اولین دوره جشنواره سینمایی دریای سرخ در عربستان آغاز شد



اولین دوره جشنواره بین‌المللی سینمایی به نام «جشنواره دریای سرخ» در سواحل دریای سرخ در شهر جده به مدت 10 روز آغاز به کار کرد.

               

به گزارش صبح ساحل، به نقل از میدل ایست نیوز: اولین دوره جشنواره بین‌المللی سینمای عربستان به نام «جشنواره دریای سرخ» در سواحل دریای سرخ در شهر جده به مدت 10 روز آغاز به کار کرد.

این جشنواره که در نوع در عربستان بی سابقه است از 6 تا 15 دسامبر با مشارکت 138 فیلم از 67 کشور به 34 زبان به نمایش درمی‌آید که 25 فیلم بین‌المللی و 48 فیلم عربی در آن اولین بار است که نمایش داده می‌شود.

جشنواره دریای سرخ با فیلم موزیکال «سرنو»، اثر کارگردان انگلیسی، جو رایت، آغاز به کار کرد و قرار است فیلم اختتامیه جشنواره هم فیلم «برا منهج» از مصر باشد.

بخش مسابقه جشنواره شامل 16 فیلم بلند داستانی و 18 فیلم کوتاه می‌شود که بر سر جایزه «یُسر» رقابت می‌کنند.

علاوه بر اکران فیلم و فرش قرمز و اکران‌های ویژه، این جشنواره با برنامه‌های متنوع دیگری نیز همراه است.

در بخش «فوق‌العاده‌های جهان» از جمله تازه‌ترین فیلم «جوزپه تورناتوره»، کارگردان مطرح ایتالیایی به نام «انیو» به نمایش درمی‌آید. همچنین فیلم «مونالیزا و ماه خون» اثر آنا لیلی امیرپور، کارگردان امریکایی و فیلم «خواهران» اثر کارگردان فرانسوی، یمینه بن قیقی.

هیئت داوران جایزه اولین دوره «جشنواره دریای سرخ» شامل چند چهره مطرح جهانی است. ریاست این هیئت با «جوزپه تورناتوره» کارگردان مطرح ایتالیایی است و برنده جایزه اوسکار بابت فیلم «سینما پارادیزو» است.

نکته جالب توجه اکثریت زنان در هیئت داوران جایزه است: هند صبری بازیگر تونسی، شیرین دعیبس بازیگر و کارگردان امریکایی فلسطینی‌تبار، دنیلا میشل کارگردان مکزیکی، عبدالعزیز الشلاحی کارگردان عربستانی.

بخشی از این جشنواره نیز به سینمای اینتر اکتیو اختصاص یافته که در آن واقعیت مجازی و واقعی با هم ترکیب شده‌اند. در این بخش 13 فیلم رقابت می‌کنند و 8 فیلم هم در خارج از بخش مسابقه به نمایش درمی‌آیند.

    

تقدیر ویژه از زنان

در جشنواره دریای سرخ، همچنین از «هیفاء منصور»، کارگردان و تهیه‌کننده مطرح عربستانی، تقدیر شد. او کارگردان فیلم «وجده» (2012) بود که اولین فیلم داستانی بلند بود که سراسر آن در عربستان فیلم‌برداری شده بود. او برنده جایزه بفتا شده است.

همچنین در این جشنواره از بازیگر مطرح فرانسوی، «کاترین دنوو» که برنده چندین جایزه جهانی در عرصه سینماست تقدیر شد.

بازیگر مطرح دیگری در این جشنواره از او تقدیر شد «لیلی علوی»، بازیگر مصری، برای بازی در بیش از 70 فیلم است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها