مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور:

نرخ کرایه تاکسی درکشور، ۲۵ تا ۳۵ درصد افزایش می‌یابد



مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با بیان اینکه میانگین رقم پیشنهادی افزایش کرایه تاکسی در کشور بین ۲۵ تا ۳۵ درصد است، گفت: این افزایش پس از طی مراحل قانونی قابل اجراست.

به گزارش صبح ساحل، «مرتضی ضامنی»، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در تشریح روند افزایش نرخ کرایه تاکسی برای سال جاری، گفت: هر سال در بهمن یا اسفند ماه فرآیند افزایش قیمت کرایه تاکسی پیشنهاد می شود، شوراهای اسلامی شهر مرجع تغییر نرخ کرایه تاکسی‌ها است به این ترتیب که فرآیند تعیین نرخ کرایه تاکسی بر اساس قانون شهرداری‌ها در اواخر سال بر اساس پیشنهاد واحدهای کارشناسی سازمان تاکسیرانی در قالب لایحه به شورای اسلامی هر شهر ارسال می‌شود و شورای شهر در ادامه پس از بررسی، تصویب و در نهایت، تایید فرمانداری مربوطه کرایه قانونی هر شهر را اعلام می‌کند که در سال جاری نیز این فرآیند در جریان است.

وی افزود: میانگین رقم پیشنهادی برای افزایش کرایه تاکسی در کشور بین ۲۵ تا ۳۵ درصد است که در برخی شهرها این پیشنهادها مورد بررسی قرار گرفته و در باقی شهرها نیز در دست بررسی است و نتیجه نهایی پس از طی مراحل قانونی و تصویب به شهرداری ها اعلام و در داخل تاکسی ها بصورت برچسب نصب خواهد شد.

ضامنی با اعلام اینکه موضوع افزایش کرایه ها در برخی شهرها اجرایی شده و در سایر شهرها نیز تا اردیبهشت ماه شاهد اصلاح قیمت خواهیم بود، افزود: تاکسیرانی با سایر وسایل حمل و نقلی متفاوت است، چراکه تاکسی ها هیچ یارانه دولتی نمی گیرند و مباحث خودرو و پرداخت سایر مبالغ، بر عهده راننده است. وی با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی رانندگان باید هزینه فایده معقولی را دریافت کنند، ادامه داد: هزینه سفر در شهرداری ها محاسبه می گردد و حقوقی مانند ابلاغیه های وزارت کار، برای راننده لحاظ می کنند که در نهایت به درصد افزایش کرایه منجر می شود و متناسب با تورم اعلامی بانک مرکزی خواهد بود. ضامنی رقم تعیین شده برای سال جاری را بسیار کمتر از تورم اعلامی دانست و گفت: درآمد رانندگان در این حوزه فزونی نمی گیرد و تنها تلاش است درآمد متعارف که در تمام مشاغل وجود دارد، در خصوص رانندگان تاکسی هم حفظ شود.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در بخشی دیگر از صحبت های خود با اشاره به اینکه نرخ تورمی که از سوی بانک مرکزی اعلام شد، نزدیک ۴۰ درصد بود و امروز بطور میانگین، نرخ کرایه های تاکسی ۲۵ تا ۳۵ درصد افزایش خواهد داشت، افزود: الزامی بر فقط یک بار افزایش در سال وجود ندارد، بلکه اگر فرآیند افزایش براساس قانون پیش بینی شده باشد و مراحل آن هم طی شود می تواند بیش از یک بار در سال هم باشد، اما در ابتدای هر سال با توجه به افزایش نرخ تورم شاهد افزایش نرخ کرایه تاکسی هم هستیم.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش ترددهای شهری و همچنین کاهش تعداد مسافران در تاکسی ها و اینکه رانندگان تاکسی ها موظف شدند بیش از سه مسافر را جابجا نکنند در برخی شهرها دو بار کرایه تاکسی افزایش یافت.

ضامنی در خاتمه افزود: در صورتی که تخلفی در زمینه افزایش کرایه ها صورت گیرد، شهروندان می‌توانند با شهرداری‌های شهر خودشان ارتباط برقرار کنند و با درگاه‌های مشخص ‌شده شکایت خود را اعلام کنند تا برخورد لازم نسبت به این موضوع انجام شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها