عراق 15 زندانی سعودی را به ریاض تحویل داد



وزارت کشور عراق از تحویل 15 زندانی سعودی به ریاض خبر داد که دوران محکومیت‌شان به اتمام رسیده است.

        

به گزارش صبح ساحل، به نقل از میدل ایست نیوز: وزارت کشور عراق از تحویل 15 زندانی سعودی به ریاض خبر داد که دوران محکومیت‌شان به اتمام رسیده است.

ده‌ها زندانی سعودی در زندان‌های عراق هستند که بغداد اغلب آنها را از امریکا در سال 2010 به هنگام خروج از این کشور تحویل داده است؛ این افراد در آن زمان برای پیوستن به گروه‌های تروریستی از جمله القاعده به منظور مبارزه با نیروهای امریکایی به صورت غیر قانونی وارد عراق شده بودند.

در همین رابطه، سرلشکر ریاض الکعبی، مدیر اداره روادید در وزارت کشور عراق اظهار داشت: بغداد 15 زندانی سعودی را پس از اتمام دوران محکومیت‌شان به ریاض تحویل داده است همچنین 156 کودک از پدران داعشی و مادران خارجی بر اساس تصمیم دستگاه قضایی به کشورهای دیگر انتقال داده شدند.

الکعبی همچنین با بیان اینکه بیش از 43 هزار تبعه خارجی که به صورت غیرقانونی در عراق اقامت داشتند با تصمیم قضایی اخراج شدند، تاکید کرد: عملیات اخراج افراد مذکور با حضور نمایندگان سفارتخانه‌های مربوطه انجام شد.

حدود 70 تا 80 زندانی سعودی در زندان الحوت واقع در شهر الناصریه در جنوب عراق وجود دارد که اغلب بر اساس قانون مبارزه با تروریسم دوران محکومیت‌شان را سپری می‌کنند و در زمان اشغال عراق توسط امریکا در دادگاه‌های نظامی محاکمه شده اند.

عراق در سال 2016 میلادی حکم اعدام دو زندانی سعودی به نام‌های «عبدالله عزام» و «محمد الشنقیطی» را صادر کرد که «ثامر السبهان»، سفیر سعودی در آن زمان اعلام کرد مقامات عراقی از دو روز بعد از اعدام به سفارتخانه خبر دادند.

در همین رابطه، «احمد النعیمی»، کارشناس امور سیاسی و امنیتی عراق به العربی الجدید گفت: این زندانیان سعودی به احتمال زیاد دوران محکومیت‌شان را پیشتر را تموم کرده بودند اما بنا به دلایل سیاسی آزادی‌شان به تعویق افتاده بود و اکنون آزاد شدن‌شان به معنای گامی دیگر در مسیر همگرایی میان عربستان و سعودی است و احتمالا عربستان هم دست به اقدامات مشابه خواهد زد.

  

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها