هرمزگان آینده؛

چالش‌ها و انتظارات مردم از دولت مردمی سید ابراهیم رییسی



اگر هرمزگان 8 سال گذشته را مشاهده کرده باشید امروزه نیز از نگاه بیننده تغییر شگرف و محسوسی در این کلان استان احساس نخواهید کرد.

 

عدم اشتغال مناسب و پایدار برای جوانان هرمزگانی، عدم تفرجگاههای مناسب برای تفریح سالم ، کمبود امکانات ورزشی و فرهنگی و آموزشی، فساد اداری و در کل نارضایتی مردم مهجور هرمزگان در عیان مشاهده میشود که سطح توقع مردم از دولت  مردمی و شخص رییس جمهور مردمی را بالاتر برده است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان توسعه ی هرمزگان می تواند توسعه کشور را به همراه داشته باشد یا به نوعی شکوفایی استان هرمزگان بر پیشرفت سایر پهنه های کشور از شمال و جنوب تا شرق و غرب تاثیر مستقیم خواهد داشت و حرکت رو به جلو در استان هرمزگان باعث حرکت رو به جلوکشور خواهد شد .

اما سوال اساسی این است چرا و چگونه هرمزگان از این ظرفیت شگرف مغفول مانده است ؟ و سکانداری این استان برای بازگشت به روی ریل و حرکت به سمت پیشرفت به چه شخصی و با چه مولفه هایی باید سپرده شود؟

معمولا دعوی بین اصحاب سیاست و قدرت در هرمزگان باعث شده تا شخص سومی بخاطر این اختلاف در جایگاه استانداری هرمزگان قرار بگیرد به نحوی که در بیش از 40 سال بعد از پیروزی  انقلاب تنها 2 استاندار بومی با وجود ظرفیت بالا مسیر خدمت در استان خود را پیمودند که اولی در ابتدای دولت اصلاحات برکنار  و دومی بخاطر جنگ با جریان انحرافی و گردن ندادن به خواسته های این جریان  مغضوب و در عین شایستگی و محبویبت بالا در بین مردم هرمزگان از سمت خود معزول گردید.

یکی از ایراداتی که همواره در هرمزگان باعث استهلاک در تصمیم گیریها و هدفمند نمودن زوایای نزول پیشرفت در استان شده است حضور مدیر نا آشنا به استان بر اریکه خدمت به عنوان عالی ترین مقام دولتی در استان می باشد که باید سالیان ابتدایی را صرفا صرف آشنایی با استان و دغدغه ها و چالشهای پیش رو سپری نماید

 حال  آیا دولت مردمی نیز دولت آزمون و خطا خواهد شد ؟ یا به مدیران مجرب  سلامت و اثبات شده ی بومی اعتماد خواهد کرد ؟

ویژگیهای استاندار هرمزگان با توجه به فضای سیاسی استان ، خواست و اراده ی مردم ، انتظارات از ریاست محترم جمهور و قولهایی که نمایندگان ریاست جمهوری در ایام انتخابات به مردم هرمزگان دادند شامل موارد ذیل می باشد:

الف – فساد ستیزی

آنچه مسلم است در سالیان گذشته هرمزگان بستری برای رانت و فضای غیرشفاف اقتصادی و تعاملات در بستر ناسالم بوده است که در این برهه تاریخی ضرورت اساسی این است که مدیری در راس امور قرار بگیرد که خود و نزدیکانش از هرگونه شائبه ی اقتصادی و آلودگی مبرا باشند.

ب ) مقبولیت حداکثری

در استان هرمزگان برای کارکردن و ایجاد ظرفیت حداکثری مدیریت باید دارای مقبولیت بالا در بین نهادهای نظامی ، اجرایی ، نظارتی ، اقوام و اقلیتها باشد که توجه به این امر میتواند مسیری ساده تری برای خدمت به مردم را پیش روی منتخب دولت در استان بگذارد.

ج )شفافیت

 یکی از معیارهای بررسی مدیران استفاده از فیلتر شفافیت در عملکرد  گذشته مدیران ، حضور سالم در انتخابات های گذشته ، رصد  خانواده و سوابق در پست های گذشته و نحوه ی تعامل با مردم می باشد چرا که مردم هرمزکان فراموش کار نبوده و فرق سره با ناسره را به بهترین شکل ممکن تشخیص می دهند و گذشته مدیران را در ذهن خود داشته و سطح توقع بالاتری نسبت به دولت مردمی برای تحقق بخشیدن به این خواسته ی به حق دارند.

د) استفاده حداکثری از تمامی ظرفیتهای استان

مدیر جدید در دولت مردمی در هرمزگان باید از تمامی ظرفیتهای بدون نگاه به جناح بندی و علایق سیاسی و مخالف و موافق بودن اشخاص استفاده نموده و بر سرعت چرخ توسعه استان بیفزاید تا با افزایش اشتغال ، حمایت از تولید و صنعت و کار آفرینی و ایجاد زیرساختهای مناسب برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی  این کلان استان را به جایگاه واقعی خود رسانده و از یک استان مصرف کننده به استانی تولید کننده در جهت صنعت و سرمایه تبدیل نماید.

و ) لزوم توجه به اقتصاد دریا محور 

فارغ از تمام موارد گفته شده مساله توجه به اقتصاد دریا محور و لزوم استفاده از ظرفیت  دریا با توجه به نوار ساحلی و جزایر موجود در استان هرمزگان و بهره برداری از ظرفیت بالقوه سواحل مکران ضرورت ایجاد زیرساخت های لازم برای بهره گیری از تمام ظرفیت دریا را دوچندان کرده است به نحوی که می توان با اجرای یک برنامه ی ویژه اقتصادی  شامل فعال نمودن تمامی ظرفیت های گردشگری  ، شیلاتی و حمل و نقل دریایی ، نقش برجسته این استان استراتژیک را در کل اقتصاد منطقه و کشور بیشتر و نمایان تر کرد.

پس بهترین انتخاب برای هرمزگان از دید مردم در دولت مردمی مدیری جهادی ، انقلابی ، سلامت و محبوب بین آحاد ملت هرمزگان میباشد که شادی و مسرت را برای هرمزگانیها به ارمغان آورده و  بتواند جانی دوباره به جسم نیمه جان هرمزگان مهد مردم انقلابی ولایتمدار و حافظان خطه ی خلیج فارس بدهد و باعث شود مردم این بار بر خلاف گذشته  امید به تغییر به نفع خود را داشته باشند نه تغییر به نفع اصحاب قدرت و سیاست.

جناب آقای وزیر کشور در جریان انتخابات ، نمایندگان دولت مردمی به  هر کوی و برزنی در کل استان با اولویت مناطق محروم سر زده و مردم نا امید  از عملکرد دولت را امیدوار به تغییر به نفع استان با اولویت مناطق محروم کرده و مردم هرمزگان در لبیک به خواست رهبری عزیز حضور پرشور در انتخابات داشتند و با وجود همه ناملایمتی ها   جز 5 استان برتر کشور در مشارکت شدند و اینک منتظرند فارغ از بازیهای سیاسی و فشار به وزیر و اعمال قدرت ،  خادمی مردمی بر سر مسند کار آمده و استان را به سر منزل مقصود برساند ، قطعا مشورت با عمده خیرخواهان استان میتواند یاری گر دولت در یک انتخاب درست و تاثیر گذار به نفع مردم و دولت نماید .

والسلام

به قلم: سعید بیگدلی، کارشناس سیاسی

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها