درگفت و گوی اختصاصی با صبح ساحل مطرح شد:

اهتمام جدی راه وشهرسازی استان هرمزگان در بهبود کیفیت ساخت مسکن


نویسنده: مصطفی دولخانی

نیاز به مسکن ایمن و باکیفیت از حیاتی ترین نیاز شهروندان هر کشور است. همینطور ساختمان به عنوان یکی از ارزشمندترین دارایی های خانوار وحاصل یک عمر دسترنج آن محسوب می شود. ازاین رو دولتها با اتخاذ سیاست‌هایی همچنین وضع قوانین و مقررات لازم اهتمام جدی در تامین مسکن ارزان و با کیفیت مناسب دارند.
در کشور ما هم به جهت حفظ حقوق عامه در برخورداری  از مسکن ایمن و مستحکم که به درستی  به عنوان سرمایه ی ملی محسوب می شود در چارچوب مجموعه قوانین ومقرراتی اقدام شده است. که یکی از مهمترین آنها، مقررات ملی ساختمان است که توسط وزارت خانه ی راه وشهرسازی و باکمک مراکز آکادمیک تهیه و تدوین می شود.  درمجموعه ی معاونت  مسکن وساختمان  اداره ی کل راه وشهرسازی استان هرمزگان، اداره ی نظام مهندسی ومقررات ملی ساختمان قرار دارد، که شامل دوبخش: اداره ی مقررات ملی و دفتر توسعه ی مهندسی هست که رسالت اصلی آن نظارت عالیه  برطراحی ،اجرا ونظارت ساخت وسازها در سطح استان است.در واقع این وظیفه ذیل ماده ی 35 قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان است وبراساس ماده 35:مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمانها و طرحهای شهرسازی و عمرانی شهری که اجرای ضوابط و مقررات مزبور در مورد آنها الزامی است. بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی خواهد بود. به منظور اعمال این نظارت مراجع و اشخاص یاد شده در ماده 34 موظفند در صورت درخواست حسب مورد اطلاعات و نقشه های فنی لازم را در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار دهند و در صورتی که وزارت یاد شده به تخلفی برخورد نماید. با ذکر دلایل و مستندات دستور اصلاح یا جلوگیری از ادامه کار را به مهندس مسئول نظارت و مرجع صدور پروانه ساختمانی ذیربط ابلاغ نماید و تا رفع تخلف، موضوع قابل پیگیری است. در اجرای این وظیفه کلیه ی مراجع ذیربط موظف به همکاری می باشند.تبصره ـ این ماده شامل طرحهای وزارتخانه و سایر دستگاه های دولتی که دارای مقررات خاص میباشند، نمی‌شود.در همین چارچوب و برای آشنایی بیشتر با این بازوی مهم نظارتی بر فرآیند ساخت وساز استان پای صحبت های مهندس مهدی سلیمانی رئیس اداره ی توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملی و کیفیت ساختمان اداره کل راه وشهرسازی استان هرمزگان که کمیته ی نظارت عالیه ی ماده ی 35 هم درچارچوب این مجموعه تعریف می شود،نشستیم  که به انعکاس نقطه نظرات و شرح وظایف مجموعه ی تحت سرپرستی ایشان بپردازیم:

  رسالت اصلی اداره توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملی وکیفیت ساختمان استان هرمزگان حفظ حقوق عامه و بهبود کیفیت ساخت وساز در استان است

مهندس سلیمانی در گفتگوی اختصاصی با صبح ساحل ضمن اشاره به این موضوع گفت: ساختمان به عنوان سرمایه ای ملی است و کمک به ارتقا کیفیت ساخت وسازها و بررسی کنترل ساخت وسازها از اهمیت بالایی در حفظ و نگهداری از این سرمایه ی ملی برخودار است.چه آنکه این اقدامات که از سال 91 به نحوی جدی آغاز شده و براساس آن، این اداره این هدف را با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان و با به کارگیری نیروهای کارشناس در رشته ی مهندسی ساختمان از طریق بازرسی های موردی از ساخت سازها وبرای اطمینان از رعایت مقررات ملی در ساختمان انجام میدهد.

   رویکرد نظارتی این اداره  اقدام عملی وپیگیری تا حصول نتایج لازم است

مهندس سلیمانی گفت: پس ازبازدیدها از ساخت و سازهای سطح استان به منظور انجام کنترل لازم و اطمینان از روند صحیح اجرا با توجه به توان کارشناسی این مجموعه که عمدتا از مهندسان خوشنام وبا تجربه در سطح استان هستند اگر شاهد رعایت قوانین و شیوه نامه ها با توجه به نقشه ها و مدارک مصوب باشیم عوامل اجرایی ونظارتی پروژه تشویق می شوند اما در صورت ملاحظه ی نقص ،ضمن صدور دستور توقف عملیات ساختمانی وباابلاغ نقایص فنی و اجرایی با هماهنگی شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی و اداره کل تعاون،کار ورفاه اجتماعی  به ناظران و مجریان پروژه ها تلاش می شود تا با کمک کلیه ی مراجع ذی مدخل به رفع نقایص اقدام شود که در صورت عدم توجه به این مهم از سوی ناظر یا مجری مربوطه  علی رغم تمایل و بالاجبار در راستای حفظ حقوق عامه با اعمال نظام تنبیهی به شورای انتظامی و حتی سایر مراجع قضایی معرفی می شوند. چه آنکه متاسفانه دیده می شود برخی مهندسان به مسئولیت های سنگین خود در این حیطه واقف نیستند.

  علاوه بر طراحی ،نظارت و اجرای مناسب باید از مصالح استاندارد در فرایند ساخت وساز استفاده شود

مهندس سلیمانی خاطر نشان ساخت: نقش مصالح نیز چون سایر عوامل، نقشی مهم در فرآیند ساخت وسازاست، به همین منظور در بازدید ها چه در کارگاههای ساختمانی چه درسایر کارگاههای مرتبط، استاندرد بودن آنها کنترل می شود. سلیمانی ادامه داد:علاوه برآن با اداره کل استاندارد به منظور مطابقت مصالح تولیدی ومصرفی با استاندردهای اجباری همکاری می شود.همچنین همکاری با کمیته ی کنترل کیفیت و مصالح ساختمانی شورای فنی استان به منظور فرهنگ سازی استفاده از بتن استاندارداز طریق آموزش واطلاع رسانی از دیگر اقدامات این اداره است.  چون بتن خصوصا در استان ما به لحاظ اقلیم از مهمترین مصالح احداث ساختمان است وخوشبختانه این اداره وظیفه ی دبیرخانه ی دایمی بتن در سطح کشوررا هم برعهده دارد که اقدامات خوبی درگذشته وتا کنون جهت به روزرسانی دانش فنی فعالان در این حیطه صورت گرفته است. او گفت:جهت کنترل بهتر کیفیت دومصالح مهم بتن و میلگرد هم ارائه ی آزمایش بتن استاندارد و کنترل کشش میلگرد از سوی آزمایشگاههای صاحب صلاحیت ،ازالزامات ساخت وسازهای استان است.

   از دغدغه های اصلی ما احداث مسکن توسط سازندگان صاحب صلاحیت است

مهدی سلیمانی در ادامه به صبح ساحل گفت: با توجه به بضاعت استان تلاش فراوانی صورت گرفته است تا افرادی صاحب صلاحیت فرایند اجرای ساختمان رابرعهده بگیرند.  کسانی که ضمن داشتن تحصیلات عالیه مرتبط، صلاحیت آنها توسط وزارت راه وشهرسازی هم تایید گردد که کمک شایانی می تواند به همه ی سرمایه گذاران ساختمانی و مصرف کنندگان مسکن  باشد. او ادامه داد:هم اکنون کلیه ی ساختمان های بالای 1200 متر مربع زیر بنا ویا هرمیزان زیر بنا دارای زیر زمین، تا پایان مرحله ی سفت کاری به مجریان صاحب صلاحیت سپرده می شود که مصوب شده دامنه ی این امر با توجه به بضاعت استان گسترده شده و به تدریج کلیه ی ساختمان ها وتا پایان همه ی مراحل اجرایی مشمول این موضوع شوند که با این مهم کلیه ی ساختمان ها دارای شناسنامه ی فنی  می شوند و خریداران و مصرف کنندگان مسکن می دانند که ساختمان مورد نظرشان با چه جزئیات و دیتایل های اجرایی ساخته شده.
 

 نظارت عالیه آماده ی پیگیری کلیه ی شکایت ها و ایرادات  ساختمان ها از طرف همه ی مردم برای اقدام و رفع این ایرادات است

رئیس کمیته ی نظارت عالیه استان هرمزگان اشاره کرد: در سال گذشته  467  مورد بازدید در شرایط دشوار کرونایی در سطح شهر بندرعباس از ساخت وسازها توسط کمیته ی نظارت عالیه صورت گرفته که در 102 مورد منجر به صدور دستور توقف عملیات اجرایی شده است که خوشبختانه از این مقدار، در 78 مورد رفع نقص توسط عوامل اجرایی و با اهتمام ناظرین صورت گرفته، اما متاسفانه در 26 مورد از موارد بالا با عدم رفع نقص  علی رغم میل مجموعه ،منجر به معرفی متخلفین به شورای انتظامی استان جهت اتخاذ تدابیر تنبیهی شده است.
مهندس سلیمانی درپایان گفت: اداره ی توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملی وکیفیت ساختمان استان هرمزگان آمادگی دارد تا به کلیه ی شکایت ها از طرف عموم شهروندان عزیز نسبت به هرگونه تخلف در فرآیند ساخت وساز کلیه ی ساختمان های در دست احداث استان رسیدگی کند، تا با مراجعه به سامانه ی الکترونیکی بنام سنام به آدرس الکترونیکی: https://snam.mrud.ir   نسبت به ثبت شکایت های خود اقدام کنند.
منبع: روزنامه صبح ساحل
 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها