شاهزادگان سعودی مجبور به فروش دارایی‌هایشان شدند



یک روزنامه آمریکایی گزارش داده که شاهزادگان سعودی مجبور شده‌اند به دلیل قطع درآمدهایشان، اموال خود در آمریکا و اروپا را به فروش برسانند.

       

به گزارش صبح ساحل، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی نوشت که در پی اقدام «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی در کاهش درآمد شاهزادگان سعودی، اعضای خاندان سلطنتی عربستان مجبور شدند بیش از ۶۰۰ میلیون دلار از املاک، قایق‌ها و آثار هنری که در آمریکا و اروپا داشتند، به فروش برسانند.

در ادامه این گزارش آمده است که این معاملات نشان دهنده تغییرات اساسی در سرنوشت شاهزادگان مهم سعودی است که پیش از این ثروت‌های بادآورده‌ای را از رشد نفت در دهه‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ در برخی انحصاری‌ترین بازارهای جهان به دست می‌آوردند و چنین ثروت‌هایی را صرف خرید دارایی‌هایی غیرضروری می‌کردند و برخی از این خاندان سلطنتی ماهیانه ۳۰ میلیون دلار صرف زندگی تجمل‌گرایانه می‌کردند.

طبق این گزارش، افراد نزدیک به شاهزادگان سعودی که مجبور به فروش دارایی‌های خود در خارج از کشور شده‌اند، می‌گویند که هم‌اکنون با سیاست جدید محمد بن سلمان در قطع منابع مالی شاهزادگان سعودی که صرف هزینه‌های هنگفت می‌کردند، مجبور به فروش دارایی‌های خود در اروپا و آمریکا شده‌اند تا بتوانند برای خود پول نقد فراهم کنند.

بر اساس این گزارش، شاهزادگان سعودی برای پرداخت صورتحساب‌های معمولی خود از جمله نگهداری از اموال، مالیات، حضوق کارکنان و هزینه پارکینگ برای هواپیماها و قایق‌های خود به پول نقد نیاز دارند.

منابع آگاه می‌گویند، در برخی موارد شاهزادگان سعودی در تلاش هستند، دارایی‌های تجملاتی خود که بسیار به چشم می‌آید را به فروش برسانند تا از جلب توجه محمد بن سلمان دوری کنند زیرا محمد بن سلمان از زمانی که پدرش به سلطنت رسیده است، امتیازات و دسترسی به بودجه دولتی را در خانواده آل سعود محدود کرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از افراد آگاه گزارش کرده است که شاهزاده بندر بن سلطان در سال ۲۰۲۱، یکی از املاک ۱۵۵ میلیون دلاری خود را در انگلیس به فروش رساند. در بین دارایی‌های شاهزادگان سعودی که اخیراً به فروش رسیده است یک ملک ۱۵۵ میلیون دلاری در انگلیس، دو قایق با طول بیش از ۶۰ متر و جواهرات گورکانی که یک شاه فوت شده بعنوان هدایای عروسی اعطاء کرده بود، وجود داشته است و فروشندگان این دارایی‌ها از جمله شاهزاده بندر بن سلطان سفیر سابق عربستان در واشنگتن، زمانی از قدرتمندترین افراد در عربستان سعودی به حساب می‌آمده‌اند.

محمد بن سلمان  از زمان روی کار آمدن بعنوان ولی‌عهد عربستان به بهانه مبارزه با فساد مالی، بسیاری از اعضای خاندان سلطنتی که از مخالفان و رقبای وی محسوب می‌شدند را به حاشیه راند و بسیاری از آن‌ها را نیز بازداشت کرد.

وال استریت ژورنال در این خصوص اینگونه نوشت، شاهزاده محمد بن سلمان، بستگانی را که به عنوان رقبای احتمالی تلقی می‌شدند از جمله عمو و پسر عموی بزرگ‌ترشان که در سال ۲۰۲۰ بازداشت شده‌اند، به حاشیه رانده است و امتیازات هزاران خانواده سلطنتی از جمله تعطیلات با حقوق در خارج از کشور یا پرداخت هزینه قبوض برق و آب در کاخ‌های عربستان سعودی را کاهش داده است. چنین امتیازاتی بالغ بر صدها میلیون دلار هزینه سالانه برای دولت سعودی بوده است.

بر اساس این گزارش، اعضای خانواده سلطنتی سالانه میلیاردها دلار از طریق فروش نفت و املاک و همچنین معاملات تجاری مربوط به دولت جمع آوری می‌کردند که بن سلمان بتدریج این درآمدها را برای شاهزادگان سعودی قطع کرده است و از طرق دیگر، اعضای خانواده سلطنتی را تحت فشار گذاشته است و مالیات‌های ۲۵۰۰ دلاری در ازای داشتن کارگر در خانه تعیین کرده است به طوریکه همین مسئله برای برخی از خانواده‌های سلطنتی صدها هزار دلار در سال هزینه داشته است.

برخی اسناد دیپلماتیک آمریکا مربوط به دهه ۱۹۹۰ که ویکی‌لیکس آن را افشا کرد، نشان می‌دهد که برخی از اعضای خاندان سلطنتی با گرفتن وام از بانک‌های محلی بدون بازپرداخت آن، مصادره زمین از افراد عادی، یا بهره برداری از سیستم ویزای کار خارجی برای کسب سود برای خود ثروت تولید کرده‌اند.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، وزارت رسانه‌های عربستان به درخواست‌‌ پاسخگویی درباره منابع مالی اعضای خاندان سلطنتی پاسخ نداده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها