۲۹ مهر، روز ملی صادرات

موتور محرکه اقتصاد



روز ملی صادرات در تقویم ۲۹ مهر ماه هر سال است، این روز با هدف ترویج فرهنگ صادرات، تقدیر از فعالان اقتصادی و بررسی راهکارهایی برای رسیدن به جهش صادرات نام‌گذاری شده است.

 

به گزارش صبح ساحل، صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا می کند، زیرا تقویت ظرفیتهای تولید و ایجاد ظرفیتهای جدید، هموار کردن راه توسعه صادرات نقش دولت را به عنوان تضمین کننده سرمایه گذاری‌های موجود و کاهش انحصار پررنگ تر می کند. توسعه تجارت خارجي و به ويژه صادرات از عوامل موثر در توسعه اقتصادي كشورها محسوب مي گردد كه مي تواند علاوه بر رشد اقتصادي، موجب افزايش توان رقابت پذيري كشورها درعرصه هاي بين المللي گردد. انتخاب يك روز از سال به عنوان روز ملي صادرات موجب گسترش تفكر و فرهنگ صادراتي در جامعه می‌شود.

 

تاریخ روز ملی صادرات

از سال ۱۳۷۶ با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور بیست و نهم مهر ماه به عنوان روز ملی صادرات تعیین شد. تعیین یک روز برای صادرات ضمن ترویج فرهنگ صادرات در میان توده مردم و تقدیر از فعالان اقتصادی، فرصتی برای تبادل افکار، شناخت مشکلات و بررسی راهکارهایی برای رسیدن به هدف جهش صادرات است. انتخاب یک روز از سال به عنوان روز ملی صادرات موجب گسترش تفکر و فرهنگ صادراتی در جامعه می‌شود؛ سازمان توسعه تجارت ایران همه ساله با هدف توسعه فرهنگ عمومی صادرات کشور و تشویق صادرکنندگان و فعالان اقتصادی و بازرگانی کشور روز ملی صادرات را برگزار می‌کند.

 

صادرات در هرمزگان

استان راهبردی هرمزگان بواسطه قرار گرفتن در آبراه بین المللی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان علاوه بر ظرفیت‌های بزرگ در زمینه تولید محصولات اعم از صنعتی و کشاورزی در زمینه صادرات توانمندی زیادی دارد

از سویی این استان بواسطه داشتن ۳۲ بندرکوچک و بزرگ زیر ساخت مناسبی برای صادرات کالا به کشورهای همسایه بویژه قطر و عمان دارد بطوریکه که با استقبال این کشورها مواجه شده و حتی بندر اختصاصی برای واردات کالا و پهلوگیری کشتی‌های ایرانی در نظر گرفته اند.

این فرصت طلایی زمینه را برای صادارات کالا در کشور برای صادر کنندگان کل کشور فراهم کرده که از راه دریایی به عنوان سهل و ارزان ترین مسیر برای صادرات کالاهای خود اقدام کنند.

دراین شرایط خاص کشور صادراتی که دراین شرایط اقتصادی درآمدهای هنگفتی برای صادرکنندگان و کشور بوجود خواهد آورد و با برنامه ریزی دقیق و نظارت هرچه بیشتر برتداوم آن تاکید می‌شود.

صادرات بی‌شک اساسی‌ترین مساله کشور در توسعه اقتصادی است چراکه جهش سازنده  در حوزه تولید، رونق اقتصادی، رونق معیشت مردم و ایجاد اشتغال و درآمد برای مردم را به همراه دارد.

از سویی توجه به تولید و صادرا کالاهای صادرات محور به ویژه در استان هرمزگان از راهبردی‌های اصلی برای موفقیت و رونق اقتصادی خواهد بود.

 

انواع صادرات

صادرات از نظر خروج کالا از کشور به دو دسته صادرات قطعی و صادرات موقت تقسیم می‌شود. صادرات قطعی عبارت است از ارسال کالا به خارج از قلمرو گمرکی کشور برای فروش یا مصرف در کشورهای خارجی، این نوع صادرات از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض و مالیات معاف ولی مشمول هزینه‌های گمرکی است. صادرات قطعی غیرتجاری از طریق پست و مسافر انجام و صادرات قطعی تجاری به تشخیص گمرک برای فروش، وارد یا صادر می‌شود.

کالاهایی که برای انجام منظوری، به صورت موقت به بیرون از کشور ارسال و پس از انجام منظور مورد نظر اعاده می‌شود، صادرات موقت نامیده می‌شود.

 

چگونه صادرات انجام دهیم؟

صادرکننده کالا باید با اسناد و مدارک برای اخذ مجوز به گمرک محل صدور کالا مراجعه کند. اسنادی که برای مراجعه به گمرک لازم است شامل کارت بازرگانی صادرکننده و مجوز صدور (حسب مورد) و صورت عدل بندی همچنین گواهی بهداشت (حسب مورد درخواست خریداران) و نیز گواهی قرنطینه دامی و نباتی (حسب مورد درخواست خریداران) و گواهی استاندارد (حسب مورد) و معرفی‌نامه یا وکالت نامه اظهارکننده کالا به گمرک است.

سپس صادرکننده باید کالا را به گمرک محل صدور حمل و پس از صدور قبض انبار، اظهارنامه صادراتی را در چهار نسخه تنظیم و تسلیم گمرک کند که یک نسخه آن به منزله پروانه صادرات محسوب می‌شود؛ در مواردی با تقاضای صاحب کالا و موافقت گمرک، عملیات ارزیابی و انجام تشریفات گمرکی کالای صادراتی را می‌توان در خارج از اماکن گمرکی انجام داد.

 

کارت بازرگانی چیست؟

مطابق قوانین گمرکی ایران، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن، اعم از شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند با داشتن آن اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند. این کارت، توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در تهران و شهرستان‌ها به نام متقاضیانی که واجد شرایط باشند صادر می‌شود و صدور آن مشروط به این است که بازرگان، مؤسسه و یا شرکت، نام خود را در دفتر ثبت تجارتی ثبت کرده باشد.

بازرگانی که تقاضای صدور این کارت را دارد باید طبق فرم‌های چاپ شده از طرف اتاق بازرگانی اطلاعات مربوط به تجارت خود را به اتاق بازرگانی بدهد و از طرف دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی معرفی شود. صدور این کارت برای بازرگانان و شرکت‌های خارجی وابسته به معامله متقابل است، یعنی در صورتی به بازرگان خارجی کارت بازرگانی اعطا می‌شود که متقابلاً کشور آن‌ها نیز به بازرگانان ایرانی اجازه فعالیت بازرگانی بدهد.

 

منطقه آزاد چیست؟

بنا به تعاریف بین‌المللی، منطقه آزاد محدوده حراست شده بندری و غیر بندری است که از شمول برخی از مقررات جاری کشور متبوع خارج بوده و با بهره‌گیری از مزایایی نظیر معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، عدم وجود تشریفات زائد ارزی، اداری و مقررات وقت گیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می‌کند. در تعریف سازمان ملل متحد مناطق آزاد به عنوان محرکه در جهت تشویق صادرات صنعتی تلقی می‌شود. از آنجا که شرایط ویژه‌ای که برای مناطق آزاد در نظر گرفته می‌شود رونق کسب و کار تجاری در این نواحی زیاد است.

 

 

منابع: سازمان توسعه تجارت، ایمنا، ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها