سفرهای مردم پس از تاسوعا و عاشورا دو برابر افزایش یافت



سفرهای جاده‌ای در هفته‌های گذشته و در شرایطی که ممنوعیت سفرهای جاده‌ای اعمال شده بود، گرچه نسبت به گذشته روند کاهشی داشت اما آمارها نشان می‌دهد که در هفته اخیر جاده‌های کشور شلوغ‌تر از هفته قبل از آن بود و مردم پس از روزهای تعطیل تاسوعا و عاشورا دو برابر بیشتر از این ایام به مسافرت رفتند.

         
به گزارش صبح ساحل، دو هفته پیش ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کرد که  از ساعت ۱۲ ظهر یکشنبه ۲۴ مرداد ماه تا صبح شنبه پنجم شهریور ماه ممنوعیت تردد سراسری و بین استانی اعمال شود و از سوی دیگر نیز تعطیلی همه ادارات از دوشنبه ۲۵ مرداد ماه تا شنبه هفته بعد از آن (۳۰ مرداد ماه) ابلاغ شد.

در هفته نخست با وجود اینکه مردم قبل از آغاز ممنوعیت سفرهای خود را شروع کردند، آمارها گویای این وضعیت بود که در بازه زمانی ۲۴ تا ۳۰ مرداد ماه، ترددهای بین استانی روند کاهشی داشت و حتی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی شاهد به حداقل رسیدن سفرهای جاده‌ای تا حدود ۶۰۰ هزار خودرو در روز بودیم و متوسط تردد در هفته نخست ممنوعیت تا حدود یک میلیون وسیله نقلیه کاهش یافت.

این عدد اما در روزهای بعد روند صعودی به خود گرفت تا جایی که بر اساس جدیدترین گزارش مرکز مدیریت راه‌های کشور از تحلیل وضعیت تردد وسایل نقلیه مختلف در بازه زمانی ۲۴ مرداد ماه تا چهارم شهریور ماه، متوسط تردد روزانه بین استانی به یک میلیون و ۲۲۳ هزار و ۶۱۴ وسیله نقلیه رسید که البته نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد و در قیاس با متوسط تردد مرداد ماه ۲۶ درصد کاهش پیدا کرد.

این کاهش در حالی رخ داده که پنجشنبه هفته گذشته یعنی در روز چهارم شهریور ماه با تردد یک میلیون ۴۱۰ هزار و ۶۷ خودرو تقریبا بالاترین آمار در روزهای تعطیل و قرنطینه کرونایی گذشته به ثبت رسید.

در این میان استان‌های گیلان، مازندران، تهران و البرز و قزوین که تا هفته‌های قبل جزو استان‌های صدر نشین در سفرهای جاده‌ای محسوب می‌شدند، بیشترین کاهش را در دو هفته گذشته و در بازه زمانی مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کردند و به ترتیب کاهش ۶۰ درصدی، ۵۹ درصدی، ۵۳ درصدی و ۵۲ درصدی را ثبت کردند.

همچنین محورهای مواصلاتی مهم و پرتردد کشور از جمله آزادراه تهران-کرج-قزوین، محور چالوس، محور هراز، محور فیروزکوه، آزادراه رشت-قزوین، آزادراه تهران-ساوه و آزاداره تهران-قم که معمولا شاهد ترافیک‌های سنگین و تردد خودورهای روز افزون مخصوصا در ایام تعطیل بودند، این بار و در بازه زمانی ۱۲ روزه گذشته همگی کاهش تردد را نسبت به متوسط تردد در مرداد ماه تجربه کردند که از منفی ۱۳ درصد تا منفی ۸۱ درصد متغیر بود. البته در این میان تردد در محور تهران – کرج عددهای متفاوتی را در مسیرهای رفت و برگشت نشان می‌دهد که به دلیل پیوستگی دو استان و تردد آزاد در این محور قابل توجیه است.

آمار جالب توجه دیگری که می‌توان از آن اینگونه برداشت کرد که سفرهای مردم کاهش پیدا کرده این است که در بازه زمانی ۲۴ مرداد ماه تا چهارم شهریور ماه حدود هشت میلیون و ۸۵۷ هزار و ۲۰۰ خودرو در محورهای برون شهری مشاهده شدند که هشت میلیون و ۳۰۵ هزار خودرو مربوط به وسایل نقلیه شخصی مردم بوده است. این تعداد در حالی در طول ۱۲ روز توسط دوربین‌های مرکز مدیریت راه‌های کشور مشاهده شد که در ماه‌های گذشته همین آمار و ارقام در طول یک هفته و حتی کمتر به ثبت می‌رسید.

البته در این میان سهم خودروهای تهران و البرز حدود دو میلیون خودرو و کمتر از ۲۵ درصد بوده است.

آمار تخلیه و انباشت خودروها هم گویای کاهش سفرهای جاده‌ای مردم به ویژه با خودروهای شخصی‌شان بوده و نشان می‌دهد سختگیری‌های کرونایی به ویژه برای ترددهای بین استانی بیشتر از تعطیلات کرونایی گذشته صورت گرفته است اما نمودار تردد وسایل نقلیه مختلف در این بازه زمانی نشان می‌دهد که دقیقا از فردای عاشورا روند سفرهای جاده‌ای مردم افزایشی بوده و حدود دو برابر بیشتر از این روزهای تعطیل ماه محرم شده است که با توجه به روند افزایشی آمارهای ابتلاء و فوتی‌های کرونایی، نگران کننده است.


منبع:ایسنا
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها