اما و اگرهای کارت واکسن کرونا!!


نویسنده: فرشته قاسمی

تزریق واکسن کرونا و صدور کارت های دستی و الکترونیکی آن، برای عده‌ای از مردم مشکلاتی را به همراه داشته است. هرگز آن صف‌های طولانی و چند ساعته برای تزریق دوز اول و دوم و سختی‌هایی را که مردم و به ویژه سالمندان متحمل شدند، فراموش نخواهیم کرد. درآن گرمای بی‌سابقه‌ی تابستان، شلوغی صف و کمبود واکسن، بسیاری از مردم به بیماری کرونا مبتلا شدند، اما آن‌چه این روزها بسیاری از شهروندان را نگران کرده، صدور کارت‌های الکترونیکی تزریق واکسن کروناست.
بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، مستلزم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است. ارائه‌ی کارت الکترونیکی واکسن کرونا برای حضور دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌ها، دانش‌آموزان و کادر آموزشی مدارس،  ضروری است. دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی نیز برای تکمیل پرونده‌ی سلامت کارمندان، تقاضای کارت دیجیتالی واکسن کرونا کرده‌اند؛ اما در این میان هستند افرادی که پس از گذشت چند ماه از تزریق دوز دوم واکسن، هنوز موفق به دریافت کارت الکترونیکی آن نشده‌اند. این افراد به هنگام مراجعه برای تزریق دوز دوم، به دلیل الکترونیکی شدن کارت واکسن و خودداری کاربر از ثبت اطلاعات در کارت کاغذی، برای دریافت کارت الکترونیکی واکسن، با مشکل مواجه شده‌اند. این دسته از مردم وقتی به سامانه مراجعه می‌کنند با تعجب می‌بینند، تنها دوز اول واکسن ثبت شده است. در این شرایط بارها از زبان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شنیده‌ایم که  برای رفع این مشکل در سامانه salamat.gov.ir  در بخش «گزارش ثبت مغایرت در کارت واکسن دیجیتال»، «گزارش خطا»، این مشکل را شرح داده و ثبت کنید.
نکته‌ی جالب این‌که در همین بخش باید عکس کارت واکسن کاغذی بارگذاری شود. حال کسی که فاقد این کارت بوده نمی‌تواند این کار را انجام دهد. تکلیف این افراد چیست؟ آن‌هایی هم که این مشکل را داشته و کارت خود را بارگذاری کرده‌اند پس از زمان مقرر 2 هفته ای که سامانه اصلاح آن را اعلام کرده، باز هم این مشکل برطرف نشده و هنوز هم وجود دارد و اگر دوباره قصد ثبت مغایرت تزریق واکسن در بخش گزارش خطا را داشته باشد پیغامی مبنی بر این مضمون که «تعداد درخواست بیش از حد مجاز» نمایش داده می‌شود. مدتی است این مشکل سامانه دیجیتال شهروندان را سرگردان کرده است. به طوری که نمی‌دانند در روزگار کرونایی برای رفع آن به کجا مراجعه کنند که مشکلشان برطرف شود. 
موضوع مهم دیگری که فکر مردم را به خود مشغول ساخته ثبت اطلاعات نوع واکسن تزریقی در سامانه است. دیده شده مراجعه کننده‌ای تقاضای تزریق واکسن آسترازنکا داشته، اما پس از مراجعه به سامانه برای دریافت کارت الکترونیکی، متوجه شده که سینوفارم ثبت شده است. حال این پرسش مطرح می‌شود که این مغایرت درخواست نوع واکسن و اطلاعات سامانه کدام یک صحیح و واقعا به مراجعه‌کننده چه نوع واکسنی تزریق شده است؟  از سویی دیگر برای صدور کارت الکترونیکی واکسن کرونا، حتما باید شماره تلفن همراه به نام شخص متقاضی باشد، بنابراین تکلیف کسانی که فاقد تلفن همراه هستند، چیست؟  حال، این افراد مانده‌اند که این مشکلات و مغایرت‌ها را چگونه بر طرف کنند؟ آیا سامانه‌ی جدیدی طراحی شده یا این‌که باید در این دوران کرونا که پیک ششم هم در راه است ، حضوری و با مراجعه به مراکز بهداشت و درمان برای رفع این مشکل اقدام کنند؟   
امیدواریم متولیان بهداشت و درمان با توجه به تأکید استاندار مبنی بر پاسخگویی به رسانه‌ها به دنبال پاسخگویی و ارائه راهکار برای رفع این مشکل باشند. 

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها