رونق خرید پهپادهای نظامی در کشورهای عربی



کشورهای عربی منطقه در پی مجهز ساختن تشکیلات نظامی خود به پهپادهای پیشرفته برآمده اند.

به گزارش صبح ساحل،  با آشکار شدن تأثیر سرنوشت‌ساز پهپاد در جنگ‌ها و نزاع‌ها، برخی کشورهای عربی منطقه در سال‌های اخیر توجه روزافزون به خرید آن نشان داده‌اند. به طور خاص با حملات مکرر انصار الله به مواضعی در خاک عربستان با کمک پهپاد و همچنین در استفاده آذربایجان از پهپاد در نزاع اخیرش با ارمنستان در قفقاز جنوبی اهمیت پهپاد در جنگ‌ها آشکارتر از پیش شد.

گزارش های متعدد نظامی نشان می‌دهد که کشورهای دیگری همچون امریکا و ایران و ترکیه هم توجه بسیاری به تولید و تجهیز و پیشرفته‌تر کردن پهپادهای خود دارند. این وضعیت باعث شده که کشورهای عربی منطقه نیز در پی مجهز ساختن دستگاه نظامی خود به پهپادهای پیشرفته برآیند.

   

قطر

در 29 اکتبر 2021 پایگاه امریکایی NBC اعلام کرد که پنتاگون با فروش پهپادهای پیشرفته طی قراردادی به ارزش 500 میلیون دلار به قطر موافقت کرده است. این پایگاه افزود که قطر در نظر دارد در سفر ماه آینده امیر این کشور به واشنگتن، اجرای این قرارداد را نهایی کند. یک مقام امریکایی مطلع از روند مذاکرات گفت که امریکا به قطر به چشم شریکی مورد اعتماد نگاه می‌کند که سلاح‌های پیشرفته از جمله پهپاد را در اختیارش گذاشت.

قطر در سال گذشته مذاکرات خود با امریکا برای خرید پهپادهای MQ-9 Rubber را آغاز کرده بود. این پهپاد پیشرفته‌تر از پهپادهای مدل پردیتور (Predator) است و می‌تواند مواد منفجره بیشتری را حمل کند و در مسیرهای طولانی‌تری پرواز کند. در سال 2019، ارتش قطر 6 فروند پهپاد بیرقدار TB2 از ترکیه تحویل گرفت. این پهپاد می‌تواند به مدت 25 ساعت یکسره پرواز و 100 کیلوگرم مواد منفجره حمل کند و مأموریت خود را در روز یا شب انجام دهد.

   

عربستان سعودی

عربستان با همکاری امریکا در حال تلاش برای تولید نسل تازه‌ای از پهپادهای پیشرفته است. این پروژه با همکاری مرکز ملک عبدالعزیز برای علوم و فناوری و شرکت امریکا UAVOS اجرا می‌شود. این شرکت‌ها در پی تولید نسل تازه‌ای از پهپاد Saker هستند. این توافق‌نامه شامل طراحی جدید و افزایش امکانات این پهپاد است. این پهپاد در حال حاضر می‌تواند به 30 ساعت در ارتفاع 23 هزار پا با سرعت 110 گره هوایی پرواز کند.

در 21 اوت گذشته نیز پایگاه «دیفنس نیوز» خبر داد که دو شرکت عربستانی توافق‌نامه‌ای برای مشارکت جهت تولید و توسعه پهپاد Sky Guard انجام داده‌اند. بر اساس این گزارش، این پهپاد می‌تواند در ارتفاع 18 هزار پا پرواز کند و مجهز به دوربین‌های بسیار دقیق و سیستم جنگ الکترونیک است.

شرکت عربستانی «براق» هم پهپادهایی با کاربرد تجاری و نظامی تولید می‌کند. در سال 2013 عربستان پهپادی با حجم متوسط تولید کرد که توانایی پرواز در ارتفاع 5 هزار متر به مدت 8 ساعت و سرعت 120 کیلومتر در ساعت داشت. بر اساس گزارش‌های منتشرشده در مه 2021، عربستان بیش از 2 هزار پهپاد در اختیار داشته است.

در ماه مارس گذشته «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه، خبر داد که ریاض درخواست خرید پهپادهای بیرقدار را به ترکیه داده است. عربستان این خبر را تأیید نکرد.

    

امارات

امارات متحده عربی تعدادی پهپاد وینگ لونگ ـ 1 از چین خریداری کرده که از آنها در جنگ یمن و لیبی استفاده کرده است.

در دولت ترامپ نیز امریکا قراردادی برای فروش 18 پهپاد MQ-9B با امارات امضا کرد که قرار است در نیمه دوم دهه جاری به امارات تحویل داده شود.

از سوی دیگر، در اوت 2021 نشریه اسرائیلی گلوبس خبر داد که امارات برای زیر نظر قرار دادن تأسیسات حساس خود از پهپادهای اسرائیلی  Perceptoاستفاده کرده است. این پهپادها توانایی پرواز در هوای بسیار گرم را بدون هرگونه دخالت انسانی دارند.

شرکت اماراتی ادکوم هم پهپاد «یبهون یونایتد 40» را تولید می‌کند.

   

کویت

در 16 سپتامبر 2019 دولت کویت از پرواز یک پهپاد در بخش ساحلی شهر کویت خبر داد و تأکید کرد که تدابیر امنیتی را در مواضع حیاتی تشدید کرده است. وزارت بازرگانی و صنایع کویت در 28 اکتبر 2019 واردات هرگونه پهپاد بدون مجوز وزارت کشور را ممنوع اعلام کرد و تأکید کرد که این ممنوعیت شامل همه انواع پهپادها در هر حجمی می‌شود. به موجب این بخشنامه، برای خرید این پهپادها باید مجوز دریافت کرد و فروشند موظف به ثبت اطلاعات خریدار است.

در دسامبر 2019، وزارت کشور کویت پروژه‌ای به ارزش 33 میلیون دلار برای دفع هرگونه پهپاد از آسمان کشور خبر داد. ارتش کویت هیچ گونه پهپادی ندارد و هیچ گزارشی درباره تصمیم کویت برای تهیه پهپاد منتشر نشده است.

  

عمان  و بحرین

نیروی مسلح سلطان نشین عمان نیز از پهپاد استفاده نمی‌کند و استفاده از آن در آسمان عمان قوانین سختگیرانه‌ای دارد.

بر اساس این قوانین واردات پهپاد یا اجزای آن یا تولید آن در عمان بدون مجوز سازمان هواپیمایی عمان جرم شمرده می‌شود.

بحرین نیز در ژانویه 2021 هرگونه استفاده و پرواز و تولید و واردات و مونتاژ و در اختیار داشتن و خرید وفروش پهپاد را بدون مجوز وزارت کشور ممنوع اعلام کرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها