بی توجهی آب منطقه ای به زیباسازی خور گورسوزان



صبح ساحل ، اجتماعی -  بررسی وضعیت زیبا سازی و ساماندهی خورهای شهر بندرعباس در حالی در شورای شهر بندرعباس برگزار شد که اهالی و ساکنان محلات همجوار خورگورسوزان از وضعیت نامطلوب این خور گلایه و شکایت دارند.

 طرح ساماندهی و ایجاد منظرآبی خور گورسوزان بندرعباس 18 خرداد 91 آغاز شد، آغازی که به گفته بسیاری از کارشناسان زیست محیطی و بهداشتی بزرگترین تهدید زیست محیطی و بهداشتی بندرعباس را در آستانه تبدیل به یک فرصت تفریحی گردشگری قرار داده است. اما بی خبر از آنکه عزم و پولی برای اتمام این پروژه بزرگ نیست. ابراهیم عزیزی استاندار سابق هرمزگان علیرغم اینکه در مراسم عنوان کرده بود اجرای این طرح با حمایت رئیس جمهور عمل شده و حمایت قاطع ایشان از طرح یاد شده در جریان سفر افتتاح آلومینیوم هرمزگان دلگرمی ها برای به نتیجه رسیدن این طرح را افزایش داد. ولی تا کنون به گفته نمایندگان مردم در شورای شهر بندرعباس تنها پنج درصد پیشرفت داشته، پیشرفتی که همان هم قابل دیدن نیست.در نشست های کارشناسی این خورها به عنوان عامل تهدید کننده شاخص های بهداشتی، زیست محیطی، اجتماعی و امنیتی مطرح بودند که انتظار می رفت تمامی این تهدیدات به یک فرصت بی نظیر تبدیل شده و خورها به بهترین فضای گردشگری تفریحی بندرعباس و یکی از جاذبه های توریستی کشور مبدل شود. طرح پیش بینی شده برای ساماندهی این خورها بسیار وسیع بوده و انتظار می رود همه دستگاه های اجرایی به تناسب مسئولیت خود در این زمینه مشارکت کنند.نورپردازی و استفاده از جلوه های صوتی به همراه فضا سازی و ایجاد امکاناتی نظیر ورزش های آبی و دیگر تفریحات سالم رویایی بود که استاندار سابق هرمزگان برای این خور متصور بود طرحهایی که تنها روی کاغذ و فیلم های سه بعدی خود نمایی می کند. انتظار می رود شرکت آب منطقه ای هرمزگان و شهرداری بندرعباس در بستری از رقابت و تعامل سازنده، امکان به نتیجه رسیدن هرچه سریع تر این طرح ها را فراهم کنند.در طرح ساماندهی خور گورسوزان، آب دریا از قسمت فوقانی به درون خورها پمپاژ شده و عملا شهر بندرعباس با استفاده از چرخش آب دریا صاحب دو رودخانه پرآب خواهد شد که در اطراف آن نیز امکانات و تاسیسات تفریحی و گردشگری متنوعی پیش بینی شده است. قرار بر این بود فاز اول این طرح با اعتباری معادل 34 میلیارد ریال و ظرف 18ماه به بهره برداری برسد اما با گذشت 19 ماه از آغاز به ظاهر عملیات اجرایی آن هیچ نمودی در پیشرفت نداشته و همچنان مکانی امن برای جانوران موذی و حیوانات ولگرد است.

خور شیلات از آغاز تا کنون

خور شیلات اما 29 تیرماه 91 باز هم با همان استاندار، مدیران و شهردار عملیات اجرایی آن آغاز شد. عملیات اجرایی در گرمای هوا در محیطی باز بدون امکانات سرمایشی و زیر آفتاب برگزار شد، ابراهیم عزیزی استاندار سابق در زمان تصدی این پست در مراسم آغاز عملیات اجرایی با تکرار تبدیل تهدیدها به فرصت ها مدیران را تشویق به فعالیت بیشتر و حل مشکلات و معضلات شهری کرد. و خورهای شیلات و گورسوزانرا  یکی از این تهدیدها عنوان کرد. هنر مدیران این است که آسیب‌ها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند. جمله ای که مدیران شاید در آن هنگام به جای توجه به آن به فکر فرار از گرمای هوا بودند که اگر این جمله را شنیده بودند شاید امروز خورها محلی برای توریست های داخلی و خارجی بود.محمدجواد سلطان زاده شهردار بندرعباس که همچنان پای را در یک کفش کرده وعده افتتاح ظرف مدت 6 ماه پروژه را داد، وعده هایی که هرگز با شمارش معکوس تابلوهای روزشمار محقق نشد. علیرغم اینکه ایجاد منظر زیبای خور شیلات و خورهای دیگر سطح شهر در گفتار از دغدغه‌های مدیران استان است اما در عمل عدم تخصیص اعتبار و عدم نظارت و  پیگیری مستمر روی دیگر این سکه است.پروژه خور شیلات دارای شش سرریز پله‌ای به ارتفاع دو متر و با دریچه‌های آبگیری و تخلیه اضطراری است. پهنه‌های آبی بین سرریزها با حجم تقریبی 400 هزار متر مکعب جهت ایجاد منظر آبی ورزش‌های آبی و فعالیت های تفریحی ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 1500 لیتر در ثانیه خط انتقال به طول 1600 متر جهت تامین آب مورد نیاز سیستم، قابلیت عبور سیلاب با دوره بازگشت 200 سال متناسب با کارکرد طبیعی خور، پوشش مسیر خور از ساحل تا بعد از بلوار افروز شهابی‌پور و آبگیری با استفاده از مد دریا از دیگر مشخصات کلی این طرح است.با وجود اینکه در ابتدای این طرح هزینه 50 میلیارد ریال برای آن مشخص شده بود اما سونامی نوسانات بازار ارز و طلا معادلات را بر هم زد و توقف گاه و بی گاه پروژه وعده ها را غیرعملی کرد.

خور گورسوزان تنها 5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

عضو شورای شهر بندرعباس از مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان خواست به شورای شهر بیاید و به نمایندگان مردم این شهر در خصوص تعطیلی پروژه خور گورسوزان پاسخ دهد.پرویز سالاری صبح پنجشنبه در نشست اعضای شورای شهر بندرعباس که در خصوص بررسی روند پیشرفت خور شیلات برگزار شده بود اظهار کرد: ساماندهی و زیباسازی خورهای سطح شهر وظیفه ذاتی آب منطقه ای است در حالیکه پس از چند سال خورگورسوزان هنوز بهسازی نشده است.وی با بیان اینکه برابر مصوبه استانداری بهسازی خور شیلات به عهده شهرداری و خور گورسوزان به عهده آب منطقه ای قرار گرفت تصریح کرد: متاسفانه می بینیم که بعد از چند سال خور گورسوزان تنها 5درصد پیشرفت فیزیکی داشته و هم اکنون به حال خود رها شده در حالیکه خور شیلات که در اختیار شهرداری قرار داده شد هم اکنون 75 درصد پیشرفت دارد و بخش عمده ای از آن تا پایان سال به بهره برداری می رسد و در اختیار مردم قرار می گیرید.این عضو شورای شهر بندرعباس یادآور شد: قرار بود ساماندهی و بهسازی این خور تا پایان امسال به پایان برسد اما عملا این پروژه از سوی شرکت مسئول تعطیل است.سالاری یکی از وظایف نمایندگان در شورای شهر را توضیح از مدیران در خصوص خدمات آنها به شهروندان دانست و تاکید کرد: مدیرعامل آب منطقه ای در اسرع وقت به پارلمان شورای شهر بندرعباس بیاید و درباره تاخیر این پروژه پاسخگو باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها