در نشست فعالان اقتصادی استان صورت گرفت

تأکید سفیر هند برافزایش تعاملات و ارتباطات تجاری با هرمزگان



سفیر هند در ایران توسعه و گسترش روابط اقتصادی و تجاری با ایران به‌خصوص در هرمزگان یک اولویت دانست برافزایش این تعاملات و ارتباطات تجاری دو طرف تأکید کرد.

به گزارش صبح ساحل، گددام دارمندرا ( Gaddam Dharmendra) در نشست با فعالان اقتصادی هرمزگان گفت که سعی و تلاش دارند در همه زمینه‌ها مخصوصاً تجاری و اقتصادی و همچنین از پتانسیل و ظرفیت اقتصادی هرمزگان و هندوستان به نحو شایسته‌تری بهره گیرند.

وی بابیان اینکه اتاق بازرگانی بندرعباس با ترتیب دادن این نشست، نقش مهمی در توسعه روابط هند با هرمزگان ایفا کرد افزود: یکی از دلایل اصلی ملاقات با بازرگانان و تجار هرمزگانی آشنایی با فعالیت اقتصادی است و باید همکاری و مراودات بین اتاق‌های بازرگانی و اقتصادی بیشتر و نتیجه‌بخش‌تر باشد و به‌صراحت دنبال افزایش همکاری‌های اقتصادی باشیم. گددام دارمندرا زمینه گسترش این روابط بین هند و هرمزگان نیز با توجه به توانمندی‌های دو طرف و روابط تاریخی ایران و هند، بسیار قوی ذکر کرد و اظهار داشت: از دیرباز ارتباطات و روابط درهم‌تنیده‌ای بین کشور هند و استان هرمزگان به‌خصوص درزمینهٔ تجاری و اقتصادی برقرار بوده است.

وی تصریح کرد: هند بیش از هر زمان آماده همکاری در زمینه‌های صادراتی و وارداتی با هرمزگان است و بررسی سبد صادراتی هرمزگان نشان می‌دهد استان هرمزگان آماده صادرات خرما و محصولات شیلاتی به هند است. سفیر هند در تهران افزود: چگونگی تسهیل مبادلات مالی دوجانبه نیز مسئله مهمی است که در این رابطه رایزنی‌ها بین مقامات بانک مرکزی ایران و هند در جریان است هم‌اکنون امکان پرداخت روپیه به صادرکنندگان وجود دارد و به دنبال افزایش ظرفیت پرداخت‌ها هستیم که رایزنی‌ها به نتیجه نهایی نزدیک شده است.

وی این را گفت که سفر به هرمزگان باهدف بررسی ظرفیت‌های صادراتی و وارداتی انجام‌شده و رایزنی پیرامون تبادل مواد معدنی بوده است. گددام دارمندرا از ایران به‌عنوان شریک قابل‌اتکا برای هندوستان ذکر کرد و گفت: ۲ کشور ازلحاظ اقتصادی می‌توانند شرکای استراتژیک در منطقه و حوزه بین‌المللی باشند و ما قصد داریم روابط تجاری خود را با ایران هرچه بیشتر استمراربخشیم. به گفته وی ایران و هند به‌عنوان ۲ تمدن بزرگ در آسیا از روابط دیرینه تاریخی و اقتصادی برخوردارند و مناسبات تجاری و بازرگانی این دو کشور به‌خصوص از طریق دریا از گذشته‌های دور تا امروز استمرار دارد که باید با بهره‌گیری از تجارب گذشته و تاریخی در مبادلات دو کشور، روند ارتباط اقتصادی و تجاری متحول گردد و ایران و هند شرایط جدیدی را تجربه کنند. سفیر هند در خصوص اعطای ویزای تجاری چندساله به بازرگانان و تجار هرمزگانی نیز اعلام آمادگی کرد.

    

آمادگی کامل برای ایجاد زمینه ارتباط تجار هند و هرمزگان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان در این نشست گفت: استان هرمزگان با دارا بودن شبکه حمل‌ونقل دریایی، ریلی، جاده‌ای و هوایی از توانمندی بالایی برای گسترش روابط تجاری با هند برخوردار است. محمدرضا صفا ادامه داد: با توجه به قدمت بالای فرهنگ و همچنین روابط تاریخی و دیرینه ایران و هند، این دو ملت از روابط فرهنگی و تاریخی خوبی برخوردار هستند و امروز کمتر بندرگاه و لنگرگاه‌هایی در محدوده آب‌های خلیج‌فارس و حتی آب‌های شمالی اقیانوس هند را می‌توان یافت که در آن نامی نیکی از دریانوردان و تاجران و بازرگانان هرمزگان و جنوب ایران بجا نمانده باشد.

وی یادآور شد: در سال گذشته بیش از ۱۴۰ میلیون دلار حجم صادرات مواد معدنی، خشکبار و میوه از استان هرمزگان به کشور هندوستان بوده است که در شش‌ماهه نخست سال جاری حجم این تبادل اقتصادی به رقم ۵۰ میلیون دلار رسید و این امر نشان‌دهنده توسعه روزافزون همکاری تجاری و اقتصادی بین دو طرف است. صفا ادامه داد: سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن صید و صیادی در استان انجام می‌شود و در حوزه‌ کشاورزی نیز ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن تولیدات وجود دارد و برخی نقاط هرمزگان بسیار سرسبز است و فعالیت‌های کشاورزی گسترده‌ای در آن انجام ‌می‌شود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه به دنبال تسهیل شرایط و ایجاد سازوکار مناسب‌تری برای توسعه حجم تبادلات اقتصادی دو طرف هستیم، عنوان کرد: امیدوارم نشست و دیدارهای این‌چنینی سبب شود تا علاوه بر شناخت دو طرف از پتانسیل و ظرفیت‌های موجود، بر نوع همکاری و راهکارهای افزایش تعاملات به نتایج ارزشمندی دست‌یابیم. وی بابیان اینکه استان هرمزگان آمادگی کامل برای ایجاد زمینه ارتباط تجار دو طرف، افزایش سهم بازار کشور هند و پذیرش تجار هندی را دارد، اضافه کرد: با توجه به ذائقه محصولات غذایی کشور هند و استان هرمزگان، محصولات دو ظرف طرفداران بسیاری دارد، افزود: هرمزگان ظرفیت‌های زیادی برای عرضه دارد که به‌طور حتم در آینده این موضوع را عملی و به نمایش خواهیم گذاشت.

    

تأسیس صندوقی مابین بانک‌های ایرانی و هندی

رئیس میز تخصصی کشور هند در اتاق بازرگانی هند بابیان اینکه یکی از مشکلاتی که تجار ایرانی اخیراً با آن مواجه شده‌اند، محموله‌ای بوده که از طریق یکی از کشورهای همسایه از مسیر ایران به هند ترانزیت شده و بندر موگرا در کشور هند ترانزیت کالا به روی کالاهای ایرانی را بسته است افزود: سفیر جمهوری اسلامی ایران رایزنی را با شرکت آدانی داشته و پاسخ این ارتباط از سوی شرکت آدانی به کشور جمهوری اسلامی اعلام‌نشده که باعث نگرانی ما شده است. علی خمیسی تصریح کرد: درخواست داریم از هیات محترم هندی که موضوع مشکل پیش‌آمده در بندر موگرا در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف شود، نباید به خاطر یک حادثه تجارت دو کشور تحت تأثیر قرار گیرد. وی گفت: هر وقفه‌ای که در تجارت دو کشور ایجاد شود برای هر دو کشور در هزینه‌ها گران تمام می‌شود، چراکه کشورهای ثالث را به‌عنوان واسطه درگیر می‌کنیم و این موضوع می‌تواند هزینه‌ها را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. خمیسی ابراز داشت: لازم است با توجه به ظرفیت‌های حمل‌ونقل دریایی کشور هند و وجود شرکت‌های عظیم دریایی از این ظرفیت استفاده شود و هرچقدر در این مسیر قدرت لازم را پیدا کنیم هزینه‌های تجاری کمتر می‌شود. رئیس میز تخصصی کشور هند در اتاق بازرگانی هند ادامه داد: نقل و انتقالات پولی از سال ۲۰۱۷ الی ۲۰۱۸ صادرات ما به هند فقط دریافت روپیه شامل میوه و کالاهای خوراکی می‌شود، اما کالاهای معدنی امکان دریافت روپیه را ندارند و برای تجارت از کشورهای ثالت استفاده می‌شود که هزینه‌ها را بالابرده و درخواست داریم که به‌صورت مستقیم و با دریافت روپیه این اتفاق رقم بخورد. خمیسی گفت: می‌توانیم صندوقی را فی‌مابین بانک‌های ایرانی و هندی تأسیس کنیم و در پلتفرم بازار بورس کالا را تعریف نماییم که در مقابل کالایی که صادر می‌شود بتوانیم اعتبار داشته باشیم و در مقابل برای کشور مقابل نیز این اعتبار وجود داشته باشد. وی بیان کرد: در حال حاضر تعداد تعرفه‌های ترجیحی بین ایران و هند محدود است و لازم است تعرفه‌های ترجیحی را افزایش دهیم.

   

صدور ضماتنامه بانکی

بدر دریابان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی هرمزگان گفت: این اتاق تلاش دارد که ارتباط تجاری و هند و ایران گسترش دهد و تجار و بازرگانی به‌صورت مستقیم صادرات و واردات بدون واسطه باهند انجام دهند. وی افزود: بازرگانان و تجار استان هرمزگان از قدیم‌الایام با کشور هند مبادلات تجاری و بازرگانی داشته‌اند، لنج های بادبانی بازرگانان بندرعباس، بندرلنگه و بندر امام خرما و کشمش به هند صادر می‌کردند و ازآنجا چوب و برنج از بندرها حمل به ایران وارد می‌شد که این رابطه تجاری در زمان حال نیز وجود دارد. مسئول دفتر نمایندگی در بندرلنگه ادامه داد: تابه‌حال به خاطر تحریم تجار و بازرگان مجبور بودند از طریق کشور امارات به‌عنوان کشور واسطه معامله با هند انجام دهند ولی در این برهه زمان روابط بهتر شده است. وی بابیان اینکه در این رابطه اتاق بازرگانی در نظر دارد معادلات و حواله‌های بانکی به‌طور مستقیم انجام دهد افزود: با توجه به اینکه حواله و مبلغ خرید کالا تقریباً از طریق سیستم بانکی دیر انجام می‌شود به خاطر حل مشکلات و بارگیری کالاهای خریداری‌شده درهند توسط بازرگان ایران و جلوگیری از گذشت تاریخ مصرف کالاهای خریداری شده و رسیدن سریع کالا به دست تجار، بازرگانان و مصرف کننده، اتاق بازرگانی با هماهنگی بانک ها، ضماتنامه بانکی صادر و به اتاق بازرگانی هند به عنوان ضمانت صادر می کند. دریابان اضافه کرد: با انجام حوالجات بانکی، بازرگانان و تجار در هند به خیال آسوده می توانند کالا را خریداری و حمل و بارگیری کنند.

    

ارسال محصولات فرآوری شده هرمزگان به اکثر کشورهای اروپایی

حسن قناعتیان نائب رئیس انجمن خرمای استان هرمزگان از دیگر سخنرانان این مراسم بود که بابیان اینکه خرما محصولی است که با توجه به جمعیت موجود در کشور هند می‌تواند از ارزش غذایی مناسبی برخوردار باشد و تجار و کارشناسان هندی می‌توانند از نخلستان‌های ما نیز بازدید داشته باشند گفت: سالیانه ۲۲۰ هزار تن خرما با بیشترین تنوع در کشور ایران در استان هرمزگان تولید می‌شود، گفت: بهترین نوع خرما در استان هرمزگان وجود دارد که در این رابطه بهترین واحدهای فرآوری نیز محصولات متفاوتی از خرما را تولید می‌کنند. وی افزود: بسیار تمایل داریم روابط تجاری با کشور هندوستان را قوی‌تر کنیم و محصولات ما که از کشور امارات به هند می‌رسد، به‌صورت مستقیم ارسال شود و در برآوردهای هزینه‌ای نیز می‌تواند برای هر دو کشور به‌صرفه باشد. نائب رئیس انجمن خرمای استان هرمزگان بابیان اینکه ضمن دعوت از بازرگانان هندی می‌توانیم از موقعیت‌های موجود در این استان بیشتر آشنا شویم، تصریح کرد: محصولات فرآوری شده هرمزگان به اکثر کشورهای اروپایی و شمال اروپا ارسال می‌شود که در کشور هند به دلیل ناآشنا بودن تاکنون بازاری نداشته است. قناعتیان ادامه داد: با توجه به تشکیل دولت جدید، بر لزوم استفاده از تکنولوژی تأکید وجود دارد و امیدواریم بتوانیم از تکنولوژی های موجود در کشور هند در ایران استفاده نماییم. وی ابراز داشت: کشور هندوستان یک کشور زراعی است و ما می‌توانیم درزمینهٔ های مختلف همچون نخل داری از اطلاعات آن‌ها بهره‌مند شویم.

    

تکثیر گونه‌های ماهی هندی در کشور

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان گفت: آینده درخشان صنعت آبزی‌پروری در هرمزگان وجود دارد و از دوستان هندی دعوت می‌کنیم در این زمینه ارتباط نزدیکی با ما داشته باشند. مهرداد بازرگان بابیان اینکه ازنظر پرورش آبزیان از قدیم‌الایام وجوه مشترکی مابین کشور ایران با کشور هندوستان وجود دارد افزود: توجه به دریایی بودن کشور هندوستان و تنوع محصولات دریایی این کشور، نیازمند تکثیر گونه‌های ماهی هندی در کشور هستیم و می‌توانیم درزمینهٔ نهاده‌های تولیدی مثل پودر ماهی و غذای میگو می‌توانیم ارتباط نزدیکی داشته باشیم. وی با اشاره به گونه پرورش میگویی در استان هرمزگان از گونه وانامی هست، گفت: این‌گونه میگویی در کشور هندوستان نیز پرورش داده می‌شود که از سالیان گذشته با ارتباط با کارشناسان هندی ازنظر کارشناسی و فنی هندی‌ها نیز در پرورش این‌گونه استفاده کرده‌ایم. وی افزود: به‌طورکلی در خصوص امنیت غذا در دنیا وجوه مشترکی وجود دارد که تا امروز ارتباط ما با کشور هندوستان و دانش فنی را توانسته‌ایم انتقال دهیم و اطلاعاتی نیز کسب کنیم. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان گفت: در حال حاضر ظرفیت ۸ هزار هکتار پرورش میگو با تولید سالانه ۲۵ هزار تن در سطح هرمزگان وجود دارد که در سال آینده به ۱۲ هزار هکتار افزایش پیدا خواهد کرد. بازرگان بابیان اینکه با توجه به موقعیت‌های استان هرمزگان امید است به ۵۰ هزار هکتار زیر کشت میگو دست‌یابیم، ابراز کرد: در بخش پرورش میگو به ۱۰۰۰ مگاوات برق نیاز داریم و ترجیح می‌دهیم هم‌زمان با زیر کشت رفتن اراضی بتوانیم از برق کافی بهره‌مند شویم. وی تصریح کرد: درزمینهٔ پروش ماهی، گونه سی باس آسیاسی را پرورش می‌دهیم و نتایج خوبی را گرفته‌ایم که در این راستا ۵ هزار تن تولید داشته و سرمایه‌گذاری‌ها برای ارتقاء ظرفیت‌های تولیدی سالانه به ۸ هزار تن نیز انجام‌شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها