یک‌سال‌ونیم پس از «در خانه بمانید»

پیک ششم در راه است؟



پیک‌ها یکی پس از دیگری از راه می‌رسند. هر پیکی که می‌آید مخل حیات است و چون می‌رود مفرح ذات. تا یک سال و هشت ماه پیش تنها پیکی که می‌شناختیم، پِیک نوروزی مدارس بود. حالا اما پیک‌ها به بند بند وجودمان گره خورده‌اند و قادرند کوچک‌ترین فعالیت‌هایمان را دستخوش تغییر کنند. حالا که پس از کش‌وقوس‌های فراوان و توصیه به ماندن در خانه، واکسن در اختیار عموم مردم قرار گرفته‌است باز هم گمانه‌زنی‌ها از فرارسیدن پیک ششم ویروس کرونا حکایت می‎‌کنند.

  

 کابوس تکراری
پیک ششم کرونا در حالی از راه می‌رسد که با واکسیناسیون مردم، فعالیت‌ها به تدریج در حال برگشتن به حالت عادی هستند. دورکاری‌ها لغو و مدارس و دانشگاه‌ها در آستانه بازگشایی کامل هستند. به گفته اپیدمیولوژیست‌ها تعداد پیک‎‌های کرونا در کشور ما نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر بیشتر بوده‌است و حتی نسبت به میانگین جهانی هم بیشتر است. یک سال و هشت ماه است که ویروس کرونا با پیک‌ها و سویه‌های مدوام و پی‌درپی سراسر کشور را به سلطه خود درآورده‌است. با افزایش تزریق واکسن در آحاد جامعه، بسیاری از فعالیت‌ها به حالت عادی برگشتند و اماکن عمومی و بازارها باز شد و زندگی به روال عادی بازگشت. مدارس و دانشگاه‌ها هم که دست‌‍وپا شکسته و در این اواخر گاهی نیمه حضوری برگزار می‌شد قرار است که تا دو هفته دیگر بازگشایی شود. این موضوع ممکن است سرعت وقوع خیز جدید را افزایش دهد و آن را با تلفات بیشتری همراه کند. حذف عجولانه محدودیت‌های کرونایی از پیک پنجم کابوس وحشتناکی را برایمان به یادگار گذاشته‌است و تکرار این اشتباه ممکن است باز هم جان بسیاری از افراد را به خطر بیندازد. در حال حاضر در شرایطی به سر می‌بریم که مردم از طولانی‌شدن محدودیت‌های کرونایی خسته شده‌اند و از طرف دیگر به دلیل تسریع روند واکسیناسیون، نوعی امیدواری در جامعه به وجود آمده‌است اما همه این‌ها نباید ما را از خطر پیک ششم غافل کند. بنابراین علاوه بر اینکه نیاز است مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی با همان کیفیت گذشته اهتمام ورزند، مسئولان هم بایستی در اتخاذ تصمیمات جدید برای این شرایط بیش از گذشته دقت کنند.
    
گفت‌وگو با فاطمه نوروزیان،
سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان
پیک سوم در کمین هرمزگان
چنانچه گفته شد تسریع واکسیناسیون در هرمزگان هم‌زمان با کل کشور، هرچند باعث کاهش تلفات در چند هفته اخیر در هرمزگان شده‌است اما نباید در تله عادی‌انگاری شرایط گرفتار شویم. چرا که پیک ششم در کمین همه ما نشسته‌است و ممکن است تلفات کرونا را بار دیگر افزایش دهد. تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان کرونا در هرمزگان که در مردادماه افزایش یافته بود به تدریج در شهریور کاهش یافت و در مهرماه به کمترین میزان خود رسید. نگرانی‌ها از پیک جدید اما هم‌چنان ادامه دارد. دکتر فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان در مورد شائبه‎‌ها و نگرانی‌ها به خصوص در رابطه با پیک ششم توضیح می‌دهد.
   
آیا واکسیناسیون گسترده موجب عادی‌انگاری شرایط و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده‌است؟
بله این موضوع باعث عادی‌انگاری شرایط و این تفکر اشتباه در میان مردم شده‌است که جامعه ایمن شده‌است. در حالی که ما وقتی می‌گوییم بالای 80 درصد جامعه دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند به این معنا نیست که جامعه ما ایمن شده‌است. نکته مهم این است که تنها زمانی به یک سطح ایمنی قابل قبول می‌رسیم که بیش از 85 درصد افراد جامعه باید هر دو دوز واکسن را تزریق کنند و متاسفانه تا رسیدن به این درصد راه زیادی پیش روست. در حال حاضر تقریبا حدود 35 درصد افراد جامعه هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و حدود 15 درصد هم هیچ واکسنی را دریافت نکرده‌اند. بنابراین در حال حاضر اصلا نمی‌توانیم بگوییم که وضعیت خوب است.
   
پیش‌بینی شما از پیک ششم در هرمزگان مربوط به چه زمانی است و چه تمهیداتی برای پیک ششم در نظر گرفته‌شده‌است؟
ما در شرایط شکننده‌ای به سر می‌بریم و پیک پنجم در کشور و پیک دوم در استان هرمزگان رو به فروکش کردن بود اما متاسفانه در این هفته و هفته قبل روند کاهش در حال کندشدن است و در بعضی استان‌ها روند ثابتی را تجربه می‌کنند و اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود و محدودیت‌ها سریعا برداشته‌شود، این شرایط می‌تواند شروع‌کننده پیک ششم باشد. این پیک در کشور پیک ششم و در استان هرمزگان پیک سومی است که از ابتدای شیوع کرونا ایجاد شده‌است.
   
چرا باوجود واکسیناسیون گسترده، همچنان شاهد مرگ‌ومیر هستیم؟ چند درصد از افرادی که بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند هر دو دوز را دریافت کرده‌بودند؟
برای فهمیدن این موضوع نیازمند تحقیق و بررسی گسترده در جامعه هستیم اما در نمونه‌های کوچکی که بررسی شده‌است این درصد خیلی کم و حدودا نزدیک به 3 دهم درصد بوده‌است. میزان مرگ‌ومیر پس از واکسیناسیون خیلی کاهش یافته‌است و کسانی هم که درحال حاضر فوت می‌کنند یا واکسن نزده‌اند و یا اگر واکسن زده‌اند هنوز ایمنی در بدن آن‌ها ایجاد نشده‌است مثلا دوز اول را تزریق کرده‌اند یا اگر هر دو دوز را دریافت کرده‌اند بیماری زمینه‌ای داشته‌اند و طبعا ممکن است که ابتلا به کرونا منجر به مرگ این افراد شده‌باشد. واکسیناسیون از نظر علمی از بستری و مرگ‌ومیر به طور گسترده‌ای پیشگیری می‌کند و نمی‌توان منکر اثر واکسن شد و در استان هرمزگان هم همینطور بوده‌است و میزان مرگ‌ومیر و بستری کاهش پیداکرده‌است. با این حال ما هنوز جامعه ایمنی نداریم که بگوییم چرا درحال حاضر مرگ‌ومیر وجود دارد و باید منتظر تزریق هر  دو دوز واکسن در حداقل 85 درصد جامعه باشیم تا یک ایمنی نسبی ایجاد شود.
   
تکلیف واکسناسیون افراد زیر ۱۲ سال چه می‌شود؟
در حال حاضر هنوز از سمت وزارت بهداشت تصمیمی در این خصوص گرفته‌نشده‌است. به محض اطلاع‌رسانی در این خصوص ما هم واکسیناسیون افراد زیر 12 سال را آغاز می‌کنیم.

 تعداد زیادی از مهاجران افغان در این مدت وارد کشور شده‌اند که در سامانه سیب ثبت نیستند و بنابراین کد دریافت واکسن ندارند. این افراد برای واکسناسیون باید چکار کنند؟
مهاجران افغان و به طور کلی اتباع بیگانه و هرکسی که در ایران است می‌تواند واکسن کرونا را دریافت کند. این افراد حتی اگر کدملی نداشته‌باشد و در سامانه سیب ثبت نشده‌باشند کافی است به مراکز واکسینایون مراجعه کنند تا واکسن را دریافت کنند.
   
 افرادی که فاقد کارت واکسیناسیون هستند از چه خدماتی محروم خواهندشد؟
از کلیه خدمات و مکان‌های عمومی که ممکن است بقیه را در خطر ابتلا قرار دهند محروم خواهندشد. مثلا نمی‌توانند بلیت وسایل حمل‌ونقل عمومی بگیرند یا از هواپیما،قطار، اتوبوس و هتل‌ها و مسافرخانه‌ها استفاده کنند. سینما، استخر، باشگاه‌های ورزشی، مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات هم برای حضور این افراد شامل محدودیت خواهندبود اما اینکه این محدودیت‌ها تا چه اندازه اجرایی شود هنوز دقیقا مشخص نیست.

     
علت فوت برخی نوجوانان براثر ابتلا به کرونا، چیست؟ توضیح می‌دهید؟
 برخی از آن‌ها به گفته خانواده حتی بیماری زمینه‌ای هم نداشتند. توصیه می‌کنیم خانواده‌ها کوچک‌ترین علائم را حتی در نوجوانان و کودکان جدی بگیرند و کودکان هم مبتلا خواهندشد و یکی از قشرهایی که در جامعه ایمن نیستند کودکان و نوجوانان هستند و اگر پیکی در جامعه ایجاد شود این گروه بیشتر در معرض خطر قرار دارند. افراد زیر 12 سال حتی آبریزش بینی و علائم سرماخوردگی را جدی بگیرند تا به بیماری شدید مبتلا نشوند و درصورت درگیری ریه به پزشک مراجعه و در صورت لزوم تست کرونا را انجام دهند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها