ادامه مشکلات تامین گاز از آسیا برای اروپایی ها:

بریتانیا راهی عقد قراردادی بلندمدت با قطری‌ها شد


نویسنده: سامیه طهورنیان

با توجه به نگرانی از رقابت بر سر گاز طبیعی مایع با آسیا، بریتانیا به دنبال عقد قرارداد بلندمدتی با قطر در حوزه گاز است.

به گزارش صبح ساحل، روزنامه فایننشال تایمز نوشت: دولت بریتانیا به دنبال عقد قرارداد بلندمدتی با قطر در زمینه تامین گاز طبیعی مایع است. این روزنامه به نقل از منابع مطلعی خبر داد که وزرای بریتانیا و همتایان قطری آنها، مذاکراتی بر سر قرارداد بلندمدت در حوزه گاز انجام دادند.

در گزارشی که در این روزنامه آمده، اشاره شده طی دو هفته گذشته قطر، 4 نفت کش بزرگ به بریتانیا فرستاده است. فایننشال تایمز به نقل از یک منبع مطلع نوشت که این مذاکرات پس از آن انجام شد که «بوریس جانسون»، نخست وزیر بریتانیا در دیدار اخیرش با «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر از او کمک خواسته است.

گفتنی است که با از سرگیری فعالیت های اقتصادی پس از دوره ای وقفه به دلیل انتشار ویروس کرونا و افزایش تقاضا گاز طبیعی مایع در آسیا، صادرات انرژی به اروپا کاهش یافت و بخش هایی که با انرژی کار می کردند را با مشکل مواجه کرد. بریتانیا به دنبال عقد قراردادی بلندمدت با توجه به نگرانی از افزایش رقابت بر سر گاز طبیعی مایع با آسیا است.

همچنین تازه‌ترین گزارش‌های اقتصادی حاکی است که آسیا طی سال جاری (۲۰۲۰)  ۶۷ تا ۶۹.۵ میلیون تن گاز مایع را از خارج از کشور خریداری خواهد کرد. به اذعان تحلیلگران شرکت های تحلیل و مشاوره اقتصادی آسیایی همچون "آی اچ اس مارکیت اف جی ایی" - IHS Markit  FGE و  «وود مکنزی» - Wood Mackenzie این میزان از رکورد سال گذشته پیشی گرفته و افزایش ۱ تا ۳ درصدی حجم واردات نسبت به سال ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد.

پیش از این کارشناسان پیش بینی کرده بودند که تقاضای شدید آسیا می‌تواند در ماه‌های آینده بر میزان تأمین انرژی از سوی کشورهای تولید کننده نیز تأثیر بگذارد. این اتفاق درست در زمانی رخ می‌دهد که همزمان، اروپا هم به احتمال زیاد خرید سوخت گرمایشی در زمستان را افزایش خواهد داد.

منبع: ایرنا، فایننشال تایمز، تجارت نیوز، میدل ایست نیوز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها