در سی‌امین جلسه شورای شهر بندرعباس؛

کلیات طرح شفافیت شورا و شهرداری تصویب شد


نویسنده: صبح ساحل

سی‌امین جلسه شورای شهر بندرعباس با دستورکار دوم بررسی کلیات طرح شفافیت شورا و شهرداری برگزار شد.
 
به گزارش صبح ساحل، «فاطمه جراره»، رئیس شورای شهر بندرعباس در رابطه با طرح شفافیت شورا و شهرداری بندرعباس گفت:« در این طرح بنا است عموم مردم از پروژه‌های شهرداری، تصمیمات شهردار و شورا، انتصاب مدیران و... به صورت شفاف آگاه شوند. ایجاد کمیته سلامت اداری می‌تواند کمک کند به شفاف‌سازی اتفاقاتی که در شهرداری می‌افتد».
 وی افزود:«اگر الان می‌گوییم نیروهایی جذب شهرداری شده که نیاز نبوده است با تشکیل کمیته سلامت این دغدغه‌ها برطرف می‌شود. شناسایی گلوگاه‌های فساد نیز از دیگر وظایف کمیته سلامت است. بعد از شناسایی این گلوگاه‌ها می‌توان تصمیماتی در کمیته سلامت اداری گرفته شود که جلوی فسادهایی که وجود دارد یا امکان دارد در آینده بودجود بیاید با تصمیمات و اختیارات شهردار یا مدیران سازمان‌ها گرفته شود».
به گفته‌ی رئیس شورای شهر بندرعباس بنا به این طرح شهرداری به الکترونیکی‎‌سازی روند شهرسازی، درآمد و مراحل صدور پروانه ساخت و پایان کار  موظف می‌شود.
 
به زودی لیست دارایی‌هایم را اعلام عمومی می‌کنم 
«یعقوب دبیری نژاد»، عضو شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه طرح دیر به دست ما رسید، گفت:«طرح خیلی خوبی است. شفافیت شعار همه‌ی ما در زمان انتخابات بوده است. اگر قرار است نظارت اتفاق بیفتد باید رویه‌ای را بنیان بگذاریم که در آینده هم ادامه‌دار باشد». 
وی با بیان اینکه یکی از ایرادات طرح این است که مصوبات شورا ضمانت اجرایی ندارد، افزود:«موافق زمانبندی اجرایی هستم. باید نظارت را به خود کارکنان شهرداری و مردم واگذار کنیم. زمانی هم نظارت به مردم واگذار می‌شود که بتوانیم تمام اطلاعات را در یک بستری آماده کنیم و در اختیار عموم قرار دهیم. حتما قراردادها و معاملات شهرداری باید به صورت کامل منتشر شود، این موضوع یکی از نقص‌های این طرح است که به آن اشاره نشده».
عضو شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه در بخشی از این طرح اشاره شده است به قانون رسیدگی به اموال و دارایی مسئولان نظام گفت:« این موضوع تکلیف قانونی برای همه‌ی ما بوده است، زمانی که هرکدام از ما به عنوان عضو شورا انتخاب شدیم. در این قانون ذکر شده که مدیران مناطق هم حتما باید دارایی هایشان را در سامانه‌ای که قوه قضاییه مشخص می‌کند بارگذاری کنند و به اطلاع رئیس قوه برسانند. این سامانه هنوز وجود دارد. این تکلیف قانونی است که همه‌ی اعضای شورا لیست دارایی ها و اموالمان را در قوه قضاییه اعلام می کردیم. 
دبیری نژاد با بیان اینکه به زودی لیست اموال و دارایی‌هایم را اعلام عمومی می‌کنم، عنوان کرد:« باید در این طرح معاونت‌های شهرداری و مدیران واحدها را هم برای شفافیت اموال مکلف کنیم».
وی اظهار کرد:« پیشنهاد دارم در این طرح انتشار حق جلسه اعضای شورا و هرگونه مزایا و دریافتی آن‌ها اضافه شود. پیشنهاد دیگرم این است که احکام و دعاوی حقوقی که شهرداری در آن محکوم می‌شود را هم در این طرح در نظر بگیریم». 
 
شفافیت نباید مقطعی باشد
«سید محمدرضا موسوی» عضو شورای شهر با بیان اینکه پیشنهاد دارم آیین نامه اجرایی را هم ذیل این مصوبه‌ اضافه کنیم، گفت:« در حوزه تکلیف شفافیت به شورا در این طرح بندهای خوبی مطرح شده است منتهی در مواردی که الزام آوری برای شهرداری باشد کمی لازم است موضوعات را با سرفصل‌های جزئی‌تر به اطلاع عموم برسانیم».
وی افزود: شاید نگرانی اکثر اعضا این باشد که این موضوعات به صورت مقطعی انجام شود. پیشنهاد می‌کنم با ایجاد سامانه‌های شفافیت که در کشور عمومیت پیدا کرده است از مقطعی بودن این مهم جلوگیری کنیم». 
به گزارش صبح ساحل پس از رای‌گیری کلیات طرح شفافیت شورا و شهرداری با حدااکثر آرا تصویب شد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها