وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین معارفه رئیس دانشگاه هرمزگان:

دیپلماسی علمی یکی از اولویت‌های وزارت است؛ فارغ التحصیلان دانشگاه هرمزگان باید متفاوت باشند


نویسنده: صبح ساحل

آیین معارفه‌ی رئیس دانشگاه هرمزگان عصر امروز دوشنبه ۵ اردی‌بهشت ماه با حضور مسئولان استانی برگزار شد.
 
به گزارش صبح ساحل، "محمدعلی زلفی گل" وزیر علوم در این آیین گفت: دانشگاه هرمزگان موقعیت و شرایط ویژه‌ای دارد و آن همراهی نمایندگان مجلس استان و سایر مسئولان است.
وی با بیان اینکه نوع همدلی بین مسئولان استان هرمزگان بین استاندار و رئیس دانشگاه و نمایندگان مجلس ستودنی است، افزود: باید به تمام اعضای جامعه دانشگاهی توجه کنیم که در درجه اول دانشجویان هستند‌. دانشگاه بدون دانشجو مثل کالبد بدون روح است با حضور دانشجوها شاهد شور و نشاط خوبی در دانشگاه هستیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: حتما باید توجه اساسی به اعضای هیات علمی و همیاران علمی داشته باشیم. خوشبختانه در هرمزگان شرایط ویژه ای حاکم است و انتظار می رود دانشگاه هرمزگان الگوی آموزش مهارت محور برای آموزش عالی کشور باشد. برای مهارت محوری شما بسترهایی را لازم دارید که دانشجو تجربه کسب کند، این بسترها در هرمزگان محیا است.
به گفته زلفی‌گل انتظار می‌رود فارغ التحصیلان دانشگاه هرمزگان با سایر دانشگاه‌ها متفاوت باشند.
وی با تاکید بر اینکه دغدغه وزارت علوم این است که چگونه آموزش و پژوهش را هدفمند کند، افزود: اولین اولویت وزارت مرجعیت و دیپلماسی علمی است. باید تلاش کنیم که دانشگاه‌ها و اساتید ما در بعد ملی و فراملی مرجع شوند و دیپلماسی علمی‌ را در کنار دیپلماسی سیاسی بیاوریم. 
زلفی گل تصریح کرد: دانشگاه‌های ایران باید بین دانشگاه‌های دنیا حرفی برای گفتن داشته باشند، این برای ما خیلی مهم است. مرجعیت و دیپلماسی علمی یکی از اولویت های وزارت است‌. در همین راستا آیین نامه‌ای را طراحی‌کردیم که به زودی ابلاغ می‌شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه اولویت دوم وزارت، آموزش و پژوهش هدفمند است، اظهار کرد: تحقیقات اساتید و دانشجویان باید هر سه بعد بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای را داشته باشد. رساله‌های دکتری باید در راستای نیازهای کشور باشد.
وی با بیان اینکه نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری اولویت بعدی است، اضافه کرد: علم و فناوری جدید با خودش فرهنگ جدید ایجاد می‌کند. لازم است دانشگاه‌ها در زمینه فرهنگی نقش جدیدی را ایفا کند. اولویت چهارم شاگردپروری، فناورپروری و نوآورپروری است. یک استاد دانشگاه زمانی معتبر است که دانشجوهایش از او با علم‌تر باشند. باید نسلی را تربیت کنیم که از اساتید علمی‌تر باشند. 
زلفی افزود: آخرین اولویت وزارت علوم، تولید ثروت از دانش است. مصرف علم باید برای ما ثروت و رفاه ایجاد کند که این قسمت به پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد مربوط می شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: دانشگاه هرمزگان در جایگاهی واقع شده که نعمات زیادی در آن است. این دانشگاه متعلق به ایران است. باید در آینده به قطب علمی و الگویی برای سایر دانشگاه‌ها تبدیل شود.
غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها