چرا لیموداران رودانی ضرر کردند؟

آفتِ دلالی به جانِ کشاورزان



رودان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های لیمو است که سرسبزترین باغ‌ها و مراتع کشاورزی را دارد. عطر و طعم بی‌نظیر لیموترش در کنار صدها خواص، آن را به یکی از محبوب‌ترین مرکبات  در بین مردم ایران تبدیل کرده‌است. در سال‌های قبل ایران با تولید 700 هزار تن لیموترش، ششمین تولیدکننده این محصول به‌شمار می‌رفت. رودان با تولید 70 درصد صادرات لیموی کشور سهم زیادی را در این جایگاه داشت. لیموترش رودان شهرت ملی دارد. این شهرستان مقام نخست در سطح زیر کشت و تولید این محصول باارزش در کشور را دارد.
 ۸۰ درصد جمعیت این روستا به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع مشغول مشغول به کار هستند. هم‌اکنون ۴۲ هزار هکتار از وسعت شهرستان رودان زیر کشت محصولات  کشاورزی است که از این میزان ۳۲ هزار هکتار به محصولات باغی و ۱۰ هزار هکتار به محصولات زراعی، سبزی و صیفی اختصاص دارد. از این میزان سطح زیر کشت بیش از ۹۰ هزار تن محصول لیموترش از تمامی ارقام مورد کشت منطقه برداشت می‌شود.  ارقام لیموترش در شهرستان رودان شامل مکزین لایم(لیموی محلی)، لیسبون، خار کل و پرشین است. کشت و برداشت این میوه زحماتی زیادی برای کشاورزان دارد اما دلالان با نادیده گرفتن زحمات شبانه‌روزی کشاورزان، به فکر جیب خودشان هستند و هرسال مثل بختک روی کشاورزان می‌افتند. این کابوس هرساله‌ای است که سروقت کشاورزان می‌آید و بیچاره می‌ماند.
 
 
چانه‌زنی بر سر قیمت
تقریبا 90 درصد ساکنان رودان  درآمدشان از باغ‌های لیمو به دست می‌آید. شبانه روز روی زمین های لیمو جان می کنند، بلکه در فصل برداشت درآمد عادلانه‌ای عایدشان شود اما این‌گونه که فکر می‌کنند پیش نمی‌رود. قیمت فروش با هزینه‌های که برای کشت این محصول خرج کرده‌اند، جایگزین نمی‌شود. چند سال قبل هم آفت جاروک به جان این باغ‌ها افتاده بود، بیشتر باغ‌ها نابود شدند و چند سالی طول کشید تا توانستند باز آن‌ها را دوباره سر پا نگه‌دارند. اکنون‌که کمی جان گرفته‌اند، دلالان مانند آفت به جان آن‌ها افتاده و اجازه نمی‌دهند به مزد زحمت‌هایشان برسند. با این بهانه که محصولشان گران است و مصرف‌کننده این قیمت را از ما نمی‌خرند. خلاصه محصول کشاورزان را به هر ترفندی شده‌است، مفت از چنگشان در می‌آورند اما خودشان گران می‌فروشند. کشاورزی که در روستا به فکر تأمین هزینه‌های اولیه زندگی است، دیگر حوصله چانه‌زنی و بررسی این مسائل را ندارند. اندک کسانی هستند که این مسئله را هرساله پیگیری می‌کنند اما بازهم دلالان به سراغشان می‌روند و در نبود سیستم نظارتی کارآمد، چارهای جز راه آمدن با دلال ندارند.
 
کشت بی‌رویه 
قیمت فروش محصول هزینه تولید آن را تأمین نمی‌کند و باید از جیب بگذاریم تا بتوانیم سال  دیگر کشت کنیم. کشاورز رودانی دراین‌باره می‌گوید: «قیمت تولید هر کیلو بین هشت‌تا ده هزار تومان است؛ در حالی که دلالان آن را  از ما زیر ده هزار تومان می‌خرند». او می‌گوید: «دلالان به قیمت کم از ما خریداری می‌کنند اما خودشان چندین برابر می‌فروشند این انصاف نیست که کشاورزی شب و روز زندگی‌اش را برای کشت و برداشت این محصول بگذارد و از دلال کمتر سود کند. شده گاهی اوقات هنگام برداشت محصول با قیمتی روبه‌رو می‌شویم که حتی برداشت نمی‌کنیم یا دور می‌ریزیم. این حق من کشاورز نیست که باید چشم به جیب دلالان باشد. هر کیلو لیمو از ما 6 هزار تومان می‌خرند اما در بازار چندین برابر می‌فروشند به این دلیل که دلالان واسطه گران زیاد هستند. این دلالان هستند که هرساله باعث ضرر کشاورزان در موقع کشت می‌شود. دلیل دیگری که در کاهش قیمت لیمو اثر گذاشته ،کشت بی‌رویه است. به‌طوری‌که در همین سال‌های اخیر علاوه بر رودان در شهرستان‌های میناب و جنوب استان کرمان کشت لیمو افزایش داشته است. از طرفی دولت با حذف ارز دولتی و صدور مجوز کشت بی‌تقصر نیست».  
 
 
 
تقاضای رسیدگی
برداشت و فروش لیمو هرساله با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند. حذف واسطه‌های کاذب ازجمله دلالان می‌تواند کمک بزرگی به کشاورزان کند. برنامه‌ریزی برای صادرات صحیح چاره دیگر این آشفته‌بازار است. باغ‌داران سال گذشته با بسته شدن مرز، بین هفت ‌تا هشت هزار تومان در هر کیلو از محصول‌شان ضرر کردند. باغ‌داران رودانی از دستگاه‌های مربوطه درخواست دارند تا به مشکلاتشان در حوزه کشاورزی و باغداری رسیدگی شود. شاید در سایه این حمایت بتوانند به کابوس هرساله‌شان پایان بدهند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها