طرح واکسیناسیون دا‌م‌های سنگین علیه بیماری تب برفکی در هرمزگان آغاز شد



رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی هرمزگان از آغاز طرح واکسیناسیون دا‌م‌های سنگین علیه بیماری تب برفکی در استان خبر داد.

به گزارش صبح ساحل، «حمید خامه چی»، رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی هرمزگان گفت: ۲۲ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) در مرحله نخست واکسیناسیون علیه تب برفکی در استان  از سوی تیم های دامپزشکی واکسینه می‌شوند. خامه چی افزود: مرحله نخست عملیات واکسیناسیون رایگان تب برفکی دام‌های سنگین در هرمزگان تا پایان مهرماه ادامه دارد تا دام‌ها سطح ایمنی مناسبی را در مقابل بیماری تب برفکی بدست آورند. او گفت: به منظور پوشش کامل واکسیناسیون در این مدت دامداران از  جابجایی و نقل و انتقال دام بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی خودداری و با تیم های دامپزشکی همکاری کنند.

تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود.

این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد نموده وبه دنبال آن تاول‌هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.

این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام شده و نقش اساسی در تجارت دام و فراورده‌های خام دارد.
تقریباً تمامی دام‌های زوج سم از جمله گونه‌های نشخوارکنندگان اهلی نظیر گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می‌گیرند.

تب بالا، کاهش شدید تولید شیر بی اشتهایی و افسردگی شدید تشکیل وزیکول‌های حاوی مایع سروزی و شفاف در مخاط دهان زبان و بالشتک دندانی و همچنین ناحیه تاج سم و فضای بین انگشتی است ازعلایم مشخصه این بیماری در گاو و گوساله است.

این بیماری منجر به لنگش شدید و اگر در ناحیه دهان باشد منجر به ریزش شدید بزاق و اشکال در تغذیه در نتیجه کاهش شدید وزن حیوان و کاهش شدید تولید شیر می‌شودو این زخم‌ها در مدت یک هفته رو به بهبودی می‌روند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها