دستور جدید عربستان:

صدای بلندگو مساجد را کاهش دهید



در دستور وزارت امور دینی عربستان سعودی خطاب به مساجد این کشور آمده است از این پس تنها باید اذان و اقامه از بلندگوی مساجد پخش شود و نه چیز دیگر.

عصر ایران نوشت: «عبدالطیف الشیخ»، وزیر امور اسلامی عربستان سعودی در هفته گذشته اعلام کرد که تمامی بلندگوهای مساجد باید به گونه‌ای تنظیم شوند که صدای آن‌ها به یک سوم حد کنونی برسد. در دستور وزارت امور دینی عربستان سعودی خطاب به مساجد این کشور آمده است از این پس تنها باید اذان و اقامه از بلندگوی مساجد پخش شود و نه چیز دیگر.  ممنوعیت پخش سایر موارد از بلندگوی مساجد در عربستان سعودی در این فرمان در نظر گرفته شده است. این موارد شامل پخش سخنرانی روحانیون و قرآن نیز می شود.

وی افزود که این اقدام در پاسخ به شکایات مردم عملی می شود.

این دستور در شبکه‌های اجتماعی کشور اسلامی و محافظه کار عربستان سعودی واکنش های گسترده‌ای به همراه داشته است.

همزمان با این اعلام، هشتگی که خواستار ممنوعیت پخش صدای بلند موسیقی در کافه و رستوران‌ها بود نیز ترند شده است.

منتقدان می گویند چگونه می توان در سرزمین حرمین شریفین، از پخش صدای سخنرانی های دینی و قرات قرآن در بلندگوی مساجد انتقاد کرد.

وزیر امور اسلامی عربستان گفت: بسیاری از والدین در شکایات خود اعلام کرده‌اند که صدای بلندگوها خواب فرزندانشان را مختل می کند.

"عبدالطیف الشیخ" در سخنرانی خود که در تلویزیون دولتی این کشور نشان داده شده گفت کسانی که می‌خواهند نماز بخوانند نیازی به درخواست امام جماعت یا شنیدن صدای بلند اذان ندارند.

این وزیر سعودی ادامه داد: هر کسی که تمایل به نماز دارد منتظر امام جماعت و صدای بلندگو نمی ماند بلکه معمولا سریعتر به مسجد می رود. آن کس که به دنبال شنیدن صدای قرآن است خدا رو شکر شبکه تلویزیونی داریم که از بیت الله الحرام به صورت مستقیم صدای قرآن را 24 ساعته پخش می کند. شبکه تلویزیونی دیگری هم وجود دارد که 24 ساعته از محل مسجد رسول الله در مدینه منوره احادیث و سنت نبوی را پخش می کند.

وی افزود: وزارت امور اسلامی هیچ واجب یا مستحبی را منع نکرده یا هیچ حرام یا مکروهی را اجبار نکرده است. این تجهیزاتی است که در آن خیر وجود دارد و آن رساندن صدای اذان به گوش مردم است. پخش اقامه هم به اذان اضافه شد. با اینکه صحیح آن است که اقامه تنها برای افرادی که در داخل مسجد باشد پخش شود و نه آنهایی که در خارج از مسجد هستند.

او همچنین گفت که حکم محدود کردن پخش اذان و اقامه از بلندگوی مساجد بسیار مهم است و بسیاری از افراد ساکن در نزدیکی مساجد شکایت های بسیاری دارند و خواستار توقف پخش هر چیزی غیر از اذان و اقامه هستند زیرا افراد سالمند یا کودکان خوابیده یا دیگر افرادی هستند که نباید به آنها آسیبی رساند.

این وزیر سعودی که خود هم روحانی و فارغ التحصیل علوم اسلامی است در ادامه گفت: همانطور که می دانید ما در کشوران تمسک به دین داریم و عاطفه دینی ما قوی است و به همین دلیل آن کس در قلبش مرضی است نمی تواند بر عامه مردم تاثیر بگذارد.

وزیر امور دینی سعودی در تلویزیون دولتی این کشور در این باره گفت: بلندگو از ابزارهای جدید است و در قرن های گذشته وجود نداشتند. این ابزارها قبلا حرام اعلام شدند و بسیاری از علما آنها را حرام اعلام کرده بودند

وی منتقدان آنلاین این طرح را «دشمنان پادشاهی سعودی» خواند و ادعا کرد که آنان می‌خواهند «افکار عمومی را تحریک کنند».

این محدودیت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان به تلاش برای لیبرال‌تر عربستان سعودی و کاهش نقش دین در زندگی عمومی می‌پردازد. بسیاری از محدودیت‌های اجتماعی این کشور مانند ممنوعیت رانندگان زنان کاهش یافته است اما همچنان سختگیری در باره آزادی بیان وجود دارد و هزاران منتقد زندانی و دستگیر شده‌اند. قبل از این هم فعالیت نیروهای امر به معروف در عربستان سعودی هم  محدود شد و اعضای این نیرو دیگر حق بازداشت افراد را ندارند. از دیگر تغییرات می توان به لغو الزام تعطیلی فروشگاه ها در زمان اذان هم اشاره کرد.

 
بازگشایی سالن های سینما، اجازه برگزاری کنسرت های موسیقی، کاهش از ممنوعیت ها و محدودیت های ارتباط زنان و مردان و دختران و پسران از دیگر اصلاحاتی است که در سال های اخیر توسط محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این کشور به شدت محافظه کار انجام شده است.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها