احتمال وجود اسرار حیات زمین در شهاب سنگی نادر



دانشمندان به لطف بودجه شورای تسهیلات علم و فناوری(STFC) از اسرار یک شهاب سنگ نادر که ممکن است نشانه‌هایی از منشا حیات در زمین داشته باشد، پرده برمی‌دارند.

    
به گزارش صبح ساحل، به نقل از فیزنوشت: مطالعات انجام شده بر روی شهاب‌سنگی که به تازگی به انگلستان برخورد کرد نشان می‌دهد که این جرم آسمانی متعلق به زمان آغاز شکل‌گیری منظومه شمسی یعنی ۴.۵ میلیارد قبل است.

این شهاب سنگ اکنون به طور رسمی طبقه‌بندی شده است.

نام این شهاب‌سنگ از شهری که در آن فرود آمد یعنی گلاسترشر(Gloucestershire) انتخاب شده است و نوع بسیار نادری از شهاب‌سنگ‌ها یعنی یک کندریت کربن‌دار  است.

این شهاب سنگ مملو از آب و مواد آلی است و نشانه‌هایی از زمان شکل‌گیری منظومه‌ شمسی در خود دارد.

بودجه شورای تسهیلات علم و فناوری به موزه تاریخ طبیعی لندن امکان استفاده از تجهیزاتی مدرن برای نگهداری از این شهاب‌سنگ را داد. مواد معدنی این شهاب‌سنگ نیز در آزمایشگاه‌های تخصصی در چندین موسسه بریتانیا مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر اشلی کینگ(Ashley King) از دپارتمان علوم زمین در موزه می‌گوید: این شهاب سنگ اولین شهاب‌سنگی است که طی ۳۰ سال به انگلستان برخورد می‌کند و اولین کندریت کربن‌داری است که تاکنون در کشور ما بازیابی شده است.

با کمک بودجه شورای تسهیلات علم و فناوری ما می‌توانیم منشا آب و حیات در زمین را بیابیم.

از زمان کشف این شهاب سنگ تاکنون محققان در حال مطالعه آن هستند تا ویژگی‌های شیمیایی و معدنی آن را درک کنند و نحوه‌ی شکل‌گیری منظومه‌ی شمسی را دریابند.

دکتر کوئنی چان(Queenie Chan ) از رویال هالوی، دانشگاه لندن می‌گوید: مطالعات اولیه محققان نشان داده که این شهاب‌سنگ حاوی طیف گسترده‌ای از مواد آلی است. مطالعه آن تنها چند هفته پس از برخورد و پیش از آنکه به هرگونه ماده‌ی زمینی آلوده شود به معنای مشاهده‌ی مواد تشکیل دهنده‌ی موجود هنگام شکل‌گیری منظومه شمسی است و به ما در درک نحوه‌ی قرارگیری این مواد در کنار هم برای ایجاد سیاراتی مانند زمین کمک می‌کند.

قطعه‌ای از این شهاب‌سنگ اکنون در موزه تاریخ طبیعی لندن در معرض بازدید عموم است.

    

منبع: قدس آنلاین

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها