22شهریورماه؛ روز گرامیداشت برنامه نویسان



روز جهانی برنامه نویسان 256مین روز از سال تقویم میلادی است.این روز اولین بار در سال 2002 توسط یک شرکت روسی با جمع آوری امضاهایی به دولت روسیه پیشنهاد شد و در نهایت رییس جمهور وقت روسیه در سال 2009 این روز را در تقویم ملی این کشور ثبت کرد. در ادامه، درباره تاریخچه روز برنامه نویسی و اهمیت این شغل می‌پردازیم.

به گزارش صبح ساحل، روز جهانی برنامه نویسان، 256 امین روز از سال تقویم میلادی است. یک شرکت روسی در سال 2002 با جمع‌آوری امضاهایی به دولت روسیه پیشنهاد شد و درنهایت رئیس‌جمهور وقت روسیه در سال 2009 این روز را در تقویم ملی این کشور ثبت کرد. روسیه اولین کشوری بود که این روز را به‌عنوان روز برنامه‌نویس به رسمیت شناخت و پس‌ازآن کشورهای آلمان، کانادا، چین، کرواسی، فرانسه، گواتمالا، هند، بلژیک، استرالیا، نیوزیلند، لهستان، اسلوونی، بریتانیا، ایران و ایالات‌متحده آمریکا نیز این روز را به‌عنوان روز برنامه‌نویس به رسمیت شناختند.

 

در تقویم شمسی، ۲۵۶امین روز سال شمسی مصادف با دهم آذر را می‌توان به‌عنوان روز برنامه‌نویس نامید. این تاریخ غیررسمی بوده و در تقویم رسمی ایران ثبت‌نشده است. اما در ایران هم کمپینی برای جمع‌آوری امضا و درنهایت پیشنهاد به دولت برای ثبت این روز در تقویم ملی ایران راه‌اندازی شده است.البته روز موردنظر این کمپین با روز جهانی متفاوت است و 256مین روز از سال هجری شمسی در نظر گرفته‌شده است.

  

 

«ولنتین بالت»، کارمند یک شرکت کامپیوتری در روسیه در اوایل سال ۲۰۰۲ امضاهایی را جهت ارسال به دولت روسیه جهت به رسمیت شناختن روزی با عنوان روز برنامه‌نویس جمع‌آوری کرد. در ۲۴ ژوئیه ۲۰۰۹ وزارت ارتباطات روسیه، درخواستی جهت به رسمیت شناختن یک روز تحت عنوان روز برنامه‌نویس را اعلام کرد. در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۹ رئیس‌جمهور پیشین روسیه دمیتری مدودف این روز را به‌عنوان روز برنامه‌نویس نام‌گذاری کرد. روز ۲۵۶ام هرسال (معادل عدد ۱۰۰ در مبنای شانزده) مطابق با ۱۳ سپتامبر (۱۲ سپتامبر در سال‌های کبیسه) به‌عنوان روز برنامه‌نویسان نام‌گرفته است.

 

 

ازجمله دلایل انتخاب عدد ۲۵۶ به‌عنوان روز برنامه‌نویس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدد ۲۵۶ بزرگ‌ترین توان عدد ۲ کوچک‌تر از ۳۶۵ که تعداد روزهای یک سال است.

در سیستم دودویی کامپیوتری تعداد اعدادی که می‌توان در یک بایت جا داد ۲۵۶ تا است.

عدد ۲۵۶ به‌صورت کلی برای برنامه‌نویس‌ها عددی آشناست.

   

 اهمیت شغل برنامه‌نویسی

همه این‌ها نشان از اهمیت برنامه‌نویسی در دنیای امروز دارد. برنامه‌نویس‌هایی که با نوشتن کدها دنیای امروز ما را می‌سازند. برنامه‌نویسی یکی از شغل‌هایی است که در ظاهر بسیار آسان است؛ ولی کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند از فشار ذهنی و جسمی که به خاطر این شغل متحمل می‌شوند خبردارند.برنامه‌نویسی در کشور ما هم رشد چشمگیری داشته است و دانشجویان این حوزه از سیستم آموزشی پیشی گرفته و با شرکت در کلاس‌های برنامه‌نویسی یا به‌صورت خودآموز به یادگیری در این حوزه می‌پردازند. برنامه‌نویسی امروزه به یکی از مهم‌ترین مشاغل در حوزه کامپیوتر تبدیل‌شده است. از این بابت معرفی شغل برنامه‌نویسی در عین سادگی کمی مشکل به نظر می‌رسد. چراکه شغل برنامه‌نویس مدام در معرض تغییر است و حوزه کاری و وظایف او نیز با توجه به پیشرفت‌های سریعی که در این حوزه به دست می‌آید تغییر می‌کنند.روزبه‌روز بر حوزه کاری این شغل افزوده می‌شود. جالب است بدانید هر چیز هوشمندی که در اطرافتان می‌بینید ردپایی از برنامه‌نویسی با خود به همراه دارد. از یک سیستم نوبت‌دهی بیمارستان گرفته تا دستگاه خودپرداز، وسایل آزمایشگاهی پیشرفته تا هر چیزی که درگوشی تلفنتان از آن به‌عنوان برنامه‌های اندرویدی و جاوا و ios استفاده می‌کنید، سیستم‌های آماری، دستگاه زلزله‌نگار، چراغ راهنمایی و رانندگی، دوربین‌های ثبت تخلفات، صفحات سایت‌های اینترنتی و خیلی چیزهای دیگر. شاید با خودتان فکر کنید چرا برای آشنا شدن با شغل برنامه‌نویسی کمی مرتب‌تر عمل‌نکرده‌ و مثال‌ها را دسته‌بندی نکرده‌ایم. دلیل این آشفتگی واضح است. به خاطر این‌که کاربرد برنامه‌نویسی از چند حوزه ساده، بسیار فراتر است.  امروزه با توجه به اینکه زندگی‌ها از زندگی ساده به زندگی رباتیک سوق پیدا می‌کنند، نقش برنامه‌نویسی روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود و ردپای آن در اطراف ما بیشتر به چشم می‌خورد. چند سال پیش برای استفاده از خدمات بانک‌ها نیاز داشتید از منزل بیرون بروید اما امروزه به لطف شغل برنامه‌نویسی در خانه، با دسترسی داشتن به یک سیستم هوشمند و اتصال به اینترنت، به‌وسیله یک برنامه که کاربری ساده‌ای دارد و یک برنامه‌نویس آن را برای شما نوشته است، کارهای خود را با نهایت آرامش انجام می‌دهید.

منابع: زومیت/ هوش برتر/ بیتوته

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها