در بیست و چهارمین جلسه رسمی شورای شهر بندرعباس مطرح شد

طرح تحقیق و تفحص از حوزه منابع انسانی شهرداری بندرعباس روی میز شورا


نویسنده: صبح ساحل

بیست و چهارمین جلسه رسمی شورای شهر بندرعباس با دستور کار هم‌اندیشی شورای شهر و شهرداری با اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان، با حضور «آرش رضایی» مدیر کل این اداره، «مهدی نوبانی» شهردار بندرعباس و اعضای شورای شهر برگزار شد. ماحصل این جلسه موافقت راه و شهرسازی با احداث پارک ۵۰ هکتاری بندرعباس بود.

  

ضرورت سنددار شدن منازل مسکونی بافت فرسوده

«عیسی عباسی»، عضو شورای شهر بندرعباس در نطق پیش از دستور جلسه با بیان اینکه سنددار شدن منازل مسکونی بافت فرسوده بندرعباس ضروری است، گفت: «در بحران‌های زلزله و جاری شدن سیلاب مشخص شد وضعیت منازل بافت فرسوده بسیار ناایمن و غیر قابل اطمینان است. در صورت بی‌اعتنایی به این موضوع و گذاشتن موانع قانونی جلوی پای مردم جهت صدور سند و سلب امکان نوسازی، احتمالا وضعیت آنها در آینده بسیار شکننده و فاجعه آفرین خواهد شد. امیدواریم با همکاری تمام دستگاه‌ها ذی ربط چاره‌ای اندیشیده شود». عباسی در ادامه بر محور قرار داشتن مساجد به‌عنوان پایگاه مهم دینی، مذهبی و اجتماعی در محلات تاکید کرد. او همچنین به همکاران خود در شورای شهر بندرعباس هشدار داد که به مردم وعده‌هایی ندهند که امکان تحقق ندارد. «دادن وعده‌هایی که همه بخوبی می‌دانیم اجرای آنها از توان و بودجه یکساله شهرداری خارج است، نه تنها رضایتمندی ساکنین محلات را به همراه نخواهد داشت که حتی می‌تواند به عامل مهمی در بدبین کردن مردم نسبت به شورا و شهرداری تبدیل شود». عباسی در ادامه خطاب به معاونت منابع انسانی شهرداری بندرعباس گفت: «از معاون جدید درخواست دارم پیگیری بهبود وضعیت شغلی و رفاهی کارکنان شهرداری، شناسایی و برخورد با عوامل و دست اندرکاران انجام تبعیض در جذب‌های اتوبوسی نیروی انسانی و تغییر وضعیت یک شبه استخدام برخی افراد را در دستور کار خود قرار دهد. عضو شورای شهر با بیان اینکه طرح تحقیق و تفحص از حوزه منابع انسانی شهرداری بندرعباس در حال تدوین است، افزود: «طرح تحقیق و تفحص شورا از حوزه منابع انسانی شهرداری بندرعباس به درخواست جمع کثیری از کارکنان علی الخصوص افرادی که در سال‌های اخیر مورد ظلم واقع شدند، بزودی و برای نخستین بار در کمیسیون نظارت و ارزیابی و حقوقی شورا تهیه و جهت تصویب به صحن علنی می‌آید».

  

روند قانونی اجرای تحقیق و تحفص باید طی شود

«فاطمه جراره» رئیس شورای شهر بندرعباس با اشاره به موضوع تحقیق و تفحص از حوزه منابع انسانی شهرداری بندرعباس گفت: «به همکاران در این رابطه تذکر می‌دهم که بحث تحقیق و تفحص از موضوعاتی است که باید چهارچوب قانونی آن طی شود تا به تحقیق و تفحص برسد. نظارت یکی از وظایف کمیسیون نظارت، ارزیابی و حقوقی است اما به این نکته توجه داشته باشید که در یک الی دو مورد کمیسیون تحقیق و تفحص را انجام داده اما خروجی نداشته است». به گفته جراره زمانی که موضوعی به اصحاب رسانه و مردم اعلام می‌شود که بنا است شورای شهر آن را انجام دهد و این انتظار را ایجاد می‌کنیم حتما باید رسیدگی لازم صورت بگیرد. «اگر قول تحقیق و تفحص می‌دهیم ابتدا باید پرونده‌هایی که در کمیسیون موجود است به نتیجه برسند بعد پرونده‌های جدید شروع شوند. از کمیسیون نظارت درخواست داریم ابتدا گزارشی از تحقیق و تفحص‌های قبلی ارائه دهد، سپس پرونده‌های جدید را با طی مراحل قانونی و کسب اطلاعات لازم از شهرداری بررسی کنند و اگر قانع نشدند موضوع تحقیق و تفحص را داشته باشند».

   

مطالبات اعضای شورا از مسکن وشهرسازی

در ادامه «حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عامری»، عضو شورای شهر بندرعباس نیز در این جلسه بیان‌ کرد: «طبیعی است وظیفه دولت ایجاد رفاه برای مردم است و کار بزرگی که ریاست جمهور در شرف انجامش است بحث نهضت ملی مسکن است اما قطعا توسعه شهرک علوی محسناتی دارد اما دوری مسافت بین شهرک علوی و بندرعباس مشکلاتی ایجاد کرده‌ و سرعت ثبت‌ نام شهروندان بندرعباسی در این طرح را پایین آورده‌ است». «سید رضا موسوی» دیگر عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این نشست اظهار داشت: «ما در برخی از محلات ساکنین 70 ساله داریم اما بر مبنای قانون 1342 آن‌ها را متصرف می‌دانیم و در بحث حریم 60 متری اداراتی در این حریم داریم که در چشم مردم این حس را القا می‌کنند که بین مردم و دستگاه‌های دولتی در اجرای قانون تبعیض وجود دارد».موسوی بیان‌ کرد: «پارک‌ها در شهر بندرعباس بیشتر کارکرد پدافندی در حین بحران دارند اما اکثر پارک‌ها سند مالکیت به نام شهرداری ندارند و در این خصوص نیز خواستار مساعدت راه‌ و شهرسازی برای سند دار کردن پارک‌ها هستیم». «احمد کناری‌نژاد» نیز خواستار تعیین تکلیف اراضی 90 هکتاری در جوار فرودگاه بندرعباس، اسناد مردم، دیواره‌ شهرک پیامبر اعظم(ص)، پل انتهای شهرک پیامبر اعظم(ص)، زمین‌‌های واگذار شده در سال‌های گذشته و اختصاص زمین برای ساماندهی دستفروشان بندرعباس شد. «فریده عامری» نیز در این نشست خواستار تخصیص زمینی برای پارک بانوان در شهرک پیامبر اعظم(ص) و تعیین تکلیف پایانه حمل و نقل و همچنین تخصیص زمینی برای احداث پارک آب و آتش در بندرعباس شد.

  

لزوم اجرای مصوبه مغفول مانده دولت

«مهدی نوبانی»، شهردار با اشاره به اینکه ۴۳ درصد از مساحت شهر بندرعباس را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد، بیان کرد: «در سال ۱۳۸۸ مصوبه‌ای در جهت احیا، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهر بندرعباس تصویب شد. هیأت دولت ۳۵۰ هکتار زمین در شمال شهر بندرعباس جهت اجرای این طرح در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن قرار داد تا با نظر مسئولان استانی جهت جبران مشکلات و بهسازی بافت‌های فرسوده انجام شود که این مهم محقق نشد تا اینکه این زمین‌ها به شرکت بازآفرینی شهری واگذار شد و هیچ عایدی از محل اراضی فوق به این منظور صورت نگرفته است». شهردار بندرعباس با اشاره به اینکه در زمان بارندگی، سیل، زلزله و... به این محلات بیشترین آسیب وارد می شود، تصریح کرد: «پیشنهاد می‌کنم جهت جلوگیری از هرگونه خسارات مالی و جانی و مخاطره برای شهروندان ساکن در بافت‌های فرسوده و تسریع در بهسازی این بافت، این 350 هکتار در اختیار شهرداری قرار گیرد». نوبانی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: «50 هکتار زمین که برای احداث بوستان در شهر بندرعباس تخصیص داده شده هر چه زودتر به شهرداری واگذار شود تا بوستان و فضای تفرجگاهی ایجاد شود». این مقام مسئول با بیان اینکه سند مالکیت آرامستان، سازمان پسماند، کارخانه آسفالت و املاک تحت تصرف شهرداری و پایانه مسافری قدیم هر چه زودتر به شهرداری بندرعباس واگذار شود، افزود: «با همکاری و تعامل بین شهرداری و راه و شهرسازی بعنوان بازوان اصلی اجرای شهر مشکلات و معضلات شهروندان کاهش می‌دهد».

  

بلند مرتبه‌سازی طی چند ماه آینده در بندرعباس عملیاتی می‌شود

«آرش رضایی»، مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان نیز در این جلسه گفت: «نگاه ما به شهرسازی نگاه تاثیرگذاری چه برای امروز و چه برای آینده است؛ با همکاری و ایثاری که همکاران در شهرداری داشتند برون رفتی را برای شهر بندرعباس در ساحل شرقی تعریف کردیم که در آینده باید قدردان این اقدامات باشیم». وی افزود: «در حوزه بافت‌های ناکارآمد در یکی دو سال فعالیت‌های خوبی داشتیم و جا دارد از شهرداری بندرعباس برای همراهی در بافت فرسوده به ویژه در محله چاهستانی‌ها با همه انتقاداتی که به طرح‌های اجرا شده در این محله وجود دارد تشکر کنیم». رضایی عنوان کرد:«در بحث طرح تفصیلی مشکلات و محدودیت‌های زیادی در جلسات فنی داشتیم. بالاخره توانستیم این طرح را به جایی برسانیم، علی رغم اینکه در شورای عالی مغایرت‌هایی را داشت دوباره از آن دفاع کردیم». وی با بیان اینکه می‌پذیرم که طرح تفصیلی دچار معایب و مشکلاتی است، گفت:« در هر حال این طرح را به عنوان سر لوحه کار بپذیریم. نقدهایی که به طرح تفصیلی وارد است می‌پذیریم اما قانون بد بهتر از بی‌قانونی است. قطعا طرح تفصیلی عالی را نداریم اما با حداقل می‌توانیم بگوییم شهر‌ ما نقشه دارد».به گفته رضایی موضوع بلند مرتبه‌سازی در حوزه شهرسازی ظرف چند ماه آینده عملیاتی خواهد شد. مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان مطرح کرد:« حریم ۶۰ متر دغدغه اصلی ما است. نوار ساحلی ما ارزش ملکیش مطابقت دارد با بهترین نقاطی که در شهر تهران است. از منظر اجتماعی و شهرسازی این خواسته باید به جد دنبال شود. خیلی سخت است کسانی که این خط ‌را مصوب می‌کنند راضی کنیم که مردم ما در چه شرایطی زندگی می‌کنند. اعضای شورای عالی در این رابطه توجیه نشده‌اند. نیاز است نمایندگان مجلس و اعضای شورا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان در واکنش به مطالبات شهردار بندرعباس خاطرنشان‌کرد: «از فردا شهرداری می‌تواند کارشان را در زمین 50 هکتاری برای احداث پارک شروع کند. مشکلی از این بابت وجود ندارد».

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها