تحلیل پرفروش‌ترین برند‌ها و گوشی‌های سال ۹۹ در ایران؛ سامسونگ همچنان صدرنشین است



آماری که انجمن واردکنندگان موبایل از پرفروش‌ترین برندها و مدل‌های موبایل در سال ۹۹ در کشور منتشر کرده نشانگر تغییر و تحولاتی در بازار موبایل و رفتار مصرف کننده است. این آمار نشان می‌دهد که گوشی‌های اقتصادی بیشترین سهم از سبد خرید مردم را داشته‌اند و فشار اقتصادی در این بازار به شدت حس می‌شود. از آن سو برندی همچون شیائومی توانسته در بین کاربران ایرانی بیشتر از همیشه شناخته شود هرچند همچنان بازار موبایل کشور با اختلاف زیادی در اختیار طیف گسترده‌ای از موبایل‌های سامسونگ است.

دیجیاتو نوشت: انجمن واردکنندگان موبایل در آماری کوتاه اعلام کرده که با وجود تمام مشکلات پیش روی واردکنندگان، حدود ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار گوشی موبایل وارد کشور شده که ۱۵ میلیون از آن مصرف و به اصطلاح رجیستر شده است.

شایان ذکر است که گوشی موبایل در سال ۹۹ پس از کالایی همچون «ذرت» بیشترین واردات را به خود اختصاص داده و این موضوع به دلیل گسترش آموزش مجازی دانشجویان و دانش آموزان مساله دور از ذهنی نبود. به نظر می‌رسد همین قشر نیز بیشترین خریداران موبایل بوده‌اند و بیشتر آنها ترجیح داده‌اند که از گوشی‌های اقتصادی در بازار استفاده کنند.

بازار پرفروش گوشی‌های ساده

بازار گوشی‌های ساده با اینکه هنوز به نظر پررونق می‌رسد و اسامی برخی از این مدل‌ها در بین پرفروش‌ترین و بیشترین محصولات وارداتی نیز به چشم می‌خورد اما میزان واردات آنها نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. این مساله با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییر رفتار مصرف کننده و تمایل آن به استفاده از گوشی‌های هوشمند به جای گوشی‌های ساده (فیچر فون) و همچنین عدم کارایی گوشی‌های ساده برای آموزش آنلاین نیز مساله منطقی به نظر می‌رسد. گفتنیست در سال ۹۸ حدود ۳.۱ میلیون گوشی ساده در همتا ثبت شد و سال ۹۹ این عدد به ۲.۵ میلیون گوشی رسیده است.  بیشتر سهم این گوشی‌ها نیز به مدل‌های مختلف نوکیا می‌رسد.

رشد سامسونگ و شیائومی

این انجمن جدولی از گوشی‌های پرفروش و همچنین مدل‌هایی که بیشترین واردات را در سال ۹۹ داشته‌اند ار در اختیار دیجیاتو قرار داده که واکاوی آن ما را به اطلاعات جالبی از بازار موبایل می‌رساند. پرفروش‌ترین گوشی در بین کاربران ایرانی در سال گذشته یکی از مدل‌های اقتصادی سامسونگ با نام Galaxy A10S بوده که توانسته به آمار بیش از ۱۳۴ میلیون دلار فروش در کشور برسد. پس از آن گوشی Galaxy A11 قرار دارد که نزدیک به ۱۰۶.۵ میلیون دلار فروش داشته و این دو گوشی جزو مدل‌های پرفروش امسال بوده‌اند. در واقع این دو گوشی به ترتیب بیش از یک میلیون و هفتاد هزار و نهصد و سی و سه هزار عدد در کشور فروش داشتند.

پس از آن گوشی ساده نوکیا ۱۰۵ قرار دارد که پرفروش‌ترین گوشی فیچر فون در بین ایرانیان است یک گوشی ارزان قیمت که توانسته در سال ۹۹ بیش از ۹۰۷ هزار مورد آن توسط کاربران رجیستری شود و به فروشی معادل ۱۱.۸ میلیون دلار برسد. شیائومی راه خود را به ده مدل پرفروش باز کرده و حالا مدل ردمی نوت ۸ آن با بیش از ۷۸۶.۵ تعداد فروش در کشوربه فروشی ۱۳۵ میلیون دلاری دست یافته است.

اما لیست ده گوشی پرفروش پس از این مسلسل‌وار در اختیار دیگر مدل‌های اقتصادی و میان رده سامسونگ است. مدل‌های A215 و A51 و A205 و A31 و در نهایت A01 که همگی به فروش هنگفتی در سال گذشته دست یافته‌اند. می‌توان اینطور برداشت کرد که کاربران ایرانی هنوز به اصالت برند اهمیت می‌دهند و نام آشنای سامسونگ را به دیگر برندها ترجیح می‌دهند. درواقع سامسونگ توانسته با خدمات پس از فروش قدرتمند و برندینگ مناسب در کشور، همچنان نام خود را در بازار موبایل حفظ کند و صدر پرفروش‌ترین گوشی‌ها باشد و واردکنندگان نیز بیشترین حجم واردات خود را به خرید انواع مدل‌های سامسونگ اختصاص دهند.

البته آخرین گزینه در بین ده گوشی پرفروش سال ۹۹ بار دیگر متعلق به شیائومی است و مدل ردمی نوت ۸ پرو این گوشی با نزدیک به ۴۸۷ هزار فروش جزو گوشی‌های پرطرفدار در ایران شده است. باید گفت شیائومی توانسته بدون آنکه برندینگ خاصی در کشور داشته باشد راه خود را بین کاربران ایرانی پیدا کند و حالا دو مدل میان رده‌اش در بین پرفروش‌ترین گوشی‌هی سال هستند. نکته جالب اینجاست که واردکنندگان نیز سه مدل ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو و ردمی نوت ۹S را به مقدار زیادی وارد کشور کرده‌اند چرا که از تضمین فروش این برند آگاهی داشتند. به نظر می‌رسد شرایط اقتصادی و گوشی‌های ارزان قیمت شیائومی در برابر مشخصات خوبی که لااقل روی کاغذ دارند، توانسته کاری کند تا این برند پس از چند سال فعالیت در حوزه موبایل بالاخره نامی شناخته شده‌تر در بین کاربران ایرانی باشد و عملا جا پای برندهایی چون آنر و هواوی بگذارد.

وضعیت آنر و هواوی

غیبت برندهای آنر و هواوی در بین ۲۰ گوشی پرفروش و یا ۲۰ مدلی که بیشترین واردات را داشتند از دیگر نکات مهم این جدول است. به نظر می‌رسد تحریم‌های آمریکا و قطع دسترسی به سرویس‌های گوگل در قالب GMS، باعث شده تا اساساً واردکنندگان اقبال کمتری به واردات موبایل‌های این دو برند داشته باشند. در نتیجه‌ی همین اتفاق، می‌بینیم که در لیست سمت راست (فعال‌سازی) موبایل‌های هواوی و آنر در بالای لیست جایی ندارند. این در حالیست که هواوی و آنر در چند سال اخیر حضوری کاملاً مقتدرانه در بازار ایران داشته‌اند. اما این طور که مشخص است، واردکنندگان، و نه خریداران، هواوی را از لیست‌های برتر خود خارج کرده‌اند و عملاً حضور موبایل‌های هواوی تا حدی در بازار هم کم‌رنگ شده است که لیست فعال‌سازی موبایل‌ها، به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد.

وضعیت اپل در بازار کشور

و اما برند اپل که سال گذشته حواشی زیادی را در بازار کشور تجربه کرد و واردات آن مورد هجمه شخصیت‌های سیاسی قرار گرفت نیز سرنوشت جالبی در سال گذشته پیدا کرده است. واردکنندگان موبایل بیشتر از همه گوشی آیفون ۱۲ پرو مکس را وارد کشور کرده‌اند، یعنی گران‌ترین مدل اپل. به نظر می‌رسد واردکنندگان به این نتیجه رسیدند که خریداران گوشی‌های چند ده میلیونی اپل حاضر هستند که گران‌ترین گوشی این برند را بخرند و از همین رو آنها تمرکز خود را بر واردات در بهترین مدل اپل معطوف ساخته‌اند. این پیش بینی واردکنندگان تقریبا درست هم از آب درآمده چرا که فروش اپل آیفون ۱۲ پرومکس در کنار مدل آیفون ۱۱ بیشترین میزان فروش در بین مدل‌های اپل در بین کاربران ایرانی بوده است. این گوشی‌ها به خاطر گران بودن ارز مصرفی زیادی به خود اختصاص داده‌اند و همانطور که احتمالا می‌دانید همین مساله باعث شد که حواشی زیادی پیرامون واردات گوشی اپل پیش بیاید.

گوشی‌های ایرانی و سایر برندها

گوشی ایرانی OROD که به نظر می‌رسد به صورت CBU تولید می‌شود (واردات از چین) در بین گوشی‌های ایرانی بیشترین بخت و اقبال را داشته و مدل ۶۴۶۸ آن فروش خوبی در بین کاربران داشته است.

سه برند دیگر ایرانی لیست GLX و اسمارت و جی پلاس هستند که در آنها تنها جی پلاس است که توانسته گوشی‌های هوشمند ایرانی را به دست مردم برساند و مدل‌های T10 و Q10 را جزو پرفروش‌ترین گوشی‌های سال ۹۹ کند. این دو گوشی به ترتیب ۲۹.۴ هزار و ۲۵.۹ هزار فروش داشته اند. به نظر می‌رسد وضعیت گوشی‌های ایرانی هوشمند و فروش آنها هنوز جایگاه مناسبی پیدا نکرده و باید دید با ورود صاایران به این حوزه و ادامه راه جی پلاس، این وضعیت در سال جدید چطور رقم خواهد خورد.

در ادامه لیست کاملی از بیشترین واردات و بیشترین فعالسازی انواع مدل‌های گوشی در سال ۹۹ آورده شده است. 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها