رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

شیوع ۵ نوع سرطان در بانوان ایرانی/ بهترین سن بارداری ٢٠ تا ٢۵ سالگی است



علیرضا زالی گفت: زالی با اشاره به اینکه برخی از آمار ها نشان دهنده ی تجرد قطعی ۵ تا ٧ درصد بانوان ایرانی است، افزود: بهترین سن بارداری ٢٠ تا ٢۵ سالگی است و این درصد از جمعیت بانوی مجرد می تواند نگران کننده باشد

به گزارش صبح ساحل، «دکتر علیرضا زالی»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مراسم هفته ملی سلامت بانوان ایران گفت: هفته سلامت بانوان به این معنی نیست که سلامت بانوان در سایر روزهای سال مد نظر نیست. بلکه در این هفته می‌توان به این موضوع توجه ویژه‌تری کرد. وی افزود: زنان می‌توانند برای حفظ ثبات خانواده نقش آفرینی کنند و باید اقدامات جهادی برای بازیابی سلامت بانوان کشور انجام دهیم.

زالی با اشاره به اینکه تقریبا شرایط بحرانی در خصوص جمعیت طی می‌کنیم که نیازمند شواهد علمی است، گفت: اگر کهن‌سالی جامعه را به عنوان خطر رشد جمعیت در نظر بگیریم، حدود ١٠ درصد جامعه ما سالمند هستند و اگر جمعیت کشوری به ١٩ درصدی سالمندی  برسد، خطرناک است و در این شرایط در سالمندی مفرط هستیم. وی تصریح کرد: از سال ٩۵ تا ١۴٠٠ به طور متناوب میزان موالید سیر نزولی داشته و ٢٧ درصد این میزان کم شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در سال های اخیر میزان سالمند شدن الگوی زنانه به خود گرفته و به تعداد بانوان سالمند افزوده می‌شود، گفت: قریب به ٣۶ درصد زنان در سنین ١۶ تا ٣۵ سالگی مجرد هستند. زالی با اشاره به اینکه برخی از آمارها نشان‌دهنده تجرد قطعی ۵ تا ٧ درصد بانوان ایرانی است، ادامه داد: بهترین سن بارداری ٢٠ تا ٢۵ سالگی است و این درصد از جمعیت زن مجرد می تواند نگران‌کننده باشد. او گفت: ١٣ میلیون نفر از جوانان مجرد هستند که پیش بینی می‌شود ۶ میلیون آن دختران ایرانی باشند. همچنین تاخیر در سن ازدواج در خانم‌ها و آقایان زیاد است و فرزندآوری در ایران در حال تغییر است.

  

   

حدود ۵ نوع سرطان در بانوان ایرانی شیوع دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه در ایران فاصله بین ازدواج تا فرزندآوری اول ٣.۵ تا ۵ سال است و این عدد برای فرزندان دوم بیشتر است و تا ۵.۵ سال طول می‌کشد، تاکید کرد: خانواده در حال کوچک‌تر شدن است.

زالی گفت: باید برنامه مهم کشوری برای زنان سرپرست خانوار تشکیل شود. چراکه جمعیت روبه افزایش است. همچنین حدود ٣ میلیون بانو در ایران یا سرپرست خانوار هستند یا تنها زندگی می‌کنند و بالغ بر ۵۵ و ۶٠ درصد از بانوان مطلقه در کشور شرایط ازدواج ندارند و به ازدواج دوم نمی رسند.

او با اشاره به اینکه متاسفانه جمعیت سالمند ایرانی که تنها زندگی می‌کنند روز به افزایش است، گفت: دهه‌هفتادی‌ها جمعیت کمتری از دهه شصتی‌ها دارند و باید دقت کنیم که فرصت‌سوزی در دهه هفتادی‌ها اتفاق نیفتد.

او با بیان اینکه مهم ترین موضوع قرآن سرشت واحد است و هیچ تفاوت جنسیتی بین این سرشت واحد وجود ندارد و در استقلال مالی نیز هیچ تفاوتی بین زن و مرد نیست، گفت: در ایران ۵ نوع سرطان در بانوان شیوع دارد که برنامه‌های مداخله‌ای ما باید به این موضوعات توجه داشته باشدکه این سرطان‌ها به ترتیب سرطان پستان، روده بزرگ، تیروئید و معده و پوست است.

زالی اظهار کرد: اگر ۵٠ درصد از سرطان‌ها زود تشخیص داده شود، قابل درمان هستند. همچنین آمارهای موجود نشان می‌دهد نسبت به ١٠٠ هزار جمعیت ایرانی حدود ١۴٣ زن شانس سرطان دارند که این میزان در مردان بیشتر است.

  

شیردهی سبب کاهش سرطان تخمدان می‌شود 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: چاقی موجب افزایش سرطان پستان، تخمدان و رحم است. همچنین اگر خانمی فرزندآوری داشته باشد به دلیل شیردهی سرطان کشنده تخمدان در آن‌ها ۴١ درصد کم می شود.

زالی تصریح کرد: اگر زنی بارورتر باشد، شانس بروز سرطان در آن کم می‌شود. در ایران سن سرطان کمتر از آمار جهانی است که بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی زنان است.

او افزود: بالغ بر ٨٠ درصد بانوان ایرانی کمبود ویتامین دی دارند که این موضوع جدی است و برای این ویتامین باید فکر جدی کنیم.  همچنین بیماری پوکی استخوان در خانم‌ها به خصوص بعد از یائسگی به بعد بیداد می‌کند.

   

فرسودگی شغلی در زنان ایرانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه یک زن ایرانی در ستون فقرات خود نسبت به سایرین در کشورهای دیگر تراکم استخوان کمتری دارند، گفت: کم‌کاری و تنبلی تخمدان‌ها در دختران ایرانی شیوع پیدا کرده که باعث ناباروری می‌شود.

زالی گفت: ما در طراحی برنامه‌های بانوان باید یک بسته کامل داشته باشیم. همچنین زنان ایرانی در روزهای یائسگی روزهای سختی را می‌گذرانند و ما هیچ برنامه روانی و جسمی‌ای برای این افراد نداریم. همچنین برای دختران دانش آموز و دانشجو ایرانی نیز باید برنامه‌ای داشته باشیم.

منبع: برنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها