رئیس جمهوری فرانسه:

نگرانی عربستان از برنامه هسته ای ایران مشروع است



رئیس جمهوری فرانسه در پایان سفرش به عربستان گفت که عربستان نگرانی‌های «مشروعی» درباره امکان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای دارد.

به گزارش صبح ساحل، «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه، تأکید کرد که نگرانی‌های عربستان از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای «مشروع» است و افزود که «پرونده هسته‌ای ایران را نمی‌توان از امنیت منطقه جدا دید». او در کنفرانسی مطبوعاتی در جده در پایان سفرش به عربستان، گفت که عربستان نگرانی‌های «مشروعی» درباره امکان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای دارد و افزود: «به نظر من این نگرانی‌ها مشروع است و ما هم این نگرانی‌ها را داریم».

مکرون افزود که دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای «نه فقط مایه نگرانی کشورهای همجوار ایران که نگرانی جامعه بین‌المللی است». او بار دیگر خواستار مشارکت کشورهای شورای همکاری در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای شد و گفت: «نمی‌توان پرونده هسته‌ای ایران را از امنیت منطقه جدا دید و بدون مشارکت دوستان منطقه‌ای نمی‌توان در این پرونده پیشرفت داشت».

رئیس جمهوری فرانسه افزود که ولیعهد عربستان «با صراحت همیشگی‌اش» از «نگرانی‌های عربستان» بابت برنامه هسته‌ای ایران سخن گفته است. مکرون بدون اشاره به جنگ خانمان‌سوز در یمن تأکید کرد که عربستان «در پی تضمین صلح در منطقه» است. او گفت که در مذاکرات خود با بن سلمان همه احتمالات ممکن و کارهایی که فرانسه به عنوان یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در وین می‌تواند انجام دهد را بررسی کرد و افزود که با کشورهای مشارکت‌کننده در کنفرانس بغداد نیز مذاکراتی از این دست ادامه دارد. وی افزود که راه حل آسان و فوری وجود ندارد اما همه باید در یک مسیر پیش بروند و معیارها را تعیین کنند که شامل عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و عدم تنش در منطقه در آینده نزدیک می‌شود.

رئیس جمهوری فرانسه گفت که منطقه در حال بازسازی ساختار خود است و کشورهای شورای همکاری در حال حل مسائلشان هستند و نگرانی‌هایی درباره ایران و افغانستان وجود دارد.

مکرون روز شنبه نیز در حاشیه دیدار از نمایشگاه «اکسپو 2021» در دبی گفت: «به نظر می‌آید این دور از مذاکرات در وین موفق نبوده است» و افزود که احتمالا برگزاری تازه این مذاکرات به تأخیر بیفتد. او گفت که اگر کشورهای خلیج و اسرائیل مشارکت مستقیم در این مذاکرات نداشته باشند رسیدن به توافق با ایران دشوار خواهد بود. رئیس جمهوری فرانسه افزود که شکست این دوره از مذاکرات به این معنا نیست که «دور تازه‌ای در آینده نزدیک برگزار خواهد شد».

منبع: میدل ایست نیوز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها