پیش بینی بانک جهانی؛

نرخ تورم در سال آینده میلادی در ایران کاهش می‌یابد



۲ نهاد بین‌المللی، یعنی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، به تازگی برآورد کرده اند روند تورم در ماه‌های آینده نزولی خواهد بود، البته برآورد‌های بانک جهانی تفاوت زیادی با برآورد صندوق بین المللی پول دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: آنطور که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده؛ نرخ تورم ایران در سال آینده میلادی (دی ۱۴۰۰ تا دی ۱۴۰۱) با ۱۱.۸ درصد کاهش از ۳۹.۳ درصد به ۲۷.۵ درصد خواهد رسید. با این حال بانک جهانی با وجود اینکه پیش بینی کرده نرخ تورم در سال آینده میلادی در ایران کاهش می‌یابد، اما این کاهش را چندان قابل توجه نمی‌داند.

به باور کارشناسان بانک جهانی سطح تورم در سال آینده میلادی از ۴۲.۹ درصد به ۴۱.۶ درصد خواهد رسید. بانک جهانی همچنین نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی را هم ۴۰.۳ درصد پیش بینی کرده است. چنانچه برآورد‌های صندوق بین‌المللی پول محقق شود، می‌توان گفت در سال آینده میلادی سطح تورم در ایران با کاهش چشمگیری مواجه خواهد شد، اما تحقق برآورد‌های بانک جهانی به معنای کاهش شدید سطح معیشت و قدرت خرید خانوارهاست. این پیش‌بینی‌ها در حالی مطرح می‌شود که دولت سیزدهم در نظر دارد با سیاست‌های انقباضی به مقابله با رشد تورم برود. بانک مرکزی در تلاش است از طریق سیاست‌های پولی انقباضی و افزایش نرخ بهره از نرخ تورم بکاهد. آنطور که علی صالح‌آبادی، رئیس کل جدید بانک مرکزی می‌گوید مهار تورم یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بانک مرکزی در دولت جدید است.

   

سطح تولید


پیش‌بینی‌های ۲ نهاد بین‌المللی و برآورد آن‌ها از روند تولید در ایران چندان امیدوار کننده نیست چنان که صندوق بین المللی پول اعلام کرده تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی نیم درصد کاهش خواهد یافت و به ۲ درصد خواهد رسید. این میزان تولید با توجه به پتانسیل‌های اقتصاد ایران چندان امیدوار کننده نیست. صندوق بین‌المللی پول همچنین برآورد کرده با توجه به کاهش سطح تولید، نرخ بیکاری نیز در ایران افزایش می‌یابد و به ۱۰.۵ درصد خواهد رسید. بانک جهانی نیز با اندکی تفاوت پیش‌بینی کرده نرخ رشد اقتصادی ایران به ۲.۱ درصد خواهد رسید.

بانک جهانی با بیان اینکه اقتصاد ایران پس از ۲ سال رکود متوالی در سال قبل به رشد مثبت دست پیدا کرد کماکان تحریم‌ها و کرونا را ۲ چالش اصلی خارجی اقتصاد ایران معرفی کرده و تنش‌ها در کشور‌های همسایه از جمله افغانستان و تغییرات آب و هوایی را به عنوان دیگر ریسک‌های اصلی برسر راه اقتصاد ایران دانسته است. مطابق محاسبات بانک جهانی میزان تولید ناخالص داخلی ایران ۲۰۲ میلیاردو ۸۰۰ میلیون دلار است ضمن اینکه حجم صادرات ایران به ۱۷.۶ میلیارد دلار رسیده و واردات ۱۶.۶ میلیارد دلار است.

  

کاهش نرخ تورم ایران به پیش بینی بانک جهانی

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها