گزارشی از سفر رئیس جمهور به هرمزگان

منتظر نمانید تهران برای شما نسخه بنویسد



«سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری صبح پنجشنبه 23 دی ماه به منظور بازدید میدانی از مناطق مختلف هرمزگان وارد بندرعباس شد.

   
 
 رئیسی از همان بدو ورود به در فرودگاه بین المللی بندرعباس بیان کرد که فقر و بیکاری زیبنده هرمزگان نیست و این مهم را در جلسات متعددی که با مدیران استانی و سایر اقشار داشت بارها تکرار کرد. منطقه سیل زده هشتبندی و توکهور اولین مقصد سفر سرزده رئیسی در هرمزگان بود. رئیسی در حلقه‌ی مردم محنت‌زده هشتبندی به آن‌ها قول داد که مورد به مورد نامه‌هایشان پیگیری و پاسخ داده می‌شود. روستای گیشان غربی از توابع فین که در زلزله اخیر بیشترین آسیب را متحمل شد، مقصد بعدی سفر رئیس جمهوری بود. رئیسی پس از دیدار چهره به چهره با مردم زلزله زده فین، به بندرشهید رجایی رفت. رئیس دولت از بخش‌های مختلف بندر از جمله فرآیند تخلیه و بارگیری انواع کالاها، مرکز کنترل ترافیک دریایی(VTS) و مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی(MRCC) بازدید کرد. پس از آن، نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم هرمزگان میزبان رئیس جمهور بودند. در ابتدای این جلسه نمایندگانی از فعالان اجتماعی، جامعه دانشگاهی و نخبگان، فعالان جهادی و جامعه ایثارگران به بیان نطق پرداختند. فقر، کمبود مراکز و امکانات درمانی، عدم پرداخت مالیات صنایع در استان، بیکاری، پای‌لنگان صنایع در مسئولیت‌های اجتماعی، مصائب کشاورزان، مرگ روزانه افراد به خاطر سوخت‌بری و عدم به کارگیری مدیران و نیروهای بومی هرمزگان در مدیریت ارشد کشور از اهم موضوعات مطرح شده بود. در ادامه رئیس جمهور به موضوعاتی چون استفاده از نیروی‌ها تحصیل کرده‌های بومی در صنایع، ایجاد صندوق توسعه سواحل مکران، مبارزه با قاچاق و ایجاد ساز و کاری برای اختصاص ته لنجی به ملوانان، رفع مشکلات کشاورزان، و رونق گردشگری استان تاکید کردند. در پایان روز اول سفر رئیس جمهور به هرمزگان شورای اداری استان با حضور وزیر بهداشت، وزیرنفت، وزیر کشاورزی، وزیر اقتصاد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و مسئولان اجرایی تمام دستگاه استان، نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این جلسه وزرای دولت سیزدهم که هرکدام به نقاطی از هرمزگان سفر کرده بودند به بیان مشکلات و
مطالبات مردم شهرستان پرداختند. آنچه در ادامه می‌خوانید گزارشی از جلسه شورای اداری هرمزگان با حضور ریاست جمهور است.
درخواست استاندار: اختیارات استانی افزایش یابد

 
استاندار هرمزگان با بیان اینکه هرمزگان به عنوان استان  پایلوت کشت شور ورزی و کشاورزی با استفاده از آب دریا انتخاب شود، افزود: «اقتصاد مردم این خطه بر اساس دریا  و شغل بیشترشان هم صیادی بوده است و اکنون حدود ۱۲ هزار نفر به عنوان صیاد غیرمجاز معرفی می‌شوند و نیاز است تا با تفویض اختیارات ویژه به استان سیاست شکست خورده‌ی شناور مجاز و غیرمجاز برای همیشه حل شود».«مهدی دوستی» با اشاره به اینکه در حوزه پرورش میگو نیز نیاز به تامین زیر ساخت‌های لازم از جمله برق هستیم تا بهره‌وری و میزان تولید افزایش یابد، خاطرنشان کرد: «به علت مشکل قانونی امکان صدور مجوز بیشتر برای صید در آب‌های دور وجود ندارد و  نیاز به اصلاح قانون در این زمینه است».وی ادامه داد: «همچنین ۵ هزار استخر کشاورزی داریم که امکان پرورش  ماهیان تیلاپیا وجود دارد و سبب هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان  سرمایه گذاری در روستاها می‌شود اما مشکل قانونی در صدور مجوز  باعث شده تا امکان این سرمایه گذاری بزرگ فراهم نشود». دوستی با اشاره به اینکه با توجه به بیکاری و حوادث متعدد سیل و زلزله، تغییر ژنتیک در ماهیان اتفاق افتاده و امکان پرورش در استخرها فراهم شده است، خاطرنشان کرد: «مسئله بعدی لایروبی خور هاست، اکنون به علت نبود لایروبی بخش زیادی از خورها مسدود شده که  باعث ایجاد فشار به معیشت صیادان شده است». وی ادامه داد: «مسئله بعدی تزانزیت است. بندر و زیرساخت‌های موجود استان هرمزگان ارزش دارد که سهمشان از حمل و نقل دریایی را افزایش دهیم. اکنون نیاز است تا به واگذاری و اجاره  اراضی پس کرانه به سرمایه گذاران بصورت ویژه توجه شود». دوستی با بیان اینکه برخی گمرکات هم در استان فعال نیست و نیاز است تا همه گمرکات فعال و خدمات ۲۴ ساعته فعال شود. برای مثال با زیرساخت های فعلی  امکان افزایش سهم تزانزیتی خودرو از بندرلنگه  به سه برابر میزان موجود وجود دارد، عنوان کرد: «در خصوص رویه‌های ته لنجی سازوکاری مشخص ایجاد شود و بخشی از واردات کلان بصورت خرد به مرزنشینان واگذار شود». وی با اشاره به اینکه در هرمزگان امکان راه‌ندازی پایانه‌های تخصصی صادارت در حوزه شیلات و کشاورزی فراهم شود، اضافه کرد: «در حوزه گردشگری هم در جزایر هرمزگان و ساحل خمیر و بندرعباس یک اکوسیستم گردشگری تشکیل و به عنوان پیشران گردشگری در کشور دیده شود و دولت در این زمینه حمایت ویژه‌ای کند». استاندار هرمزگان با بیان اینکه استان از نظر بیکاری در رتبه اول کشور است و با الزام صنایع به فعال کردن حوزه پایین دستی شان و انتقال گردش مالی شرکت‌های مالی بزرگ به استان مشکل بیکاری حل شود، ادامه داد: «هنرستان‌های فنی و حرفه ای در استان ضعیف است. زیرساخت‌های لازم را ندارند و نیاز است هنرستان‌های زیادی در استان راه اندازی شوند». دوستی با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای رسیدن به رشد ۶.۵ درصدی در استان فراهم شده است، افزود: «۱۳۲ طرح در استان شناسایی و برای توسعه استان برنامه ریزی شده است». در پایان استاندار از رئیس جمهور خواست تا امکان تردد خودروهای منطقه آزاد قشم به سرزمین اصلی فراهم شود».

   
افزایش بودجه هرمزگان ضروری است
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: «شهرهای ساحلی بدترین شرایط را دارند؛ خواهش می‌کنم تغییر نگاه برای گسترش شهرهای ساحلی ایجاد شود. تمرکز صنعت روی شهر بندرعباس به صلاح نیست و صنایع هم باید در ۱۲۰۰ کیلومتر سواحل استان پخش شود». «حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده» اظهار کرد:«اینکه ما امروز با مشکلات فرقه‌ها و آسیب‌های اجتماعی، طلاق و خودکشی روبه‌رو هستیم جای تامل دارد. تقاضایی که داریم این‌ است بخش منابع مالی استانی طرح مهندسی فرهنگی استان به تصویب برسد».وی افزود: «اگر ما با این دست‌فرمان بودجه‌های کشور را تقسیم کنیم هیچ‌گاه نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم. هرمزگان باید در نگاه بودجه‌ای تحت عنوان فقیرترین استان نگاه‌ شود و در بحث صنایع دستی، شیلات و شرکت‌های ذیل صنعت باید نگاه ویژه‌ای باشد». عبادی‌زاده بیان‌کرد: «در دنیا دیدید قریب ۷۰ تا ۸۰ درصد شهرهای آباد در دنیا شهرهای ساحلی هستند اما منتهی نگاه سیاستمداران ما گریز از مناطق ساحلی بوده است لذا شهرهای ساحلی بدترین شرایط را دارند؛ خواهش می‌کنم تغییر نگاه برای گسترش شهرهای ساحلی ایجاد شود و تمرکز صنعت روی شهر بندرعباس به صلاح نیست و صنایع هم باید در ۱۲۰۰ کیلومتر سواحل استان پخش شود».
 
پرونده انتزاع پارسیان بسته شود
«محمد آشوری» نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: «در بدو گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان عدالت پیشرفت و خدمت آمده است محور آن مبارزه با فقر و فساد و تبعیض است و آیت الله رئیسی پرچم دار مبارزه با فساد در قوه قضائیه بودند و انتظار این است در حوزه فقر زدایی و رفع تبعیض پرچم را در دست بگیرید». وی افزود: «آنچه که در استان ما مردم را آزار می‌دهد القای حس تبعیض است. کارنامه جمهوری اسلامی در خدمات رسانی به روستاها و شهرها بوده اما کارهای مانده‌ای که امروز مردم را آزرده کرده است همین حس تبعیض است».نماینده مردم مرکز استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: «دولت‌های مختلف نسبت به به‌کارگیری نیروی استان در مدیریت عالی چراغشان چشمک‌زن یا قرمز بوده‌است و در دولت سیزدهم هم این چراغ چشمک زن است و خواهش داریم این چراغ را سبز کنید و از نیروهای انسانی هرمزگان و مناطق مرزنشین بیشتر در ساختار قدرت استفاده کنید». وی تصریح کرد: «خواهش و تمنای ما این است در حدود ۱۰ سال اخیر خیلی‌ها ما را بخاطر عدم بکارگیری نیروهای هرمزگانی و انتزاع برخی از روستاهای استان تحقیر کردند، شما این تحقیر را بر نتابید مردم از مسئله انتزاع روستاهای پارسیان آزرده خاطر هستند و خواهش ما این است این پرونده بسته شود و به جای آن پرونده توسعه یکپارچه جنوب کشور باز شود».
  
انتزاع پارسیان را از دستورکار خارج کنید
«منصور آرامی» دیگر نماینده استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری گفت:«۱۰سال است موضوع انتزاع ذهن مردم استان را مشغول کرده است و وقت ما را در مجلس را هم گرفته‌ است و درخواست داریم از دستور کار خارج شود». وی افزود: «استان هرمزگان به گونه‌ای است که اگر مردم نخواهند کاری کنند یک اتفاقی بیفتد خواهد افتاد فولاد و بنادر و سایر بنگاه‌های اقتصادی را ما اگر نخواهیم هم اینجا ایجاد می‌شود اما متاسفانه در هرمزگان توسعه‌یافتگی در بخش نیروی انسانی فراموش شده است و اگر در این بخش یک کار انجام دهید یقین بدانید برای هرمزگان از صدها پالایشگاه بهتر خواهد شد و استان به توسعه یافتگی خواهد رسید».آرامی گفت: «خواهشم این است؛ توسعه یافتگی استان هرمزگان را در نیروی انسانی ببینید و کمک کنید یک جهشی در این حوزه شکل بگیرد».
  
مردم هرمزگان زیر بار هیچ نظر غیر کارشناسی نمی‌روند
احمد مرادی دیگر نماینده استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: «بی‌عدالتی و تبعیض بیشترین موضوعی است که مردم هرمزگان را رنج می‌دهد؛ اول در بحث نیروهای انسانی.هرمزگان در گمرکات، بنادر، شیلات و صنایع رتبه اول است اما در این سازمان‌ها حتی یک هرمزگانی هم به کار گرفته نشده است. توقع مردم این است که اگر وزیر نمی‌توانیم باشیم، معاون وزیر که می‌توانیم باشیم». وی افزود:«نگاه ما به کشور ملی است اما نگاه کشور به ما استانی است. در همین استان با وجود درآمدهای کلان، در بهداشت و درمان ۵۰ درصد زیر استاندارد کشوری هستیم». نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: «در حوزه درآمدها جزو ۵استان برتر کشور هستیم اما در این استان بیش از ۳۰۰ هزار نفر یا تحت پوشش کمیته یا بهزیستی هستند. این آمار فلاکت و بدبختی هرمزگان را بر نمی‌تابیم. خواهش داریم رسیدگی کنید». وی تصریح کرد: «۱۷میلیارد دلار از قاچاق‌ها توسط گردن کلفت‌ها انجام می‌شود و فقط ۳میلیارد دلار توسط افراد خرد انجام می‌شود. موضوع ملوانی و مرزنشینی را خواهش داریم یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شوند».مرادی اظهار کرد: «در سهمیه‌های کنکور با این سهمیه بندی جدید کاری کرده‌اند که دیگر هرمزگانی‌ها هیچ وقت نمی‌توانند روی دانشگاه‌های مطرح را ببینند. در نهایت هم باید بگویم که مردم هرمزگان زیر بار هیچ نظر غیر کارشناسی و خفت بار نخواهند رفت و خواهش دارم بحث انتزاع پارسیان را برای همیشه پرونده‌اش را ببندید».
 
طرح مسئله انتزاع روح و روان مردم را آزرده می‌کند
احمد جباری نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: «دولت سیزدهم بر مبنای عدالت محوری، فساد ستیزی و رفع تبعیض شکل گرفته است. وجود فقر با ظرفیت‌های هرمزگان متناقض است و نمی‌دانیم مردم ما با این ظرفیت‌ها کجا قرار گرفته‌اند».وی افزود: «شاخص‌های توسعه‌ای ما بسیار معنادار است. در استان ما را با کشورهای حاشیه خلیج فارس مقایسه می‌کنند اما در کشور هرمزگان با استان‌های همجوار مقایسه می‌شود».جباری گفت: «در حوزه بهداشت و درمان ما یک استان هستیم و یک دانشگاه علوم پزشکی. در حالی که یکی از استان‌های همجوار ما ۲۰ دانشگاه و دانشکده پزشکی و در اکثر بیمارستان‌هایشان همه مسائل تخصصی وجود دارد اما ما برای یک ام آر آی باید به یزد و کرمان برویم». نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:«آنچه که نیاز
 امروز کشور است وحدت و همدلی است. خواهش
می کنم یکبار برای همیشه دستور دهید انتزاع
 پارسیان از دستور خارج شود و روح و روان مردم آزرده نشود».
 
منتظر نمانید تهران برای شما نسخه بنویسد
رئیس‌جمهور در جلسه شورای اداری استان هرمزگان گفت: «با دوری که در بندر شهید رجایی زدم، به نظرم رسید که خام‌فروشی در حال اتفاق است و بدون ارزش افزوده، صادرات ارزش زیادی ندارد بلکه باید جلوی خام‌فروشی را گرفت و ارزش افزوده خلق کرد». «سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور» با بیان اینکه خدای متعال ظرفیت‌های بسیاری به هرمزگان عنایت کرده است، گفت:«باید این ظرفیت‌ها را در جهت خدمت به مردم به کار گرفت. مردم مشکلاتی دارند که کم هم نیست و باید به مرور زمان حل شود. با این حجم گردش کار اقتصادی و صنایع و معادن با فقر قابل توجیه نیست».وی تصریح کرد: «دانشگاه‌ها و مدیران استان باید بررسی کنند چرا با این میزان از ذخایر و میادین گازی، مردم با فقر و مشکل زندگی می‌کنند. این موضوع باید حل شود. منتظر نمانید تهران برای شما نسخه بنویسد. این موضوع باید به دست مدیران استان حل شود. اینکه چرا توسعه‌یافتگی در حوزه صنایع، معادن و کشاورزی منتهی نشده به رفع فقر و مشکلات استان باید بررسی شود». آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه در صنایع حوزه نفت، گاز، کشاورزی و غیره باید از نیروهای کارآمد استان استفاده شود، گفت:« مدیران استان حتما این کار را انجام دهند. به استاندار و مدیران تاکید میکنم اولویت در جذب را به نیروهای کارآمد استان بدهند. این نیست که هر نیروی تازه‌فکری‌ فقط در تهران،اصفهان و مشهد باشد». رئیس جمهوری با بیان اینکه وظیفه ما این است که در جذب، نگهداری، پرداخت حقوق و فضا دادن به نیروی انسانی کارآمد عدالت را رعایت کنیم، افزود: «ممکن است عده‌ای‌ از خواص از این موضوع ناراحت شوند، هیچ اشکالی ندارد. ما برایمان در این دولت اولویت رضایت عموم مردم است. اعتماد عموم مردم نباید خدشه دار شود. این هم در بخشنامه‌ها اتفاق نمی‌افتد در عملکرد مدیران نهفته است». رئیسی افزود: «در واردات و صادرات، هرمزگان اهمیت فراوانی دارد. در بحث تجارت ملوانی باید استفاده درستی از آن صورت گیرد. چون این افراد بدنبال گرداندن زندگی خود هستند. لذا باید ابعاد مختلف آن را مشخص کنیم و بخشی از واردات و صادرات کشور را به این عزیزان بسپاریم تا این مردمان قانونمند بتوانند به اقتصاد کشور کمک کنند. از فکر خود این افراد هم در تصمیم‌گیری استفاده شود تا این موضوع معطل نماند».وی با بیان اینکه صیادان هم همین شرایط دارند، اضافه کرد:« صید ترال به عزیزان صیاد ما خسارت وارد می‌کند. همان‌طوری که با تلاش و همت عزیزان سردار ما و سپاه این موضوع رفع شد و ساماندهی شد، لذا در حوزه صید با فکر مردم و همکاری مردم و تجربه آنان، اقتصاد صید را مدیریت کنیم چراکه مشکل صید ترال را خود این عزیزان به ما گفتند و آنان بهترین مشاور و هم‌فکر در این زمینه هستند تا افراد بهترین استفاده را از دریا با حفظ ذخایر کنند».رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه بومی‌گزینی در پرورش نیروهای متخصص پزشکی اهمیت دارد، گفت«وضعیت بیمارستان‌های استان مناسب نیست و باید کمک و تجهیز شوند». به گفته رئیسی در بازدید از بندر شهید رجایی، به نظرم رسید که خام‌فروشی در حال اتفاق است. بدون ارزش افزوده، صادرات ارزش زیادی ندارد. باید جلوی خام‌فروشی را گرفت و ارزش افزوده خلق کرد. وی با تاکید بر اینکه در صنایع، مسؤولیت‌های اجتماعی را انجام دهند و به مردم اطلاع‌رسانی کنند، عنوان کرد:« ثمرات حضور این صنایع در استان به‌طور دقیق به مردم اعلام شود. صنایع در میزان پرداخت مسئولیت‌های اجتماعی و میزان درآمدشان شفاف باشند و شخص استاندار این موضوع را پیگیری‌ کند». رئیس‌جمهور با بیان اینکه صندوق توسعه استان می‌تواند اختیارات مسئولان هرمزگان را افزایش دهد، افزود: «صندوق توسعه استان می‌تواند به رفع خیلی از مشکلات استان‌ها کمک کند. درآمدهای خوبی در این صندوق خواهد رفت که با نظر اعضای شورای برنامه‌ریزی استان‌ها هزینه خواهد شد تا نیازی به اجازه از تهران نباشد». رئیسی افزود: «بشاگرد به چند کار اساسی نیاز دارد. احداث راهدارخانه، احداث چند مدرسه شبانه‌روزی حتما انجام شود تا در منطقه بشاگرد بتوانیم گام‌های بزرگی برداریم». رئیس‌جمهور ادامه داد: «در مورد اموال تملیکی باید قاچاق کالا را از بین ببریم و از سوی دیگر در رفع مشکل آن کسی که کالایی را آورده است، مالش با رفع مشکلش به خودش تعلق بگیرد و دستگاه‌های مسؤول در این عرصه به سرعت کار را با تصمیمات مشخصی رفع گیر کنند ولی اینکه برای مردم مساله بسازیم، کار درستی نیست». به گفته رئیس جمهور در حوزه صادرات غیر نفتی ۴۰ درصد افزایش داریم و در حوزه صادرات نفتی نیز در حال رسیدن به شرایط بهتری هستیم. رئیسی تصریح کرد:« کار ترخیص کالا باید برای صاحب کالا در مسیر قانونی سریعا انجام شود و سهولت در کسب و کار با گرفت و گیرهایی، مختل نشود. ما باید کاری کنیم که فرآیند برای صادرکننده و واردکننده تسهیل شود و آنهایی که در سرمایه‌گذاری در جهان موفق بوده‌اند از رهگذر تسهیل در امور صورت گرفته است». رئیس‌جمهور در پایان گفت: «در این استان پول زیادی می‌آید و می‌رود و بر دستگاه‌های نظارتی و مدیران واجب است که با فساد بدون رودربایستی مقابله کنید چون برای انجام تحول به اراده جدی مسئولان و اثرگذاران نیاز داریم».
 
روز دوم سفر رئیس جمهوری؛ انتزاع فعلا در دستورکار دولت نیست
روز دوم سفر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور {جمعه 24 دی ماه} با بازدید از نمایشگاه دستاوردهای و توانمند‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه یکم دریایی آغاز شد. رئیسی در این دیدار ضمن تقدیر از فرماندهان و پرسنل این یگان بیان کرد که امروز مردم خیالشان از امنیت کشور در بخش‌های مختلف آسوده است و آنچه در این نمایشگاه دیده شد نماد توانایی و اقتدار برای سپاه پاسداران و کشور است. پس از آن رئیس دولت به جزیره هرمز رفت. ایجاد یک مرکز درمانی و ساخت مسکن ملی برای مردم جزیره از موضاعاتی بود که رییس جمهور در حضور مردم بیان کرد. او پس از بازدید از بخش‌های مختلف هرمز به جزیره قشم سفر کرد تا پالایشگاه نفت سنگین این جزیره را افتتاح و چند پروژه اقتصادی را بررسی کند. نشست خبری پایان کار رئیس جمهور در هرمزگان بود که رئیسی در این نشست به موضوع انتزاع اشاره کرد و گفت انتزاع یک زمانی در دستور کار دولت بوده اما فعلا در دستور کار نیست.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها