احتمال بروز فاجعه کرونایی!



در طول ۱۵ ماه از شروع همه‌گیری کرونا در دنیا، ایران چهارمین موج ویروس را تجربه می‌کند. افزایش سریع آمار بیماری و اخباری که از مراکز درمانی و همینطور از دوست و آشنا می‌رسد همه را نگران کرده است.

 

 

به نوشته مجله تحلیلی دقیقه، سرعت افزایش آمار در موج چهارم کرونا در ایران به صورت خطرناک و بی‌سابقه‌ای بیشتر از قبل است. اگر سرعت افزایش آمار در موج‌های دوم و سوم با استناد به آمار به طور متوسط ۳٫۴ افزایش فوت و ۲۲ افزایش بستری در روز بوده، این مقدار در موج چهارم ۱۴٫۸ افزایش فوت و ۱۴۷ افزایش بستری در روز است. سرعت افزایش آمار در موج چهارم به گونه‌ای است که در صورت عدم مداخلۀ فوری شامل محدودیت اجتماعی، واکسیناسیون و پرهیزِ خودخواسته نسبت به رفت و آمد، بارِ بیماری به زودی از ظرفیتِ نظام درمان فراتر رفته و فاجعه می‌آفریند. در موج سوم در پاییز ۹۹ که سرعت افزایش در آن به مراتب کمتر بود نظام درمان تا مرز اشباع پیش رفت.

 

مقایسه سرعت متوسط افزایش آمار بستری روزانه در چهل روز نخست موج دوم و سوم با موج چهارم؛ موج اول به دلیل عدم آمادگی نظام درمان در آن زمان و تغییرات ناگهانی آمار در این مقایسه نیامده است.

 
–  بستری فوت
موج دوم ۲۰ ۳.۲
موج سوم ۲۴ ۳.۶
موج چهارم ۱۴۷ ۱۴.۸
سرعت متوسط افزایش آمار روزانه
 
 

سرعت افزایش آمار روزانۀ بستری و فوت در موج‌های دوم و سوم شبیه به یکدیگر بوده اما در موج چهارم سرعت افزایش آمار روزانه بستری ۶ برابر و سرعت افزایش آمار روزانۀ فوت ۴ برابر شده است. این تفاوت فاحش، در شرایطی که تعداد تجمعی مبتلاشدگان بیشتر بوده می‌تواند نشان از آن نیز داشته باشد که ویروسی که در حال چرخش در کشور است با آنچه پیشتر شیوع پیدا کرده بود تفاوت‌هایی داشته باشد و در نتیجه نباید به صرف ابتلای قبلی خود را در برابر آن مصون تصور کرد.

 

بستری فوت
موج سوم به دوم ۱.۲ ۱.۱
موج چهارم به سوم ۶.۱ ۴.۱
نسبت سرعت افزایش آمار
 

اگرچه افزایش سرعت افزایش آمار در موج چهارم به دلیل همزمان موج های محلی و منطقه‌ای در نوروز ۱۴۰۰ نیز منتفی نیست اما به سختی بتوان تنها با این عامل آن را توضیح داد؛ چرا که در موج سوم در پاییز ۱۳۹۹ نیز بیشتر استان‌های کشور با بیماری درگیر بوده است. از طرفی فاصلۀ زمانی موج چهارم و سوم و همینطور شدت افت آمار در آن نسبت به موج‌های قبلی بیشتر است و این مسئله نیز ممکن است در بروز رفتار متمایز در موج چهارم بی‌تاثیر نبوده باشد.

میزان واکسنی که تا کنون تزریق شده در کشور توان و زمان کافی برای مقابله با خیز فعلی و خیزهای بعدی بیماری را ندارد. در حال حاضر چاره‌ای جز پرهیز جدی از رفت و آمد و اعمال محدودیت فوری و گسترده برای کنترل بیماری وجود ندارد. با این حال نباید بیش از این زمان را برای واکسیناسیون گسترده و جلوگیری از موج‌های بعدی بیماری از دست داد. تاخیر در واکسیناسیون تا کنون به قیمت جان‌های بسیاری تمام شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها