قلعه شمیل در آستانه ثبت ملی



معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان از تهیه پرونده ثبتی قلعه شمیل برای ثبت در فهرست آثار ملی خبر داد.

 

به گزارش صبح ساحل، عباس نوروزی بابیان این مطلب گفت: «پرونده ثبت قلعه شمیل در شهرستان بندرعباس به دلیل ارزش تاریخی و ویژگی معماری تکمیل‌شده و جهت ثبت در فهرست آثار ملی به شورای ثبت در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال می‌شود.»

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: «قلعه شمیل از قلعه‌های شاخص استان هرمزگان بوده که نسبت به شرایط محیطی منطقه احداث‌شده است.»

او با اشاره به اینکه قلعه شمیل متشکل از قلعه و دستکند است، افزود: با توجه به اینکه قلعه‌های استان هرمزگان عموماً بدون دستکند بوده این بنا در نوع خود منحصربه‌فرد است.»

نوروزی تأکید کرد: «پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این بنا در چندین دوره مورداستفاده قرارگرفته و احتمال می‌رود قدمت این اثر بیش از دوره صفوی باشد.»

  

قلعه شمیل یکی از قلعه‌های تاریخی هرمزگان است. اهالی بخش، چندین سال است که برای ثبت این قلعه اقدام کرده‌اند اما هربار به در بسته می‌خورند. به گفته «سبحان تنی»، یکی از اهالی این بخش، هربار که مسئولان برای بازدید می‌آیند بهانه‌ هزینه‌بر بودن و نبود بودجه لازم را می‌آورند.

آخرین بازدید مسئولان میراث فرهنگی استان در سال99 بود که هزینه علمیات نقشه‌برداری از این قلعه را حدود 10 میلیون تومان برآورد کردند اما باز هم به علت نبود بودجه خبری از اجرایی‌شدن عملیات نقشه‌برداری نشد! «سدیدالسلطنه کبابی» در کتاب «اعلام الناس فی احوال بندرعباس»، صفحه31  نوشته‌است: «شمیل و قلعه آن از آثار پارسیان به‌شمار آید؛ چون‌که تازیان موفق به احداث این‌گونه قلاع نبوده‌اند و آن قلعه هم قبل از پرتگالی‌ها موجود بود». به همین علت، او معتقد است که قلعه شمیل متعلق به زمان هخامنشیان است و قدمت آن بیش از سه هزار سال است.

تنی می‌گوید: «در پشت این قلعه، قبرستان قدیمی به نام «بت گُورو» یا قبرستان زردشتی‌ها وجود داشت، اما با بی‌اعتنایی و به ثبت ملی نرساندن آن، از بین رفت. ما اهالی شمیل نگران هستیم این میراث ملی بخش‌مان مانند قبرستان بت گورو از بین برود».

همچنین افراد سالخورده شمیل معتقدند که اشیای تاریخی زیادی در قلعه شمیل وجود داشته اما طی سال‌های گذشته به دست برخی افراد سودجو به غارت رفته‌است. همچنین دیواره‌ها و کنده‌کاری قلعه شمیل براثر بارندگی و عدم رسیدگی روبه نابودی هستند.

اهالی این دهستان، بیش از 10 سال است که تنها به ثبت ملی رساندن قلعه شمیل را خواستار هستند، تا آثار باستانی بخش‌شان برای تمام کشور و حتی جهان شناخته‌شده باشد، اما با وعده‌های عملی‌نشده مسئولان مواجه می‌شوند! این حق شمیل است که میراث بخش‌شان را ملی و نام‌آشنا با مردم جهان کنند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها