درباره وضعیت واکسیناسیون دانش‌آموزان و اماواگرهای بازگشایی مدارس

علم بهتر است یا سلامتی؟



با آمدن و سرایت سریع ویروس مرموز کرونا، مدارس اولین جایی بود که ذهن همه را به خود درگیر کرد و می‌توانست شیوع این بیماری را چندین برابر کند. بیشتر خانواده‌ها با اقدام سریع و نفرستادن فرزندانشان به مدارس، سبب تعطیلی آن شدند. آموزش و پرورش کم‌کم به فکر مجازی کردن آموزش افتاد. این موضوع چالش‌های بسیاری پیش روی مدارس و دانشآموزان گذاشت. گاهی آنقدر چالش‌ها بالا می‌گرفت که دانش‌آموزان به آموزش حضوری باز گردانده می‌شدند. با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید،  باوجود شیوع بیش‌ازپیش ویروس کرونا، دوباره زمزمه‌هایی برای بازگشایی مدارس به گوش می‌رسد. خانواده‌ها نگران بازگشایی مدارس و سلامتی فرزاندانشان هستند و از مسئولان درخواست مجازی شدن کلاس‌های درس را تا پایان کرونا دارند. آموزش‌وپرورش اما معتقد است با واکسیناسیون معلمان می‌توان مدارس را اول مهر بازگشایی کرد. در ادامه  به سراغ چند خانواده‌ رفتم تا ببینم آیا حاضر هستند فرزندانشان را سر کلاس درس حضوری بفرستند؟ واکسیناسیون دانش‌آموزان و معلمان در چه وضعیتی است؟ آیا واکسینه شدن، مجوز برقراری مجدد اجتماعات است و میتوان به پشتوانه آن، مدارس را بازگشایی کرد؟

 

مشکلات پیش روی خانواده‌ها
از آمدن کرونا تا امروز، بارها و بارها مقرر شد که درهای مدرسه باز شود تا حتی اگر شده دانش آموزان به رفع اشکال بروند. این طرح اما با استقبال آن‌چنانی خانواده‌هایی مواجه نشد که فرزند محصل دارند. امسال با شروع شدن واکسیناسیون و واکسینه شدن معلمان، قرار بر این بود که مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شود اما همچنان خانواده‌ها استقبال نکردند. سختی‌های آموزش مجازی مانند تحمیل بار مالی به خانواده‌ها برای تهیه گوشی و اینترنت به‌ویژه در خانواده‌های کم‌برخوردار جامعه، آسیب‌های جسمی و روانی استفاده بیش‌ازحد از تبلت و گوشی، افت تحصیلی برخی از دانش آموزان، درگیری و تعارض بین خانواده‌ها و معلمان، تغییر سبک آموزش و بیشتر شدن مسئولیت خانواده‌ها در فرآیند تحصیل فرزندانشان، باعث شدهاست که بعضی‌ها از بازگشایی مدارس استقبال کنند. سوال مهم اما اینجاست که این سختی‌ها با احتمال به خطر افتادن سلامت و جان دانشآموزان و معلمان برابری میکند؟
 
 بی‌سوادی بهتر از مرگ 
بوی مهر تا پیش از کرونا شور و شوق تازهای در جان دانش‌آموزان می‌دمید. چندسالی است اما که از خودمان می‌پرسیم این بوی مهر است یا بوی مرگ که مشاممان را پر کرده‌است. هیجان دیدن دوستان و همکلاس‌ها جایش را به ترس دادهاست. ادامه دار شدن وضعیت کرونا خانواده‌ها را سرگردان کردهاست که چطور از فرزندانشان در برابر این ویروس محافظت کنند؟ دانش‌آموزان نیز در کشمکش والدینشان با مدارس ماندهاند که باید در خانه بمانند یا به مدرسه بروند! البته خانواده‌هایی هم هستند که تدریس مجازی را  قبول ندارند و به دنبال حضوری برگزار شدن مدارس هستند. دراین‌باره با یکی از والدین که چنین نظری داشت گفت‌وگو کردم. او می‌گوید: «من سواد این را ندارم که بخواهم در خانه در درس‌ها به فرزندم کمک کنم. چند فرزند دارم و نمی‌توانم به هرکدامشان کمک کنم یا برای کمک به آن‌ها  معلم خصوصی بگیرم.  به همین دلیل او را به مدرسه می‌فرستم. اگر پروتکل بهداشتی را رعایت کند، کرونا نمی‌گیرد و از درس هم عقب نمی‌افتد». یکی دیگر از والدین می‌گوید: «باز شدن مدارس به‌شرط واکسیناسیون معلمان درست نیست. معلمان واکسن زده‌اند اما دانش‌آموزانی که واکسن نزدند. در یک کلاس 30 نفر  کنار هم می‌نشینند. در این شرایط محال است شیوع ویروس اوج نگیرد و جان فرزندانمان به خطر نیفتد». یکی از معلمان  درباره واکسیناسیون معلمان میگوید: «با اعلام آموزش‌وپرورش واکسن سینوفارم برای فرهنگیان در نظر گرفته‌شد. البته بودند همکارانی که از طریق وزارت بهداشت برای واکسن ثبت‌نام کردند و آستارازانکا یا برکت زدند. بازگشایی مدارس برای منِ معلم خیلی بهتر از مجازی بودن آن است.  تدریس مجازی خیلی دشوار است و  مشکلات خودش را دارد. منِ معلم که می‌خواهم  تولید محتوا کنم،  از صبح تا شب وقتم گرفته میشود. با این حال اما خودم حاضر نیستم فرزندم که کلاس اولی است را به مدرسه بفرستم». 
 
 شانه خالی کردن از مسئولیت
«علیرضا کاظمی»، سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش درباره بازگشایی مدارس میگوید: «از رایگان بودن اینترنت شاد برای کاربران این شبکه در سال تحصیلی جدید سه‌گام طراحی‌شده است و امسال هم مانند سال گذشته، استفاده معلمان و دانش آموزان و کاربران از شبکه شاد، رایگان خواهد بود». او در ادامه افزود: «برای بازگشایی مدارس سه‌گام را طراحی کرده ایم که در گام اول برای حضور به سمت مدارس کم‌جمعیت است که تقریباً برای این‌ها هیچ منعی وجود ندارد؛ مدارس زیر ۱۰۰ نفر و ۷۵ نفر و کلاس‌های زیر ۱۵ نفر را داریم که تقریباً حدود ۱۰۰ هزار کلاس درس زیر ۱۵ دانش‌آموز و ۴۰ هزار مدرسه با جمعیت زیر ۷۵ نفر داریم. تأمین سلامت را همکاران ما انجام می‌دهند و زمینه حضور این‌ها را بعد از مدتی از شروع سال تحصیلی فراهم میکنیم.» سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش  افزود: «گام دوم مدارس با جمعیت متوسط هستند که برای این‌ها به سمت رویکرد ترکیبی خواهیم رفت. بخشی از آن‌ها را به دو گروه تقسیم خواهیم کرد، بخشی به‌صورت حضوری و بخشی به‌صورت مجازی که بستگی به ظرفیت مدرسه دارد. ممکن است در دو یا سه روز با رعایت همه پروتکل‌ها و استانداردها طراحی شود. آن سه روز دیگر را در فضای مجازی فعالیت خودشان را ادامه خواهند داد.» کاظمی درباره گام سوم گفت: «گام سوم مدارس پرجمعیت هستند که تقریباً بیشترین مشکل را در این بخش‌داریم. در این بخش هم با آرامش بیشتری حرکت می‌کنیم و امیدواریم که بتوانیم حداقل ارتباط را با فضای آموزشی برقرار کنیم. برگزاری حضوری در هفته یا یک روز یا دو روز که بستگی به ظرفیت خود مدرسه دارد. «علیرضا کاظمی» گفت: اختیار را به مدرسه و شهرستان واگذار کرده‌ایم و اعلام خواهیم کرد که مدرسه در چه فرایندی شرایط را نسبت به منطقه اعلام میکنیم. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش نیز در مورد بازگشایی مدارس گفت: «امسال اجرای پروژه مهر در هر استان به‌طور کامل به ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها سپرده‌شده
 است. استان‌ها در چند سال اخیر ثابت کرده‌اند که به‌خوبی از عهده انجام کاربر می‌آیند و امسال هم انتظار داریم مانند قبل در این زمینه اجرای پروژه مهر و بازگشایی مدارس، باکیفیت عمل کنند».
 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها