تماشای عطارد و زحل در کنار یکدیگر



ماه نو نیمه شب ششم سپتامبر در آسمان پدیدار می شود و دو روز آینده نیز از کنار سیارات عطارد و زحل می گذرد.

  
به گزارش صبح ساحل،  به نقل از اسپیس؛ پدیده ماه نو هنگامی رخ می‌دهد که ماه و خورشید در امتداد هم قرار بگیرند. مطابق با تقویم NASA's SkyCal این پدیده نجومی و زیبا ساعت ۸:۵۲ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۵:۲۲ تهران) رخ می‌دهد.

پدیده‌های نجومی متنوعی در راه هستند

حالات مختلف ماه بسته به موقعیتش نسبت به زمین تعیین می‌شود، بنابراین زمان رخ دادن پدیده در همه جای دنیا یکسان است و تفاوتی که وجود دارد مربوط به منطقه زمانی محل زندگی هر فرد است. ماه نو را نمی‌شود از روی زمین نگاه کرد و تنها در صورتی می‌توان آن را از سیاره ما تماشا کرد که خورشیدگرفتگی رخ بدهد. مدار چرخش ماه نسبت به زمین انحراف پنج درجه‌ای دارد و به همین علت است که هرماه خورشیدگرفتگی رخ نمی‌دهد. خورشید گرفتگی بعدی چهارم دسامبر سال ۲۰۲۱ است.

تصویر آسمان

هستم دسامبر نیز ماه و عطارد در فاصله‌ای نزدیک به هم قرار می‌گیرند و این پدیده را تنها می‌توان از عرض‌های جغرافیایی جنوبی مشاهده کرد. در این روز ماه به صورت هلال دیده می‌شود. تماشای این پدیده‌ها که در نزدیکی خورشید رخ می‌دهند باید با چشم مسلح انجام بگیرد، زیرا ممکن است نور خورشید شبکیه چشم را بسوزاند و آسیبی دائمی رخ بدهد.

روز جمعه نیز پدیده دیگری رخ می‌دهد که در آن ماه از کنار زهره می‌گذرد. کسانی که در میانه عرض جغرافیایی شمالی هستند می‌توانند این پدیده را تماشا کنند. این اتفاق در ساعت ۱:۱۷ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۹:۴۷ صبح تهران) رخ می‌دهد. این دو جرم تا عصر در فاصله نزدیک به هم و در صورت فلکی Virgo قرار دارند. ساعت ۷:۳۰ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۴:۰۰ صبح به وقت تهران) می‌توان به خوبی این سیاره که ماه در سمت چپ آن قرار دارد را دید.

تصویر آسمان

گفتنی است که هشتم سپتامبر سیاره مشتری هم در میانه عرض جغرافیایی شمالی و چندین درجه بالاتر از خط افق قرار خواهد داشت. کسانی که در بخش‌های جنوبی کره زمین زندگی می‌کنند بهتر می‌توانند این سیاره را ببینند البته تماشای آن خیلی هم آسان نیست. مشتری و زحل برخلاف مریخ در طول شب بهتر دیده می‌شوند. این سیارات در صورت فلکی Capricornus قرار خواهند گرفت و زحل در سمت راست مشتری دیده خواهد شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها