شناسایی ٢۴ مورد بیماری سرخک در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی



رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت از شناسایی مواردی از بیماری سرخک در کشور خبر داد.

  

به گزارش صبح ساحل، محسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: تاکنون ٢۴ مورد بیماری سرخک در استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی شناسایی شده است.

زهرایی اظهار کرد: آمریکا ٢٠ سال، انگلیس ٧ سال و ایران ١.۵ سال پیش گواهی حذف بیماری سرخک را دریافت کردند، اما به دلیل کاهش پوشش واکسیناسیون در آمریکا، سال ٢٠١۴، ٢٠١٩ و ٢٠٢٠ طغیان سرخک گزارش شد و ما هم به دلیل نزدیکی به افغانستان و پاکستان و شیوع همیشگی سرخک در این کشورها باید مراقب باشیم. چراکه احتمال طغیان این بیماری در صورت کاهش پوشش واکسیناسیون وجود دارد.

وی گفت: برخی از ترس کرونا واکسیناسیون کودکان خود را به تاخیر انداخته‌اند. خرداد سال گذشته با توجه به اینکه در ماه‌های ابتدایی پاندمی بودیم، آنالیز انجام دادیم و متوجه شدیم که واکسیناسیون کشوری ١٠ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است. تلاش برای آموزش صورت گرفت و همکاران بهداشتی با خانواده‌ها تماس گرفتند تا کودکی برای واکسیناسیون جا نماند.

 

خطر انتقال سرخک و فلج اطفال به ایران بالاست

 رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت ادامه داد: خوشبختانه پوشش واکسیناسیون در ایران به بالای ٩۵ درصد رسید و در تلاشیم تا هیچ کودکی از واکسیناسیون عقب نیفتد. اکنون در سطح مطلوب واکسیناسیون هستیم اما باید وضعیت را بهتر کنیم. چراکه ما در منطقه جغرافیایی حساسی قرار داریم. اطراف ما کشورهایی هستند که ساختار بهداشتی مناسبی ندارند و پوشش واکسیناسیون در آنها پایین است. در افغانستان و پاکستان فلج اطفال و سرخک گزارش شده است و همان گونه که کرونا به سایر کشورها سرایت کرد، بیماری‌هایی مانند سرخک و فلج اطفال هم به سایر کشورها منتقل می‌شود و خطر انتقال به ایران هم بالاست.

زهرایی بیان کرد: قدرت سرایت سرخک ١٠ برابر بیشتر از کروناست و به همین دلیل واکسیناسیون در برابر این بیماری بسیار مهم است و باید صرف نظر از ملیت، کودکان کشور را واکسینه کنیم. پوشش واکسیناسیون در اتباع غیرایرانی بسیار کمتر از جامعه ایران است و این زنگ خطر وجود دارد که کودکان این جوامع حساس، به کانون‌ شیوع سرخک در کشور تبدیل شوند و بیماری به ایرانیان منتقل شود.  

او گفت: واکسن سرخک در ١٢ و ١٨ ماهگی تزریق می‌شود و پدر و مادرها اگر کودکی دارند که در دوران کرونا و از ترس ابتلا به بیماری، از تزریق واکسنی جا مانده است با کارت واکسن به مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا پس از بررسی، در صورت نیاز واکسن مدنظر به کودک تزریق شود.

زهرایی افزود: افزون بر این‌ها در مواردی قرمزی چشم و التهاب ملتحمه چشم، ریزش اشک و سرفه هم می‌تواند از علائم سرخک باشد. معمولاً هم کودک تب می‌کند.  ٣ تا ۴ روز قبل و ٣ تا ۴ روز بعد از بروز دانه‌ها، بیماری به سایر کودکان منتقل می‌شود و در این زمان باید از تماس کودک مبتلا با سایر کودکان پرهیز شود.

 

منبع:خبرنگاران جوان

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها