افزایش تقاضای توزیع کنندگان عمده موجب گرانی سیگار شد



رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی با بیان اینکه افزایش فعلی قیمت سیگار در بازار به دلیل افزایش تقاضای توزیع کنندگان عمده ناشی از انتظارات تورمی است، گفت که به جز یک شرکت، تولیدکنندگان هنوز قیمت‌های جدید خود را اعمال نکرده‌اند.

گزارش‌های میدانی حاکی از افزایش قیمت سیگار در بازار است که «محمدرضا تاجدار»، رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی با بیان اینکه شرکت‌های تولید سیگار، به جز یک شرکت، هنوز افزایش قیمتی اعمال نکرده‌اند، گفت: افزایش قیمت سیگار در بازار به دلیل افزایش تقاضای توزیع کنندگان عمده است. با توجه به افزایش ۵۰۰ هزار تومانی هر کارتن سیگار به دلیل اعمال مالیات نخی، قیمت هر بسته سیگار تقریبا ۱۰۰۰ تومان گران می‌شود. همچنین حقوق و دستمزد در سال جاری بین ۳۰ تا ۴۰ درصد وبه طور کلی هزینه حامل‌های انرژی و حمل و نقل هم افزایش خواهد داشت.  

به گفته وی این انتظار برای افزایش قیمت منجر به افزایش تقاضای توزیع‌کنندگان عمده شده تا بعد از اعمال قیمت جدید سیگار سود بیشتری ببرند. در نتیجه در پی افزایش تقاضا، قیمت سیگار در بازار تا حدودی افزایش یافته است.  

تاجدار همچنین با اشاره به مصوبه مجلس برای تغییر نرخ ارز حقوق ورودی از ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی، تصریح کرد: این مصوبه  نیز بر انتظارات تورمی در بازارهای مختلف از جمله سیگار تاثیر داشته است. به طور کلی اجرای این مصوبه بر تولیدکنندگان فشار می‌آورد.  

وی همچنین با بیان اینکه هر شرکت تولیدکننده سیگار بر اساس سهم از بازار، تاثیر مالیات، میزان تولید و هزینه‌های سربار قیمت خود را برای سال جاری مشخص می‌کند، گفت: افزایش مالیات نخی سیگار فشار بیشتری بر تولید کنندگان داخلی وارد  می آورد چراکه مالیات سیگارهای داخلی ۲۵ درصد و مالیات تولید با برند بین المللی ۱۵ درصد افزایش یافته است.  

 از طرف دیگر به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی در حال حاضر بیش از ۵۰۰ نوع محصول دخانی از ۹۰ برند قاچاق در بازار وجود دارد که بیش از ۴۵۰ محصول از آنها در محدوده قیمتی برندهای ایرانی قرار دارد. به عبارت دیگر قاچاق از اساس کالاهای تولید داخل را هدف قرار داده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها