جوان سودجو در پوشش آگهی مسکن 30میلیارد به جیب زد

باز هم کلاهبرداری در «دیوار»؛ 400 نفر شاکی‌اند



اگر خواهان اجاره، رهن خانه و خرید ماشین هستید با مشاهده چند آگهی در وب‌سایت‌های مختلف مانند دیوار و مشاهده قیمت نازل و یا مناسب، مراقب کلاه‌برداران باشید و بیعانه به‌صورت حضوری پرداخت کنید نه اینترنتی. افراد سودجو با درج آگهی‌های دروغین و کلاه‌برداری با شیوه‌های مختلف با استفاده از بستر سایت دیوار و سایر سایت‌های واسطه‌ای، بابیان اینکه «تا قبل از این‌که به دیگران قول اجاره و رهن و فروش داده شود بیعانه پرداخت کنید « سعی در به دام انداختن قربانیان خوددارند؛ مانند جوان 30 ساله‌ای که با انتشار آگهی اجاره منزل در وب‌سایت دیوار حدود ۴۰۰ نفر در اکثر استان‌های کشور را فریب داده و با اخذ مبلغی بالغ‌بر 30میلیارد ریال از شهروندان متعدد کلاه‌برداری کرده است. وی که تحت تعقیب بود مدتی قبل در مخفیگاهش دریکی از محلات بندرعباس به همراه 3 نفر دیگر به تله قانون افتاد. این جوان اهل یکی از استان‌های هم‌جوار هرمزگان در مدت دو سال گذشته، با قرار دادن عکس‌های از منازل مسکونی و ثبت آگهی‌های جعلی در سایت دیوار باقیمت بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی در بازار مسکن، افراد جویای خانه را ترغیب به تماس می‌کرد. این افراد با دیدن قیمت‌های پایین‌تر از عرف تعیین‌شده بلافاصله با شماره آگهی‌دهنده تماس می‌گرفتند و فرد شیاد با استفاده از ترفندهای خاص و جلب نظر مشتریان در خصوص تضمین معامله و پس از توافقات اولیه به دلیل اجاره و یا فروش نرفتن خانه اقدام به دریافت پیش‌پرداخت از 500 هزار تومان به بالا تحت عنوان بیعانه از شهروندان می‌کرد. وی پس از واریز وجه، دیگر پاسخگوی تعهدات خود نبود. همچنین مرد میان‌سال 49 ساله که وی نیز اهل یکی از استان‌های هم‌جوار استان است با همین ترفند موفق شده بود از چند نفر به مبلغ 500 میلیون تومان در پوشش فروش خودرو تصادفی و نو اخاذی کند که در بندرعباس دستگیر شد.

 

فرد حقه‌باز فروش خانه که حدود 3 سال گذشته برای خرید یک دستگاه موبایل از طریق سایت دیوار مورد کلاه‌برداری قرارگرفته بود زمانی که جیبش خالی شد به فکر اخاذی سایبری افتاد که خود قربانی آن شده بود. وی باکارت و حساب‌های متعدد خود، دوستان و کرایه‌ای و... سعی کرد با توجه به شکایت‌های مختلف، ردی از خود بر جا نگذارد و از هر ترفندی استفاده می‌کرد تا به دام پلیس نیافتد اما بالاخره دستش رو شد پس از 2 سال فرار و کلاه‌برداری در پوشش اجاره و رهن و فروش خانه با سوءاستفاده از اعتماد کاربران در قم، گیلان، شیراز، کرمانشاه، تهران بزرگ، سیستان و بلوچستان، کرج، کرمان، خوزستان، قزوین، زنجان بوشهر و بندرعباس ...در هرمزگان دستگیر شد.
 
 انکار تا اعتراف
رئیس پلیس فتا استان هرمزگان درباره آگهی‌های دروغین و کلاه‌برداری با عنوان «واگذاری واحدهای مسکونی با اجاره‌های ارزان‌قیمت» به شهروندان هشدار داد و گفت: در پی مراجعه فردی با مرجوعه قضایى به پلیس فتا و درخواست رسیدگى به شکوائیه خود مبنی اینکه در سایت دیوار با آگهی اجاره منزل مسکونی روبرو شدم و فرد آگهی‌دهنده خود را مالک معرفی و درخواست ودیعه جهت بیعانه پیش از بازدید و قرارداد نمود و بنده مبلغی جهت ودیعه واریز نمودم و متأسفانه پس از واریز وجه فرد آگهی‌دهنده دیگر پاسخگو نبود. سرگرد احسان بهمنی ادامه داد: با بررسی‌های انجام‌شده و اقدامات پلیسی صورت گرفته توسط کارآگاهان پلیس فتا استان مشخص شد فردی ساکن بندرعباس با انتشار آگهی اجاره منزل مسکونی در سایت دیوار تعدادی از شهروندان را فریب داده و با اخذ مبالغی از آنان کلاه‌برداری نموده است. این مقام انتظامی با اشاره به دستگیری 4 نفر در این رابطه تصریح کرد: فرد دستگیرشده پس از انتقال به پلیس فتا در بازجویی مأموران ابتدا منکر هرگونه کلاه‌برداری در سایت مذکور شد اما پس از مواجه با ادله و مستندات پلیسی به بزه انتسابی اعتراف کرد وبیان نمود با انتشار تصاویر غیرواقعی و جلب اعتماد افراد از آنان کلاه‌برداری مي‌كرد.سرگرد بهمنی جمع کلاهبرداری این جوان را حدود 3 میلیارد تومان اعلام کرد.
 
 کلاه‌برداری  با عنوان فروش خودرو
رئیس پلیس فتا استان هرمزگان در خصوص دستگیری کلاه‌بردار فروش ماشین گفت: در پی شکایت فردی مبنی بر در سایت دیوار با آگهی فروش خودرو روبرو شده و فرد آگهی‌دهنده خود را مالک معرفی و درخواست ودیعه جهت بیعانه پیش از بازدید خودرو نمود و او مبلغی جهت ودیعه واریز نموده و متأسفانه پس از واریز وجه فرد آگهی‌دهنده دیگر پاسخگو نبود. سرگرد بهمنی ادامه داد: کارگاهان پس از بررسی‌های لازم موفق شدند کلاه‌بردار را شناسایی کنند، وی ساکن بندرعباس با انتشار آگهی جعلی فروش خودرو در سایت دیوار و با اخذ مبالغ بیعانه اقدام به کلاه‌برداری نموده است. این مقام انتظامی تصریح کرد: با انجام تحقیقات تخصصی و به‌موقع این پلیس مبلغ کلاه‌برداری شده به‌حساب شاکی عودت داده‌شده و طی چند روز اقدامات پلیسی فرد موردنظر نیز شناسایی، دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضایی شد. سرگرد بهمنی گفت: متهم پس از انتقال به پلیس فتا در بازجویی مأموران ابتدا منکر هرگونه کلاه‌برداری در سایت مذکور شد اما پس از مواجه با ادله و مستندات پلیسی به بزه انتسابی اعتراف کرد با انتشار تصاویر غیرواقعی و جلب اعتماد افراد از آنان کلاه‌برداری مي‌كرد.
 
 توصیه پلیس
رئیس پلیس فتا استان هرمزگان به شهروندان توصیه کرد: علیرغم اینکه بارها تأکید شده که صرفاً خرید حضوری و پس از بازدید مبلغ را واریز نمایید باز نیز شاهد هستیم افراد فريب ترفندهای کلاه‌برداران را خورده و قبل از مشاهده منزل ودیعه را واریز می‌نمایند. سرگرد بهمنی یادآور شد: با توجه به گسترده بودن فضای مجازی و گسترش سایت‌های خریدوفروش کالاهای نو و دست‌دوم افراد سودجو با ترفندهای مختلف از اعتماد هم‌وطنان سوءاستفاده و اقدام به کلاه‌برداری می‌کنند. لذا از هم‌وطنان خواست تا هنگام خرید در فضای مجازی دقت بیشتری را داشته باشند. اين مقام سايبري بابیان اينكه درج آگهی‌های جعلي باقیمت پایین‌تر از بازار از ترفندهاي افراد کلاه‌بردار است، به شهروندان هشدار داد: قبل از اطمينان به صحت اطلاعات ارائه‌شده توسط فرد آگهی‌دهنده، اقدام به واريز وجه نكنيد و حتی‌الامکان ارتباطات و خریدوفروش و اجاره منازل را به‌صورت حضوري انجام دهيد. این مقام مسئول تصریح کرد: برای خرید کالا در فضای مجازی باید این نکته را در نظر داشت که ممکن است آگهی یا تبلیغ انتشار داده‌شده برای کالای موردنظر واقعی نبوده و در پشت پرده‌ی این تبلیغات افراد شیادی باشند که قصد کلاه‌برداری از هم‌وطنان را داشته باشند.
 وی ادامه داد: قبل از رؤیت و کسب اطمینان از اصالت کالا از پرداخت هرگونه مبلغ تحت عنوان بیعانه به فروشنده خودداری کنند و از افرادی خرید کنند که امکان ملاقات حضوری آن‌ها پیش از انجام معامله فراهم باشد و قبل از خرید، کالا را با دقت موردبررسی قرار دهند. رئیس پلیس فتا استان هرمزگان از شهروندان خواست: هشدار‌های پلیس فتا را جدی گرفته و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی مراتب را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش نمایند.
 
روزنامه صبح ساحل
منتشر شده: 1
رضا
۱ آذر ۱۴۰۰
عجب
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها