30 سپتامبر، روزجهانی پادکست؛

استودیوهای رادیو در خانه شما



آخرین روز ماه سپتامبر را روز جهانی پادکست نامیده‌اند؛ پدیده‌ای که وقتی به دنیا آمد، رسانه شکل دیگری داشت و کسی فکرش را هم نمی‌کرد که چنین رشد کند.

 

،به گزارش صبح ساحل در سال ۲۰۰۴ بود که یک روزنامه نگار انگلیسی به نام بن همرسلی در ستونی در روزنامه گاردین اسم پادکست را که ترکیبی از دوکلمه پاد و برادکست است پیشنهاد داد. در فارسی هم برای آن جایگزین هایی نظیر تدوین صوتی یا پادپخش ساخته شد. اما پادکست اسمی است که امروزه بسیار رایج و متداول شده است.

آن زمان همه فکر می‌کردند برای تولید و انتشار یک برنامه رادیویی به هزینه فراوان و دم و دستگاه آن‌چنانی نیاز است. اما خوش‌ذوقی گفت «هر چه دل تنگت می‌خواهد بگو و به اینترنت بسپار!» آن وقت بود که کوچه و خیابان‌ها، خانه، آشپزخانه و اتاق‌خواب‌ها شدند استودیوهای رادیو.

 

پادکست چیست؟

پادکست (Podcast) یک مدل ارائه محتوا به صورت صوتی است. بسیاری از آن به‌عنوان رادیو اینترنتی یاد می‌کنند.

کلمه پادکست ترکیب دو واژه iPod  (دستگاه پخش موزیک اپل) و Broadcast (پخش گسترده) است که در سال ۲۰۰۴ توسط بن همرزلی در مقاله انقلاب شنیداری در روزنامه گاردین عنوان شد.

در حال حاضر پادکست‌های متعددی با موضوعاتی متنوع در سراسر جهان تولید می‌شوند. پادکست‌ها جنسی متفاوت و جذاب از محتوا هستند که این روزها تعدادشان بیشتر و استقبال خیلی خوبی از آن‌ها می‌شود. طی ۱۵ سال اخیر، پادکست‌ها فرم و شکل خود را پیدا کردند و به خاطر ماهیتشان که راحتی زیادی برای مخاطبانی دارند که به دنبال محتوای خاصی می‌گردند، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. طبق آمار به‌دست‌آمده، ۱۱ درصد شنوندگان پادکست، شاغلینی هستند که این کار روش بسیار خوبی برای خروج از روتین روزانه کاری است.

پادکست‌ها از سال ۲۰۰۵ تا به امروز بسیار جدی گرفته‌ شده‌اند و در ابتدا تعداد انگشت‌شماری پادکست وجود داشت که به‌مرور، تعداد آن‌ها بیشتر شد و امروز حدود یک میلیون برند مختلف در این زمینه وجود دارد و حدود ۳۰۰ میلیون قسمت پادکست در سطح فضای مجازی یافت می‌شود.

 

راحت‌ترین راه گوش دادن به پادکست استفاده از اپلیکیشن‌های مخصوص این کار یا به اصطلاح پادگیرها (Podcatcher) است.

 

منابع: فارس، ویرگول، زومیت

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها