کرونای لامبدا به همسایگی ایران رسید



ایران همچنان با پیک پنجم کرونا و شیوع گسترده سویه دلتا مواجه است. فوتی‌های کرونا به بالای ۷۰۰ نفر در روز رسیده. حالا رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی خبر داده که لامبدا کرونا به کشورهای همسایه ایران رسیده و به احتمال زیاد وارد کشور شود.

تجارت نیوز نوشت: ویروس لامبدا کرونا نخستین بار در پرو شناسایی شد و بعد از آن کشورهای دیگری با آن درگیر شدند. حالا در بیش از ۴۰ کشور شناسایی شده است. از جمله کشورهای همسایه ایران که این نگرانی وجود دارد به ایران هم برسد و مانند سویه دلتا شیوع پیدا کند.علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی می‌گوید: «مطمئنا در کشورهای بیشتری لامبدا وجود دارد و فقط این ۴۰ کشور پایش ژنتیکی کردند و آن را گزارش دادند.»عضو کمیته علمی کووید ۱۹ کشور ادامه می‌دهد: «بستگی دارند کشورها چقدر برنامه پایش ژنتیکی داشته باشند. کشورهای همسایه ما، مثل قطر، هند و ترکیه نیز لامبدا را شناسایی کردند. باتوجه به شناسایی این واریانت در کشورهای همسایه، به احتمال زیاد ممکن است به کشور ما هم وارد شود.»

واکسیناسیون و لاک داون، راه پیشگیری

ناجی از روش‌های پیشگیری برای شیوع لامبدا کرونا می‌گوید: «اصول برخورد با واریانت در کشور یکسان است. همانطور که درباره واریانت‌های قبلی مانند آلفا که در پیک چهارم بوده و دلتا که در پیک پنجم بوده.» او در ادامه توضیح می‌دهد: «باید با اقدامات غیردرمانی گردش ویروس را کاهش دهیم تا اگر ویروسی وارد شد، شیوع پیدا نکند. این اقدامات شامل لاک داون کردن، تقویت بهداشت اجتماعی و تست‌های بسیار زیاد است. با تست‌های زیاد، افراد مبتلا شناسایی شده و به آنها رسیدگی می‌شود.» یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از شیوع لامبدا کرونا در کشور واکسیناسیون است که رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی می‌گوید باید به آن سرعت داد: « با سرعت دادن واکسیناسیون نیز می‌توان از گردش ویروس‌ها جلوگیری کرد. اگرچه ممکن است واریانت‌های جدید واکسن‌های ما را به چالش بکشند اما همین واکسن‌ها بی‌تاثیر نیستند و تاثیرات نسبی دارند.» باتوجه به روند کند واکسیناسیون در کشور حالا این نگرانی وجود دارد که آیا پیک ششم را با لامبدا کرونا تجربه می‌کنیم؟ به ویژه اینکه روند واکسیناسیون در کشور همچنان به کندی پیش می‌رود و تاکنون فقط حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

پیش‌تر ایرنا به نقل از دیلی میل نوشته بود: «محققان بر این باورند که واکسن‌های کرونای شرکت‌های فایزر و مدرنا هر دو در برابر ویروس کرونا لامبدا موثرند.» این در حالی است که واردات این واکسن به کشور ممنوع بود و اخیرا مجوز واردات آن صادر شد. هرچند که هنوز هم خبری از ورود این واکسن‌ها به کشور نیست.

  

خطر لامبدا کرونا برای کودکان

ناجی می‌گوید: «لامبدا کرونا یکی از واریانت‌هایی است که باید بیشتر روی آن مطالعه کرد. لامبدا کرونا می‌تواند قابل گریز باشد. مطالعاتی که تاکنون انجام شده نشان می‌دهد ویروس لامبدا کرونا می‌تواند در کودکان بیماری‌زایی بیشتری ایجاد کند.» آنطور که رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی می‌گوید کفایت واکسن‌ها برای لامبدا کرونا مورد چالش قرار گرفته است: «اثرگذاری واکسن فایزر و مدرنا در خنثی کردن ای واریانت به ترتیب دو و سه برابر کاهش پیدا کرده است. این نشان می‌دهد که ما با واریانتی روبه رو هستیم که خصوصیات انتقال‌پذیری زیادی دارد و می‌تواند مانند واریانت دلتا سریع پخش شود. همچنین قابلیت گریز از سیستم ایمنی را دارد، حالا چه ایمنی حاصل از بیماری و چه ایمنی حاصل از واکسن.»

ناجی، در پایان می‌گوید: «در مجامع علمی همه پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است در آینده واریانت‌هایی داشته باشیم که هم بیماری‌زایی های بیشتری دارند، شاید مرگ و میر بیشتری داشته باشند. ممکن است واریانت‌هایی به وجود آید که کل واکسن‌ها را غیرفعال کند و دوباره به خانه اول برگردیم.»

پیش از این زالی، رئیس ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران نیز در این مورد هشدار داده بود. این در حالی است که در حال حاضر کشور با آمار بالای تلفات سویه دلتا و پیک پنجم مواجه است. در کنار آن گزارش‌هایی هم از وجود قارچ سیاه در برخی بیمارستان‌های کشور شده.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها