استاندار هرمزگان:

ارتقا دانشگاه میناب برای توسعه سواحل مکران ضروری است؛ لزوم ایجاد رشته‌های مرتبط با صنایع در استان


نویسنده: صبح ساحل

آیین معارفه‌ی رئیس دانشگاه هرمزگان عصر امروز دوشنبه ۵ اردی‌بهشت ماه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
 
به گزارش صبح ساحل، استاندار هرمزگان در آیین معارفه رئیس دانشگاه هرمزگان با بیان اینکه نیازهای استان در پنج محور بررسی شده‌ است، گفت: ایجاد رشته‌های مرتبط با صنایع موجود در استان ضروری است. هرمزگان قطب اول پالایش کشور است. از همین رو ایجاد رشته‌های تخصصی مرتبط با این صنعت ضروری است.
استاندار هرمزگان با بیان اینکه هرمزگان در حال حاضر قطب سوم فولاد است که با طرح‌های دردست آینده استان با اختلاف قابل توجهی قطب اول فولاد هم می‌شود گفت: این موضوع می‌طلبد که با ایجاد رشته‌های مرتبط تمهید ویژه‌ای دیده شود.
دوستی گفت: با توجه به گستره‌ی جغرافیای استان می‌طلبد که پراکنش مراکز و واحدهای علمی استان رعایت شود تا همه‌ی داوطلبان از موضوع آموزش عالی بهره ببرند.
وی با تاکید بر اینکه فرمایش رهبر انقلاب درباره توسعه سواحل مکران، فراموش شده است، اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های دولت سیزدهم برای توسعه سواحل مکران، قطعا کادر پروازی نمی‌تواند تحولی در استان ایجاد کند، عدم تثبیت نمی‌تواند توسعه پایدار ایجاد کند. توسعه سواحل مکران نیازمند ارتقا دانشگاه میناب یا ایجاد دانشگاه‌های جدید است.
استاندار هرمزگان گفت: هرمزگان با ۱۴ جزیره و ۱۳۰ خور و دوهزار و ۳۰۰ کیلومتر ساحل قطب علوم و فنون دریا است. این تنوع می‌طلبد که هرمزگان به عنوان قطب اقتصاد دریا معرفی شود و زمینه آموزشی لازم در این زمینه برای تربیت نیروهای متخصص فراهم شود. در همین راستا ایجاد دانشگاه علوم، فنون و دریایی لازم است.
دوستی با بیان اینکه در بعد زیر ساختی کمبودهای قابل توجهی وجود دارد، افزود: در دانشگاه فنی و حرفه‌ای هزار و ۵۰۰ دانشجو در هفت کلاس آموزش می‌بینند. در بخش دانشگاه فنی و حرفه‌ای پسران برخی از کلاس‌ها در پارکینگ برگزار می‌شود.
وی در ادامه به وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی دختران استان اشاره کرد و گفت: تقریبا ۵۰ درصد درخواستی خوابگاه‌ها را توانستیم تامین کنیم. در این زمینه باید کارهای خوبی صورت پذیرد.
 
 
دانشگاه مکران در شرق هرمزگان ایجاد شود
رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان گفت: یکی از گلایه‌های مردم این است که تابلو دانشگاه هرمزگان به نام هرمزگان مزین شده اما تقریبا تمام داشته‌های آن در بندرعباس متمرکز است. انتظار است دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها در سطح استان عادلانه توزیع شود و امکان اینکه اساتید و پژوهشگرها در سایر استان حضور یابند، ایجاد شود.
حسین رئیسی در بحث ارتقا مجتمع آموزش عالی میناب گفت: در اسناد بالادستی از جمله در سند آمایش استان و هم در سند طرح توسعه سواحل مکران، بحث میناب به عنوان مرکز و پشتیبان توسعه علمی سواحل مکران پیش بینی شده است. انتظار است مجتمع آموزش عالی میناب ارتقا داده شود و یک دانشگاه مکران در منطقه استقرار پیدا کند.
نماینده شرق هرمزگان افزود: شهرستان رودان یکی از بهترین نقاط برای توسعه بخش کشاورزی است. سالیانه بابت واردات میوه‌های گرمسیری ارز قابل توجهی از کشور خارج می‌شود با راه‌اندازی یک پژوهشکده در یکی از این شهرها می‌توان زمینه تحول در تولید میوه‌های گرمسیری و تامین نیاز کشور را ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه ساماندهی رشته‌های درون استان ضرورت دارد، افزود: در رشته‌های فنی و مهندسی و مهارتی باید این اتفاق بیفتد. در برای توسعه سواحل مکران در بحث پتروشیمی، نفت سرمایه گذاری دارد انجام می‌شود انتظار است با توجه به شرایط پیش روی استان رشته‌های مناسبی ایجاد شود.
رئیسی عنوان کرد: به خوابگاه و دانشکده‌های هرمزگان سر بزنید، فرسودگی و شرایط خوابگاه‌ها را از نزدیک ببینید.
 
"احمد نوحه‌گر"، معاون مالی اداری دانشگاه تهران: دغدغه‌های اعضای هیات علمی در زمینه مسکن برطرف شود
معاون مالی اداری دانشگاه تهران و رئیس اسبق دانشگاه هرمزگان گفت: دانشگاه هرمزگان از گذشته‌های دور مشکلات عدیده‌ای داشته است که یکی از این مشکلات فاصله از شهر است. 
"احمد نوحه گر" افزود: نکته دیگر تامین مسکن اعضای هیات علمی و همیاران دانشگاه است که باید مورد توجه قرار گیرد. بعضی از همکاران مسافت ۵۰ کیلومتری را روزانه باید طی کنند. 
وی با بیان اینکه اعضای هیات علمی به عنوان ذخایر ارزشمند دانشگاه و نرم افزار اصلی توسعه هستند، اضافه کرد: بایستی دغدغه‌ها در اعضای هیات علمی و کارکنان رفع شود.
معاون مالی-اداری دانشگاه تهران با بیان اینکه وزارت علوم نسبت به تامین معیشت و مسکن اعضای هیات علمی و همیاران علمی دغدغه‌های جدی دارد، عنوان کرد: بخشی از زمین‌های دانشگاه‌ هرمزگان برای رفع دغدغه اعضای هیات علمی استفاده شود.
نوحه گر بیان کرد: هرمزگان نیاز به تقویت زیرساخت‌های علمی و پژوهشی دارد. باید برای دانشگاه هرمزگان یک کمک جدید ایجاد کنیم. اعتبارات سنگینی برای توسعه سواحل مکران در نظر گرفته شده است از همین رو نیاز تامین نیرو انسانی ضروری است. نیاز است وزارت علوم برای ارتقا دانشگاه میناب اهتمام ورزد. همچنین تقویت بنیه‌ی هیات علمی دانشگاه هرمزگان ضروری دارد.
 
کلید توسعه اقتصادی در دانشگاه‌ها است
 محمد صادقی رئیس جدید دانشگاه هرمزگان، توسعه اقتصادی را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و ابراز داشت: برای دستیابی به این توسعه هیچ مکانی بهتر از دانشگاه نیست. 
صادقی با اشاره به اینکه دانشگاه و دانشگاهیان نقش مولد، هدایت گر و مشاور را ایفا می کنند، بیان داشت: دانشگاه هرمزگان به عنوان یک نهاد فکری است که در قالب تقویت جامعه پیرامون با ایفای رسالت به نحوی که جامعه میزبان را در جهت رسالت‌های ملی و فراملی سوق می دهد. 
وی گفت: در راستای گام دوم انقلاب و فرمایشات مَقام مُعَظّّم رَهبری و با توجه به اینکه استان هرمزگان دارای پتانسیل ها و ظرفیت های بی نظیر است، امید داریم که در آینده ای نه چندان، دانشگاه هرمزگان به عنوان قطب علمی و بین الملی استان معرفی شود. 
صادقی ضمن تشریح اقدامات مهم صورت گرفته در راستای توسعه دانشگاه هرمزگان تصریح کرد: انعقاد تفاهم نامه با پژوهشگاه نفت جهت امضای قرار داد به مبلغ ۱۴ میلیارد تومان به منظور برداشت داده لرزه نگاری دو بعدی منطقه مکران با همکاری آکادمی علوم روسیه، عملیاتی نمودن همکاری علمی با دانشگاه پکن چین و نصب تجهیزات زلزله نگاری دریافتی با همکاری ستاد بحران استانداری، تبادل فرهنگی و هم افزایی دانشگاه‌ها ی ساحلی کشورهای حاشیه خلیج فارس در قالب اولین مسابقه شطرنج دانشجویی دانشگاه‌های داخلی و خارجی (در حال اجرا)، نشست با سفیر ژاپن و تفاهم برگسترش همکارهای دانشگاهی و تبادل کتاب و ارائه پیشنهاد دانشگاه هرمزگان مبنی برایجاد اتاق فرهنگ و تکنولوزی ژاپن در دانشگاه هرمزگان، شروع همکاری و مساعدت کنسولگری هند در فرایند بورسیه دانشجویان دانشگاه و استفاده از ظرفیت های دانشگاه هندوستان  در حوزه علم و فناوری و.... از اهم این اقدامات است.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها