افزایش ۳ برابری سرقت دریچه‌های فاضلاب در بندرعباس

سارقان پای کار



اگر گشتی در کوچه و خیابان‌های شهر بزنید با این صحنه مواجه می‌شوید که بر روی برخی چاه‌های مَنهول فاضلاب، لاستیک، شاخه‌های درخت نخل، چوب، بلوک یا هرچیز دیگری قرار گرفته است. این اقدام اهالی محلات نوعی آگاه‌سازی و هشدار به رانندگان و عابرین است که دریچه منهول فاضلاب به سرقت رفته. بنا بر گزارش آب و فاضلاب هرمزگان از ابتدای سال تاکنون سرقت دریچه‌ها در بندرعباس نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه برابر شده است. جنس دریچه‌ها از چُدن بوده و قابل بازیافت دارد، هر کیلو چدن حداقل ۱۲ هزار تومان فروخته می‌شود و همین موضوع سبب افزایش سرقت شده است. سقوط خودرو و کودکان، ورود نخاله ساختمانی و زباله به شبکه فاضلاب اصلی‌ترین نگرانی از افزایش سرقت درهای منهول در شهر است. حال به معضل کنده‌کاری‌های رها شده در کوچه و خیابان‌های شهر، مسئله‌ی سرقت درهای منهول را هم اضافه کنید، این اتفاق معابر بندرعباس را بیش از پیش ناامن کرده است و باید برای مقابله با آن فکر اساسی کرد.

  

رسیدگی ضعیف

یکی از اهالی شهرک پیامبر اعظم (ع) در تماس با صبح ساحل در این باره گفت: «متاسفانه این معضل در پیامبر اعظم عادی شده است. خیابان‌های اینجا روشنایی ندارند. این معضل خیلی خطرناک است، به خصوص در شب. اگر کسی آشنایی نداشته باشد قطعا سقوط می‌کند». او معتقد است که سرقت درهای منهول فاضلاب فراگیر شده است. «چند روز پیش که از بندرخمیر به بندرعباس می‌آمدم، از روی یکی از این چاه‌های منهول که دریچه نداشت عبور کردم، فقط خدا رحم کرد که سرعت چندانی نداشتم وگرنه قطعا ماشین چپ می‌کرد». این شهروند ضمن ابراز انگرانی برای سقوط کودکان گفت: «قبل از اینکه حادثه‌ای اتفاق بیفتد باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده شود». یکی دیگر از شهروندان و ساکن محله‌ پشت شهر با گلایه از عدم رسیدگی آبفا به این موضوع گفت: «بیش از سه بار با شماره ۱۲۲ آبفا تماس گرفتم. هر بار می‌گویند شکایت شما ثبت شد، همکاران در محله دیگری مشغول هستند بعد به منطقه شما می‌آیند؛ اما یک ماه گذشته و هیچ خبری نیست». او افزود: «کوچه‌های محله برای گازرسانی کنده‌کاری و رها شده است. الان هم این منهول فاضلاب دقیقا در ورودی کوچه قرار دارد. ماشین‌ها به سختی عبور می‌کنند. کلی خسارت به جلوبندی ماشین‌ها وارد می‌شود. چرا به فکر مردم نیستند؟ باور کنید مردم گرفتار شده‌اند». به گفته این شهروند دو الی سه نقطه دیگر از محله‌شان، دریچه منهول فاضلاب به سرقت رفته است و زباله، سنگ و کلوخ داخل آن انداخته‌ شده که می‌تواند به شبکه فاضلاب آسیب بزند.

 

سرقت بیش از یک هزار در منهول طی ۹ ماه

برخی از عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که گروهی با خودرو در محلات و کوچه‌های فرعی گشت‌زنی می‌کنند و دریچه‌های منهول فاضلاب را به سرقت می‌برند. «علا امیریان‌نژاد»، معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب، نیز تایید می‌کند که سارقان بیشتر، کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی را هدف سرقت قرار داده‌اند. امیریان‌نژاد با اشاره به اینکه سرقت در منهول‌های فاضلاب نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش یافته است، گفت: «از ابتدای سال تاکنون یک هزار و ۵۳ دریچه فاضلاب در بندرعباس، رودان و جزیره هرمز به سرقت رفته است. از این تعداد یک هزار و ۱۶ دریچه در بندرعباس و ۳۷ دریچه نیز در شهر رودان و جزیره هرمز مورد دستبرد سارقان قرار گرفته است». معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب هرمزگان اضافه کرد: «آبفا برای سرقت هر دریچه بین یک و نیم تا دو میلیون خسارت متحمل می‌شود؛ یعنی رقمی حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در بندرعباس، رودان و جزیره هرمز». وی با تاکید بر اینکه شهروندان در صورت مشاهده سارقان به پلیس اطلاع دهند، افزود: «سرقت دریچه‌های فاضلاب، زمینه سقوط شهروندان به داخل منهول فاضلاب و همچنین حوادث رانندگی را ایجاد می‌کند که این موضوع بسیار نگران کننده است. از همین رو طرح جایگزین دریچه‌های ضد سرقت کوپلیمری به جای دریچه‌های چدنی در دستور کار است». جایگزینی دریچه‌ها ضد سرقت کوپلیمری، راهکاری است که در بلند مدت اتفاق می‌افتد. آبفا برای رفع معضل کنونی باید روند رسیدگی به شکایات مردمی را تسریع دهد. با توجه به اینکه در فصل بارندگی هستیم و پیش بینی شده که اسفند ماه پربارشی پیش رو است، سرقت دریچه منهول فاضلاب و به دنبال آن ورود زباله و نخاله به شبکه فاضلاب، سبب بالازدگی فاضلاب می‌شود که ممکن است خسارت‌های بیشتری را به مردم متحمل کند.

 

  

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها