجرای سیاست فاصله گذاری اجتماعی در پی وقوع ویروس کرونا بیشتر شد، 50اقتصاددان ایرانی نیز پیامدهای بحران اقتصادی ناشی از کرونا را در سال1400 پیش بینی کردند و آن را به عنوان پربحران ترین دوره معرفی کردند.

در ماه مبارک رمضان با توجه به هشدارهای فاصله گذاری و پرهیز از دورهمی ها و برگزار نکردن ضیافت افطاری،این سوال مطرح می شود که آیا با توجه به میزان درآمد و افزایش قیمت مواد غذایی باز هم می توان خانواده ای را برای افطار دعوت کرد یا همان بهتر که آمد و رفتی صورت نگیرد تا مبادا خانواده ای شرمسار و خجل از سفره های خالی خود باشند؟سفره هایی نه مجلل بلکه در حد شان و منزلت میهمان تا بتوان به خرما و شیرینی مخصوص رمضان اکتفا کرد. شاید هم به گفته کارشناس محترم صدا و سیما باید با برنج خالی و ظرفی خالی از میوه پذیرای میهمانان بود هرچند که مطمئنا ایشان از قیمت شیرینی جات و خرما نیز بی خبر بوده اند که منع مصرفشان را متذکر نشدند.

قیمت زولبیا و بامیه

زولبیا و بامیه از جمله شیرینی های ویژه ماه مبارک رمضان به شمار می آید.«علی بهره مند»،رئیس اتحادیه دارندگان قنادی ،شیرینی فروشی و کافه قنادی،قیمت مصوب هر کیلوگرم زولبیا و بامیه امسال را48هزار تومان اعلام کرد. بهره مند در مورد دلایل افزایش قیمت مواد اولیه شیرینی بویژه روغن گفت:با وجود اینکه روغن و همه مواد به وفور در مملکت وجود دارد اما بازهم دچار  سوء مدیریت در این زمینه هستیم.این در حالیست که در مقایسه با رمضان سال گذشته که نرخ هر کیلو زولبیا و بامیه درجه یک 24هزارتومان به فروش می رسید با افزایش دوبرابری مواجه هستیم که رقم قابل توجهی در مدت زمان یکساله است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها